۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مطرح کرد

فدراسیون های ورزشی می توانند گمشده های خود را در مدارس پیدا کنند

فدراسیون های ورزشی می توانند گمشده های خود را در مدارس پیدا کنند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فدراسیون های ورزشی می توانند گمشده های خود را در مدارس پیدا کنند، گفت: راهی در جهش ورزش کشور وجود ندارد مگر جدی گرفتن ورزش مدرسه ای.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز نشست خبری مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان با حضور مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش و مسئولان فدراسیون ورزش دانش‌آموزی برگزار شد.

سی‌امین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی دانش‌آموزان دختر و سی و ششمین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی دانش‌آموزان پسر کشور با حضور بیش از ۱۰ هزار دانش آموز ورزشکار، از اول مرداد تا سی‌ام مرداد ماه به میزبانی ۵ استان گیلان، رامسر، اردبیل، اصفهان، سمنان و چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای با مشارکت ۴.۵ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور پیش از این برگزار شده بود و برگزیدگان آن در این مسابقات حضور دارند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این روزها تابستان آغاز شده و ۱۴ میلیون دانش‌آموزان در دوران تعطیلات تابستانی خود به سر می‌برند و وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد برای این تعداد دانش‌آموز در حوزه‌های مختلف، فعالیت‌های ویژه غنی‌سازی اوقات فراغت اجرا کند که یکی از آن بخش‌ها، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت است. در حوزه برنامه‌های ورزشی در آموزش و پرورش آنچه بیشتر جمعیت دانش‌آموزی را به خود اختصاص می‌دهد، کانون‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای ما است. در مدارس ۴۵۰۰ کانون ورزشی درون‌مدرسه‌ای داریم که ۲۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز را پوشش می‌دهند. ۱۴ هزار کانون ورزشی برون‌مدرسه‌ای داریم که ۱۳ هزار و ۵۰ دانش‌آموز را پوشش می‌دهد.

وی افزود: در مسابقات دانش‌آموزی، رشد این مسابقات از منطقه به استان و به سطح کشور، بهانه‌ای است تا فعالیت‌های مدرسه‌ای از شدت بیشتری برخوردار شود. برای ما کماکان این اهمیت دارد که چهار میلیون و ۵۰۰ دانش‌آموز در المپیادهای درون‌مدرسه‌ای ما شرکت کرده‌اند و ترکیب تیم‌های مدرسه‌ای را ساختند. در ادامه تیم‌های منطقه‌ای به استان آمدند و یک پالایش رخ داد.

حمیدی تصریح کرد: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که یک غربالگری یکپارچه در حوزه ورزش دانش‌آموزی در سطح کشور وجود دارد. هر چند نمی‌توانیم صد درصد بگوییم همه استعدادها در نظام غربالگری مورد توجه قرار می‌گیرند چرا که ممکن است مدرسه‌ای در این المپیادها فعال نباشد اما حضور چهار میلیون و ۵۰۰ دانش‌آموز در این فعالیت نشان می‌دهد اکثریتی در این برنامه‌ها حضور دارند که استعدادهایشان را به رخ کشیده‌اند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی آتی، «مدرسه‌میزبان» را به عنوان میزبان بخش منطقه‌ای مسابقات در نظر گرفته‌اند، بیان کرد: تلاش ما این است که طبق آموزه‌های سند تحول بنیادین که مدرسه را کانون تحول محله می‌داند، ما نیز در فعالیت‌های ورزشی، به همین سمت حرکت کنیم. تا پیش از این انحرافی وجود داشت مبنی بر اینکه فوق‌برنامه‌ها از مدرسه بیرون برود و ما تلاش داریم آن را به مدرسه بازگردانیم. ما مایلیم تا با برگزاری مسابقات در مدرسه اولیا و دانش آموزان را در این فضای مهیج به مشارکت بگیریم.

وی گفت: تلاش ما این است که تبِ ورزش را در آموزش و پرورش بالا ببریم و از این طریق مدارس شادی داشته باشیم. از سوی دیگر، به نقطه‌ای برسیم که مدرسه به مرحله‌ای از رشد برسد که توان اجرای یک پروژه منطقه‌ای را داشته باشد. کار دیگری که محور ما است، آماده‌سازی برای مهر پیش‌رو و شروع سال تحصیلی در حوزه تربیت‌بدنی مدارس است که آموزش ۹۰ هزار معلم پایه را از سال گذشته آغاز کردیم و ۴۰ ساعت تدریس درس تربیت‌بدنی را برای معلمان پایه‌های اول، دوم و سوم برگزار کردیم. قرار است همین آموزش‌ها ادامه پیدا کند تا ۲۵۰ هزار معلم پایه، آموزش ببینند.

فعالیت ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی در مدارس

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳ هزار دبیر تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش فعال هستند که بیش از ۶۰۰ دکترای تربیت‌بدنی در مدارس فعال هستند، افزود: این معلمان محور فعالیت‌های دانش‌آموزی هستند. تلاش داریم در کنار این متخصصا توان و ظرفیت آموزگان پایه را نیز بالا ببریم. جالب است بدانید که آزمون علمی تخصصی که مختص معلمان تربیت بدنی است و چندی پیش برگزار شد ۹۲ معلم پایه نیز در آن حضور پیدا کردند.

وی در ادامه بیان کرد: امسال قریب به هزار مدیر مدرسه سرپرستی تیم هایشان را به عهده دارند و این یک استراتژی برای ماست که به سمت داشتن مدیران ورزش خواه در مدارس پیش برویم. اگر مدیر مدرسه ورزش خواه باشد مشکلات آن مدرسه حل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی پیش رو طرح غربالگری دانش آموزان از نظر چاقی و اضافه وزن صورت می گیرد، بیان کرد: در این طرح ما دانش آموزان را سه دسته می کنیم. کسانی که در محدوده چاقی قرار دارند، کسانی که در محدوده اضافه وزین هستند و کودکان با وزن نرمال. در هر سه حوزه ما پروتکل هایی را تهیه کرده ایم که با کمک اولیا و مربیان مدارس اجرا می شود و یک میثاق نامه ای نیز با دانش آموزان در این حوزه خواهیم بست تا در سایه یک مشارکت جمعی به سمت کاهش این معضل پیش برویم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ادامه داد: من سال قبل قول دادم که ۳۸۰ کلاس درس تربیت بدنی در قالب سالن های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری در مدارس ایجاد کنیم که به زودی ۱۸۰ سالن افتتاح می شود و باقی آن تا پایان سال افتتاح می شود. پیش بینی ما این است که با به میدان آمدن ظرفیت خیرین ورزشکار و حمایت انجمن خیرین مدرسه ساز و آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس بتواینم در هر مدرسه ای که ظرفیت ایجاد سالن ورزشی دارد، این کار را پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر برای تهیه وسایل ورزشی و ارسال آن به مدارس سراسر کشور در مهر پیش رو، ۲۳ میلیاردتومان اعتبار دپو شده است، بیان کرد: امیدواریم این اعتبار به ۴۰ تا ۴۵ میلیاردتومان برسد و کاروان وسایل ورزشی را به استان ها ارسال کنیم.

ورزش مدرسه ای پایه است

حمیدی در پاسخ به این پرسش که آیا فدراسیون های ورزشی در این مسابقات شما را همراهی می کنند، گفت: در دنیا این نگرش وجود دارد که ورزش مدرسه ای پایه است. هیچ نهادی این قابلیت را ندارد که ۱۴ میلیون دانش آموز را در ۱۲ سال در اختیار داشته باشد و اولیای آنها را نیز و همچنین در روستاهای دور مدرسه و معلم داشته باشد. این یک ظرفیت طلایی است. باید نگرش تکیه به ورزش مدرسه ای شکل بگیرد تا نشاط و شادی را نیز به مدارس بازگردانیم.

وی در ادامه گفت: اگر امروز ما در والیبال می درخشیم در حالیکه چند سال پیش آرزو داشتیم سه گیمه به تیم ژاپن نبازیم، به خاطر این است که این رشته گمشده های خود را در آموزش و پرورش پیدا کرد. تنها از این طریق است که در ورزش های حرفه ای دارای یک جهش پایدار خواهیم بود. وقتی استعداد را از مدارس پیدا کنیم. الان هم هر فدراسیونی دنبال گمشده هایش بخواهد بگردد ما آمادگی همکاری داریم. هیچ راهی در جهش ورزش کشور وجود ندارد مگر اینکه ورزش مدرسه ای را جدی بگیریم.

وی در پاسخ به پرسش مهر درباره بحث مدرسه -میزبان که قرار است که به جای مناطق مدارس میزبان مسابقات منطقه ای ورزش دانش آموزی باشند و اینکه بسیاری از مدارس ما فضای استاندارد ورزشی و حتی حیاط استانداردی ندارند و طبیعتاً معدود مدارسی می توانند در این میزبانی داوطلب شوند، گفت: ما هم معتقد هستیم در همه ۱۰۷ هزار مدرسه کشور این فضای استاندارد نیست اما ما باید به سمت تحول حرکت کنیم و مسابقات را از سالن های بی مخاطب بیرون بیاوریم. تلاش می کنیم مدارسی که قطب ورزش های خاصی هستند را شناسایی کنیم. ما ۷۵۰ منطقه آموزشی داریم و بالغ بر ۷۵۰ مدرسه دولتی داریم که سالن ورزشی دارند. ما نمی توانیم همه مشکلات مدارس را یکباره حل کنیم اما به دنبال ارتقای مدارس هستیم.

وی در پایان گفت: ما امروز خطری را در برخی رشته ها از جمله رشته کشتی مشاهده می کنیم. این خطر را با مشاهده اینکه چه تعداد نوجوان در پشت صحنه این رشته المپیکی هستند، می توان حس کرد. استعداد در این حوزه که فدراسیون بتواند به آن ببالد کم شده است. اما برخی رشته ها مثل تکواندو که روی گسترش آن در نونهالان کار شد، ما شاهد درخشش هستیم. ما فضا را برای ورود فدراسیون و جذب استعدادها باز گذاشته ایم.

کد خبر 4672796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha