۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۵۷

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی:

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان شمالی تهیه شد/ لزوم کاهش مصرف آب

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان شمالی تهیه شد/ لزوم کاهش مصرف آب

بجنورد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: سند سازگاری با کم آبی در استان تهیه شده و بنا بر آن باید تا پایان برنامه هفتم توسعه ۳۰۰ میلیون متر مکعب از میزان مصرف آب بکاهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عقیل مرتضوی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل آب منطقه‌ای خراسان شمالی برگزار شد، اظهار کرد: ۸ سد موجود در استان ۲۳۴ میلیون متر مکعب گنجایش دارد اما اکنون ۴۹ درصد آن خالی است لذا مدیریت مصرف آب امری واجب به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با تشریح میزان آبگیری فعلی سدها گفت: اکنون سد شیرین دره با ۸۴ درصد ظرفیت بیشترین حجم و سد بارزو با ۴۰ درصد کمترین میزان آب را در خود دارد.

وی افزود: بارش در استان طی سال آبی جاری ۵۹.۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد اندکی داشته است اما نسبت به میانگین بارش در دراز مدت ۲۷ درصد کاهش داشته لذا در بارندگی وضعیت خوبی نداریم.

مرتضوی تصریح کرد: ۳۲۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان باید ساماندهی شوند که برای هر کیلومتر ساماندهی ۴ میلیارد و برای هر کیلومتر لای‌روبی ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است؛ با این حال طی ۲ سال اخیر ۴۵ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی بابیان اینکه ۴۱۷ دستگاه هوشمند برای شناسایی چاه‌های غیرمجاز نصب‌شده گفت: هزار و ۹۰۰ چاه غیرمجاز در استان شناسایی‌شده که در این راستا ۲۶ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

وی افزود: سند سازگاری با کم آبی در استان تهیه شده و بنا بر آن باید تا پایان برنامه هفتم توسعه ۳۰۰ میلیون متر مکعب از میزان مصرف آب بکاهیم.

مرتضوی در انتها با اشاره به مصرف آب پتروشیمی خراسان بیان کرد: این صنعت راهی جز استفاده از پساب ندارد زیرا اگر آب رودخانه رو به آن‌ها ندهیم به مشکل می‌خورند لذا اکنون به دنبال طی کردن مراحل مطالعاتی و حقوقی آن هستند.

کد خبر 5133326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha