۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸

کتاب‌های مطالعات زنان نشر افکار در راهند؛

انتشار کتابی از یک متفکر یهودی ضدصهیونیست درباره حقوق زنان

انتشار کتابی از یک متفکر یهودی ضدصهیونیست درباره حقوق زنان

نشر افکار سه کتاب در حوزه مطالعات زنان را در دست انتشار دارد. یکی از این کتاب‌ها «مبارزه طبقاتی و آزادی‌خواهی زنان» نوشته تونی کلیف، متفکر یهودی فلسطینیِ ضدصهیونیست است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر افکار در مجموعه مطالعات زنان خود انتشار سه کتاب را در دستور کار دارد. «فمینیسم» نوشته مارگارت والترز از مجموعه «مقدمه‌ای بسیار کوتاه» انتشارات دانشگاه آکسفورد، «مبارزه طبقاتی و آزادی‌خواهی زنان» نوشته تونی کلیف و «زنان نامرئی: انحراف داده‌ها در جهان برساخته برای مردها» نوشته کارولین کریادو پرز در این مجموعه قرار دارند.

«مبارزه طبقاتی و آزادی‌خواهی زنان» (Class Struggle and Women’s Liberation: 1640 to the Present Day) نوشته تونی کلیف (Tony Cliff) دومین کتاب از این مجموعه است که با ترجمه نیکزاد زنگنه منتشر می‌شود.

تونی کلیف، یهودیِ فلسطینی چپ‌گرا و ضدصهیونیست است که دو سال پیش از تشکیل اسرائیل به انگلستان مهاجرت کرد، کتاب «مبارزه طبقاتی و آزادی‌خواهی زنان» را در سال 1984 منتشر کرد. همان‌طور که نویسنده در عنوان فرعی نسخه اصلی تأکید کرده، این کتاب وقایع بازه زمانی سال‌های 1640 تا اواخر دهة 1970 میلادی را در بر می‌گیرد.

کلیف در مقدمه کتاب می‌نویسد: «در طول صد و اندی سال گذشته، دو جنبش مختلف یعنی مارکسیسم و فمینیسم در پی آزادی زنان و نابودی موقعیت نابرابر و تحت ستمِ آنها در جامعه امروز و جایگزین ساختن آن با برابری کامل و حقیقی بوده‌اند. با این‌ حال، این دو جنبش، ستم بر زنان را به دو شیوه بسیار متفاوت تبیین می‌کنند و راهبردهایی را دنبال می‌کنند که کاملاً در مقابل یک‌دیگر قرار می‌گیرد. اختلاف اصلی جهان به‌زعم فمینیسم، اختلاف میان زنان و مردان و علت ستمدیدگی زنان، پافشاری مردان بر ادامه اِعمال سلطه و کنترل آنها است. تاریخ، داستان ساختارهای مردسالارانه تغییرناپذیری است که مردان از ره‌گذار آنها زنان را به انقیاد خود در آورده‌اند. تنها راه برانداختن این ساختارها توسط زنان -از هر طبقه اجتماعی که باشند- اتحاد علیه مردانِ تمام طبقات اجتماعی است. اما برای مارکسیسم، ستیز اساسی در جامعه، نه ستیز بین جنس‌ها که ستیز طبقاتی است. هزاران سال است که اقلیتی از مردان و زنان برای تصاحب کار اکثریت عظیم مردان و زنان کارگر با یک‌دیگر همکاری کرده‌اند. مبارزه طبقاتی بین استثمارکننده و استثمارشونده -فارغ از جنس- نیروی محرکه دگرگونی‌های تاریخی بوده است. از این رو، ستم بر زنان تنها در بستر روابط گسترده‌تر بهره‌کشی طبقاتی قابل درک است. هرچند در سال‌های اخیر برخی از «فمینیست‌های سوسیالیست» کوشیده‌اند تا شکاف بین این دو دیدگاه را کاهش دهند، اما واقعیت این است که هیچ سازشی نمی‌تواند بین آنها وجود داشته باشد.»

علاوه بر کتاب «فمینیسم: مقدمه‌ای بسیار کوتاه» با ترجمه بنفشه جمالی و «مبارزه طبقاتی و آزادی‌خواهی زنان» با ترجمه نیکزاد زنگنه که کار ترجمه آنها به پایان رسیده و در مراحل انتشار قرار دارند، کتاب «زنان نامرئی: انحراف داده‌ها در جهان برساخته برای مردها» (Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men) نوشته کارولین کریادو پرز (Caroline Criado-Perez) که به‌تازگی از سوی انتشارات Chatto & Windus منتشر شده، با ترجمه سیمین فروهر در دست ترجمه است.

بنفشه جمالی، پژوهشگر، مترجم و فعال اجتماعی در مسائل زنان؛ نیکزاد زنگنه، دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد مطالعات زنان از دانشگاه علامه و مترجم حوزه سوسیالیسم و فمینیسم؛ و سیمین فروهر، دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه علم و فرهنگ، مترجمان این مجموعه هستند.

کد خبر 4737512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha