۱۷ خرداد ۱۳۸۶، ۸:۲۶

افتتاح نخستین نیروگاه خصوصی ایران با حضور رئیس جمهور

افتتاح نخستین نیروگاه خصوصی ایران با حضور رئیس جمهور

فاز اول، نخستین نیروگاه خصوصی ایران به نام نیروگاه دو هزار مگاواتی رود شور صبح امروز با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، این نیروگاه در سه فاز ساخته خواهد شد و پس از اتمام ساخت و بهره ‌برداری کامل ، بزرگترین‌ نیروگاه خصوصی کشور خواهد بود.

عملیات احداث نیروگاه دو هزار مگاواتی ‌رود شور با هدف تامین قسمتی از نیازهای برق ایران و تولید و تحویل برق‌ مطمئن با قیمت رقابتی به صنایع کشور و مصرف کنندگان عمده از تیر ماه سال‌83 شروع شده است که مرحله  نخست آن امروز به بهره برداری رسید.

در این طرح بزرگ که بر اساس تاکید اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری‌ طرح ها به بخش خصوصی صورت گرفته و قرارداد آن به روش Boo تنظیم شده است، وزارتخانه های نیرو ، اقتصاد، بانک مرکزی ، بانک ملت ، یک‌ بانک  آلمانی و چند شرکت خصوصی ایران و شرکت هایی از سوئیس ، آلمان وبلژیک مشارکت دارند .

این نیروگاه از هشت واحد به قدرت 2162 مگاوت تشکیل شده است که سوخت اصلی آان گاز طبیعی و سوخت پشتیبانی آن گازوئیل است .

مرحله نخست  این نیروگاه که ‌امروز به بهره برداری رسید، 792 مگاوات ظرفیت دارد و براساس پیش بینی‌های صورت گرفته , فاز دوم و سوم این نیروگاه که ظرفیتی معادل 548 و 822 مگاوات خواهد داشت، در بهار و زمستان سال 88 به بهره برداری ‌خواهد رسید.

نیروگاه دو هزار مگاواتی رودشور در کیلومتر 44 بزرگراه تهران - ساوه  و در مساحتی معادل 50 هکتار احداث شده است.

برای اجرای مرحله نخست  این طرح 224 و نیم میلیون یورو و350 میلیارد ریال هزینه شده که 85 درصد هزینه ارزی از محل تسهیلات مالی ‌پوششی و 10 درصد هزینه ارزی از محل تسهیلات مالی غیر پوششی است.

برای تامین مالی مرحله  دوم این طرح 139 میلیون یورو و 200 میلیارد ریال ‌پیش بینی شده است .

بنا بر این گزارش، رئیس جمهور را در این مراسم ، وزیر نیرو و جمعی از معاونان وی همراهی می‌کنند.

دکتر احمدی نژاد، پس از افتتاح فاز اول نیروگاه دو هزار مگاواتی رودشور از بخش‌های مختلف این نیروگاه بازدید کرد و از نزدیک با مراحل اجرایی نخستین نیروگاه خصوصی کشور آشنا شد .

خبر تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.

کد خبر 497969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha