۶ خرداد ۱۳۸۶، ۱۰:۰۱

با تصویب در جلسه هیات بررسی اسناد صندوق کارپردازی مجلس ؛

تصویر جدیدی از توبه نامه باب تهیه می شود

تصویر جدیدی از توبه نامه باب تهیه می شود

به منظور سهولت استفاده محققان و پژوهشگران از متون دست اول تاریخی ، کتابخانه مجلس شورای اسلامی تصویر جدیدی از متن توبه نامه آخر باب تهیه می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه سالهای زیادی از تهیه نخستین تصویر از روی توبه نامه سید علی محمد شیرازی - ملقب به باب - می گذرد و تصویر موجود از این متن کیفیت چندان مناسبی ندارد استاد عبد الحسین حائری قصد دارد به کمک دستگاه های پیشرفته موجود در کشور تصویر جدیدی از این متن تهیه کند تا محققان متن با کیفیت تری از این توبه نامه در اختیار داشته باشند .

در این باره احسان الله شکر اللهی - مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر ، گفت : استاد حائری این تصمیم را در جلسه بعدی هیات کارشناسی بررسی محتوای صندوق کارپردازی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد کرد .

وی افزود : به این ترتیب انتظار می رود که جلسه بعدی این هیات در هفته جاری و در کتابخانه مجلس برگزار شود . با توجه به اینکه جلسات پیشین در خود مجلس برگزار می شد ، امکان تصویر برداری از این اسناد در آنجا ممکن نبود و جلسه بعدی این هیات برای تصمیم گیری در مورد مرمت و تصویر برداری از روی این اسناد ، قرار است در کتابخانه برگزار شود .

مدیر روابط عمومی کتابخانه مجلس در ادامه یادآور شد : تصویر قبلی توبه نامه باب از سوی استاد عبد الحسن حائری و به وسیله دستگاه های کپی معمولی تهیه شده بود که کیفیت چندان مناسبی ندارد و با تصمیم این هیات کارشناسی قرار است تصاویر به مراتب بهتری از مجموعه اسناد موجود در صندوق کارپردازی مجلس تهیه شود .

به گزارش مهر، توبه نامه مذکور آخرین متنی است که سید علی محمد شیرازی بنیانگذار بابیه در محضر علمای خطه آذربایجان مصادف با ایام حکومت محمد شاه قاجار و ولیعهدی ناصرالدین میرزا نگاشته و مهر و امضا شده است و برای مورخین و پژوهشگران بهائیت و بابیت از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

پیش از این بهائیان اعلام کرده بودند که متن اصلی این توبه نامه مفقود شده و یا در خارج از ایران نگهداری می شود که با گشوده شدن صندوق کارپردازی مجلس ( محلی که این سند در آن نگهداری می شد ) مشخص شد که متن این سند در ایران است.

یکی از نقاط ابهام در زمان گشودن صندوق کارپردازی مجلس که هم اکنون هم برای هیات کارشناسی بررسی محتوای این صندوق و محققان ، پاسخی برای آن ندارد مفقود شده صندوق توبه نامه باب است که بر روی آن دست خطی از ارباب کیخسرو شاهرخ بنیانگذار کتابخانه مجلس وجود داشت .

هیات بررسی محتوای این صندوق هیچ پاسخی در مورد اینکه صندوق توبه نامه باب به چه سرنوشتی دچار شده است ندارند و مشخص نیست این صندوق در چه تاریخی از صندوق کارپردازی خارج شده است .

سید محمد ابهری پیش از این به مهر اعلام کرده بود که فهرست تمامی کسانی که در طی سالیان گذشته به نوعی به صندوق کارپردازی مجلس دسترسی داشته اند در اختیار مجلس شورای اسلامی است و در هر دوره مجلس فهرستی از اسناد موجود در این صندوق توسط هیات رئیسه تهیه شده است .

با این وجود کارشناسان پیش بینی می کنند، بعد از پایان بررسی اسناد موجود در صندوق کارپردازی مجلس بتوانند سرنخی از نحوه مفقود شدن جعبه توبه نامه باب و زمانی که این اتفاق رخ داده است پیدا کنند .

کد خبر 492938

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha