۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵

درباب حذف منابع معتبر از روند داوری این جایزه

پاسخ دبیرخانه جایزه کتاب تاریخ انقلاب به یک انتقاد+توضیحات مهر

پاسخ دبیرخانه جایزه کتاب تاریخ انقلاب به یک انتقاد+توضیحات مهر

پس از انتشار یادداشتی انتقادی درباره داوری‌ نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و دیده نشدن کتاب‌های مهم و اثرگذار در این حوزه، دبیرخانه این جایزه پاسخی را برای مهر ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از انتشار یادداشتی انتقادی درباره رویکرد داوری‌های نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و دیده نشدن کتاب‌های مهم و اثرگذار در حوزه تاریخ انقلاب (اینجا را بخوانید) دبیرخانه این جایزه پاسخی را برای خبرگزاری مهر ارسال کرد. در ادامه ابتدا متن پاسخ دبیرخانه و در ادامه توضیحات مهر را خواهید خواند:

پاسخ دبیرخانه جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی به انتقاد مهر

باسمه تعالی

با درود به روح مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی

سرانجام در ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ مراسم پایانی جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با همت پژوهشکده تاریخ معاصر و خانه کتاب و ادبیات ایران و تلاش دست اندرکاران و داوران برگزار گردید و به دغدغه فعالان این حوزه تحقق عینی بخشید این مراسم آغاز یک جریان به منظور توجه به موضوع تاریخ نگاری انقلاب اسلامی خواهد بود انشاءالله.

در پی برگزاری و اعلام نتایج برگزیده شدگان، گزارشی در تاریخ ۲۴ اسفند در خبرگزاری مهر منتشر شد که در آن خبرنگار محترم با ذکر مصادیقی از نحوه داوری انتقاد کرده است دبیرخانه جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی جهت تنویر افکار علاقه‌مندان لازم است نکاتی را به استحضار برساند.

داوران محترم این جایزه که خود از پیشکسوتان و اساتید حوزه تاریخ انقلاب اسلامی هستند موظف بودند بر اساس آیین نامه جایزه، آثار را انتخاب و داوری نمایند.

براساس آئین نامه و فراخوان جشنواره شرط شرکت در جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ارسال اثر توسط نویسنده و ناشر به دبیرخانه جشنواره بود لذا بررسی کتب ارسالی در اولویت قرار گرفت.

همچنین براساس آئین نامه جشنواره کلیه کتبی که شامل دریافت جایزه ملی شده‌اند از دور داوری کنار گذاشته شوند تا با نگاه تشویقی برای دیگر آثاری که شایسته مطرح شدن است فرصت دیده شدن فراهم شود.

در بند دیگری از آئین نامه نیز کلیه کتب متعلق به داوران جایزه از دایره داوری حذف شدند گرچه آثار ارزشمندی در میان آنها وجود داشت.

بنابراین عدم تعلق جایزه به بعضی از آثار ارزشمند به معنی بی‌توجهی به این آثار در داوری نبوده بلکه طبق آئین نامه در دایره داوری قرار نگرفته‌اند.

داوران محترم جایزه در مدت زمان کم و حجم بالای آثار با تلاش شبانه روزی، آثار ارزشمندی را معرفی نمودند که جا داشت در مقاله به آنها هم اشاره می‌گردید.

امیدواریم با همفکری و همراهی و همدلی علاقه‌مندان و فعالان حوزه تاریخ انقلاب اسلامی شاهد پر بار بودن نتایج و آثار این جایزه در آینده باشیم و بستر مناسب برای نشر آثار این حوزه و بذر امید در دل فعالان آن روئیده شود.

والسلام

پاسخ مهر

ضمن تشکر از زحمات شبانه‌روزی دست اندرکاران برگزاری این جایزه، ذکر یک نکته خالی از اشکال نیست.

در متن پاسخ آمده است که در آیین‌نامه ذکر شده که آثاری که جوایز ملی را به خود اختصاص داده‌اند، از روند داوری‌ها کنار گذاشته شدند. بر اساس همین نکته در آیین‌نامه ضروری است این سوال پرسیده شود: زمانی که جوایزی ملی وجود دارند که کتاب‌های درجه یک و علمی در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب را مورد توجه و دقت قرار می‌دهند، چه ضرورتی دارد که جایزه‌ای اختصاصی برای حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب برگزار شود؟

به طور مثال در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همه کتاب‌ها در حوزه‌های گوناگون می‌توانند شرکت کنند. بنابراین وقتی این جایزه به کتاب‌های مهم و اثرگذار در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب توجه کرده و آنها را به عنوان آثار برگزیده مورد تقدیر قرار می‌دهد، چرا باید جایزه دیگری طراحی شود که کتاب‌های برگزیده نشده در این حوزه را مورد تقدیر قرار دهد؟ آیا دست اندرکاران این جایزه را برای انتخاب کتاب‌های متوسط و ضعیف طراحی و اجرا کرده‌اند؟ آیا این جایزه قرار است مرجعی برای معرفی کتاب‌های برگزیده نشده در جوایز دیگر باشد؟ اگر کتاب‌ها و پژوهش‌های معتبر را به کناری می‌گذارید، نمی‌توان جز این درباره این جایزه فکر کرد.

حذف کتاب‌های برگزیده شده در جوایز ملی یعنی حذف مهم‌ترین و معتبرترین کتاب‌های منتشر شده در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب و همین یعنی اینکه جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، خود اعتبارش را زیر سوال برده است. کاش می‌شد دست‌اندرکاران این جایزه، طراحی خود را به‌گونه‌ای انجام می‌دادند که در کنار این آثار معتبر، دیگر کتاب‌ها نیز معرفی و از نویسندگان آنها تجلیل شود. والا جایزه تبدیل به یک دورهمی دوستانه خواهد شد.

کد خبر 5170222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha