آذین ویترین روز آخر به سلیقه داوران/ «شفاف‌سازی» تاریخ مصرف دارد!

روز پایانی جشنواره جهانی فیلم فجر به بازپخش آثار برتر این رویداد که شب گذشته در آیین اختتامیه مورد تجلیل قرار گرفتند، اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

پرونده سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شب گذشته با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برترین‌های بخش‌های مختلف این رویداد به پایان رسید و امروز جمعه ۶ اردیبهشت‌ماه فرصتی است تا علاقمندانی که در روزهای برگزاری جشنواره تماشای برترین‌ها را از دست داده‌اند، به تماشای این آثار بنشینند.

فیلم روز؛ جوان روس

همیشه جذاب‌ترین جایزه یک جشنواره سینمایی جایزه «بهترین فیلم» است. جایزه‌ای که به نوعی معرف سلیقه حاکم بر هیأت داوران برای ارائه تعریفی مشترک از استانداردهای سینمایی است.

«جوان روس» حالا چنین جایگاهی را در میان فیلم‌های حاضر در بخش اصلی سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به‌دست آورده است؛ فیلم اول فیلمساز جوان سینمای روسیه که حسابی به دل داوران جشنواره جهانی با سلایق و فرهنگ‌های مختلف نشسته و سیمرغ سیمین «بهترین فیلم» این رویداد را به نام خود ثبت کرده است.

فیلم «جوان روس» داستان یک پسر ساده روستایی را روایت می‌کند که با رویای ساده‌لوحانه کسب شهرت و مدال، خود را به خط مقدم جبهه‌های جنگ جهانی اول می‌رساند. در اولین نبرد، او بینایی خود را از دست می‌دهد و حالا باید به‌عنوان یک شنونده نقش ایفا کند – او باید با استفاده از یک‌سری ابزارهای بزرگ و فلزیِ قیف‌مانند به دقت به‌صدای محیط گوش دهد و به محض نزدیک شدن هواپیماهای دشمن، آژیر خطر را به صدا درآورد.

جوان روس اولین فیلم بلند سینمایی کارگردانش یعنی الکساندر زولوتوخین است و امروز جمعه در دو نوبت در پردیس سینمایی چارسو اکران می‌شود؛ اولی در ساعت ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۶ و دیگری در ساعت ۲۲:۳۰ در سالن شماره چهار.

چهره روز؛ سیدرضا میرکریمی

در اولین شماره از «مهر سیمرغ جهانی» از حساسیت‌های دبیری جشنواره سی‌وهفتم برای سیدرضا میرکریمی نوشتیم؛ کارگردانی که حالا برای چهارمین دوره پیاپی ردای دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را بر تن کرده و همچنان در مظان تندترین انتقادات از سوی منتقدانش قرار دارد.

هرچند هنرمندانی همچون رضا کیانیان که خود عهده‌دار مسئولیت مدیریت کاخ جشنواره جهانی است، حجم بالای انتقادات نسبت به این رویداد و مشخصاً دبیر آن را به سنگ‌پرانی به قطار در حال حرکت تشبیه می‌کنند اما احتمالاً میرکریمی با اشراف بر اوج و فرود عملکردش در مقام دبیر این رویداد، بیش از هر فرد دیگری می‌داند که هر نقدی هم از سر کینه و حسد نیست.

حالا و پس از برگزاری آیین اختتامیه، کارنامه جشنواره سی‌وهفتم از منظر «آثار» به‌روشنی قابل ارزیابی و نقد است. درباره نظم برگزاری و مسائل اجرایی هم که نقاط ضعف و قدرت جشنواره را در مراحل مختلف فهرست کردیم. در این شرایط مهمترین چالش میرکریمی در مقام سکان‌دار «فجر جهانی» برسر ماهیت و به‌تعبیر دیگر «هدف‌گذاری» این رویداد برای ادامه مسیر است.

به همان اندازه که اظهارات چند روز پیش حسین انتظامی در مقام سرپرست سازمان سینمایی برخی شائبه‌ها درباره احتمال ادغام مجدد فجر جهانی با بخش ملی را تقویت کرد، حضور وزیر ارشاد در محل برگزاری جشنواره و تأکید صریحش بر «ارجحیت برگزاری مستقل جشنواره جهانی» باردیگر وزنه گمانه‌زنی‌ها را به سمت منتفی بودن بحث ادغام سنگین کرد. اظهارنظری که طبیعتاً بیش از هر فرد دیگری رضا میرکریمی را برای استمرار سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش در این عرصه دل‌گرم کرده است.

حاشیه روز؛ شفاف‌سازی‌های تاریخ‌گذشته!

«شفاف‌سازی» یکی از پرتکرارترین شعارهای مدیران سینمایی به طور خاص و مدیران وزارت ارشاد به‌طور عام در سال‌های اخیر بوده است؛ شعاری که هنوز بر سر الزامات و مصادیق تحقق آن اشتراک‌نظری میان مسئولان و اصحاب رسانه شکل نگرفته است.

اظهارات اخیر سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، درباره حضور چهره‌ای خاص در مقام حامی مالی بخش ملی «جشنواره فیلم فجر» در کنار موضع‌گیری او در نشست خبری همین دوره از جشنواره در معرفی حامیان مالی فجر جهانی نشان‌دهنده یک رویکرد دوگانه در مواجهه با اصل شفافیت است.

به این جملات دقت کنید؛ «از تمامی اسپانسرهایی که کمکمان کردند و تعدادشان هم زیاد است، تشکر می‌کنم. کسانی که تواضع داشتند و اصراری به اینکه اسمشان در اینجا برده شود، نداشتند» دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر که در معرفی اسپانسرها و یا همان حامیان مالی جشنواره جهانی که به اذعان خودش تعدادشان هم زیاد بوده است، اینگونه با ارجاع به «تواضع» این افراد از معرفی آنها سرباز می‌زند اما ناگهان درباره یک رویداد دیگر به فکر شفاف‌سازی افتاده و از یک فرد مشخص که اتفاقاً چهره‌ای خبرساز و پرحاشیه در فضای رسانه‌ای هفته‌های اخیر هم بوده است، به‌عنوان «حامی مالی» نام می‌برد.

این اظهارنظر دبیر جشنواره جهانی برخی رسانه‌ها را به درستی با این پرسش مواجه کرد که چرا این نام پیش‌تر اعلام نشده بود و تنها یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور به‌عنوان اسپانسر جشنواره ملی فیلم فجر معرفی شده بود!

این مدل شفاف‌سازی‌های با تأخیر که بعید نیست چند ماه دیگر شاهد نمونه مشابه آن درباره ترکیب حامیان مالی همین دوره اخیر «فجر جهانی» هم باشیم، حتماً تأثیری عکس آنچه از «شفافیت» انتظار داریم به‌دنبال خواهد داشت.

کاش هم مسئولان فجر ملی در ایام برگزاری نسبت به معرفی دقیق حامیان مالی پیرو اصل «شفافیت» بودند و هم امروز دبیر جشنواره جهانی به‌جای رویدادهای دیگر درباره ترکیب اسپانسرهای رویداد تحت مدیریت خود شفاف سخن می‌گفت و جلوی هرگونه سوءبرداشت و سوءتفاهم احتمالی را می‌گرفتند.

پیشنهاد ویژه؛ تماشای برترین‌ها

طبیعتاً ویژه‌ترین پیشنهادی که می‌توان برای مخاطبان و همراهان سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر همزمان با واپسین روز اکران فیلم‌های این رویداد داشت، استفاده از فرصت اکران ویژه فیلم‌های برگزیده این رویداد است.

در جدول اکران امروز پردیس سینمایی چارسو و سینما فلسطین که دو پایگاه اصلی جشنواره سی‌وهفتم فجر جهانی بودند، سانس‌هایی خالی در نظر گرفته شده بود که امروز به‌استناد فهرست برگزیده‌های داوران بخش‌های مختلف که در آیین اختتامیه معرفی شد، تکمیل شده است. برای استفاده از این فرصت می‌توانید از برنامه زیر استفاده کنید.

برنامه نمایش فیلم‌های منتخب سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه بدین شرح است:

«پیش از ژاله» ساعت ۱۴ چارسو ۶ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد بخش «سینمای سعادت»

«ایرینا» ساعت ۱۵ چارسو ۱ برنده جایزه بهترین بازیگر زن بخش «سینمای سعادت»

«جای خالی دوست» ساعت ۱۶ چارسو ۲ برنده جایزه بهترین فیلم بخش «جلوه گاه شرق»

«جهان با من برقص» ساعت ۲۰ چارسو ۱ برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش «سینمای سعادت»

«جوان روسی» ساعت ۲۲:۳۰ چارسو ۴ برنده جایزه بهترین فیلم بخش «سینمای سعادت»

«واکرسدورف» ساعت ۱۹:۴۵ فلسطین ۱ برنده جایزه بهترین فیلمنامه بخش «سینمای سعادت»

کد خبر 4600432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =