۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴

داور جشنواره مد و لباس فجر مطرح کرد

باید به یک جشنواره مستقل برای پارچه بیاندیشیم

 باید به یک جشنواره مستقل برای پارچه بیاندیشیم

فرشته کیاوش، عضو هیئت داوران بخش طراحی پارچه در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر خلاقیت و کاربردی بودن آثار را از جمله عناصر اصلی برای انتخاب در بخش طراحی پارچه دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته کیاوش، مدرس دانشگاه و عضو هیئت داوران بخش طراحی پارچه در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از پایان داوری آثار خبر داد و در این باره گفت: داوری آثار رسیده به بخش پارچه و لباس با حضور چهار تن از اساتید که به عنوان هیئت داوران معرفی شدند، انجام شد و از بین آثار رسیده، نمونه‌های برتر انتخاب شدند.

او درباره ویژگی‌های مد نظر هیئت داوران در انتخاب آثار برتر، بیان کرد: در مسیر انتخاب آثار برای ما مواردی نظیر خلاقیت و نوآوری، کاربردی بودن طراح و مباحثی فنی چون راپورت بندی و تکرار مد نظر بود. در واقع ما برای همه موارد یک بارم و امتیاز بندی خاص داشتیم که بر مبنای آن و با شاخصه‌هایی که وجود داشت، طرح‌ها امتیاز بندی می‌شدند.

عضو هیئت داوران بخش طراحی پارچه در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره سطح آثار رسیده به این دوره گفت: در بخش طراحی لباس یقیناً ما شاهد رشد کمی و کیفی قابل قبولی هستیم اما متأسفانه در بخش پارچه، کیفیت آثار به اندازه انتظار ما و سطح توانایی موجود نیست زیرا این جشنواره بیشتر بر روی موضوع لباس تمرکز دارد و مسئله پارچه بیشتر در حاشیه و زیر سایه بخش اصلی قرار گرفته است.

کیاوش تصریح کرد: از آنجایی که من در دانشگاه نیز تدریس می‌کنم، نمونه‌های بسیار موفقی را در طراحی پارچه شاهد هستم، بنابراین مطمئنم که این استعداد و توانایی در کشور وجود دارد اما به دلیل تمرکز و تبلیغات این جشنواره بر موضوع لباس، بسیاری از افراد بخش پارچه را جدی نمی‌گیرند و وارد آن نمی‌شوند.

او پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در جشنواره مد و لباس پارچه دارای هویت و شاخصه مستقل نیست، شاید لازم باشد که برای این بخش نیز جشنواره جداگانه‌ای را مد نظر قرار دهیم زیرا خود مسئله طراحی پارچه بسیار گسترده و وسیع است و ابعاد مختلفی نظیر: طراحی تی شرت، دکوراسیون داخلی، روسری، شال و … را شامل می‌شود که یک طیف بسیار بزرگ و گسترده است.

عضو هیئت داوران بخش طراحی پارچه در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره محوریت موضوع "فر گلستان"، گفت: با توجه به اینکه در این دوره موضوع «فرگلستان» مطرح شده بود نزدیک به ۷۰ درصد آثار رسیده در بخش طراحی پارچه به صورت ملموس در این راستا و بر مبنای این موضوع شکل گرفته بود.

کیاوش درباره روند داوری در این دوره، اظهار کرد: از آنجایی که گروه داوران، شامل اساتید و کارشناسان بودند، هیچ نوع اختلاف نظری در مسیر داوری وجود نداشت و امکان مطرح شدن نظرات و در نهایت به شورا گذاشتن نظرات کاملاً وجود داشت اما به نظر من سطح آثار می‌توانست بسیار بهتر از چیزی باشد که ما شاهد بودیم.

کد خبر 4854016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha