۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵

مدیر جهاد کشاورزی چادگان مطرح کرد؛

کوتاه شدن دست دلالان از کشاورزی چادگان در گرو حمایت‌های دولتی

کوتاه شدن دست دلالان از کشاورزی چادگان در گرو حمایت‌های دولتی

فریدن - مدیر جهاد کشاورزی چادگان گفت: اگر دولت خرید تضمینی گندم و جو را افزایش دهد و در راه‌اندازی صنایع تبدیلی حمایت شویم دست واسطه‌گران از دامن کشاورزان کوتاه می‌شود.

بختیار حاجتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در ۸۵ درصد از زمین‌های زراعی چادگان، به منظور کاهش هدر رفت آب از طریق سیستم نوین آبیاری می‌شود، اظهار داشت: در نظر داریم محصول ذرت و سیب زمینی و لوبیا و صیفی‌جات را نیز به صورت دیم کشت کنیم.

چادگان رتبه نخست استان در کشت محصول خیار را دارد

وی گفت: سال گذشته در این شهرستان ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصول خیار اختصاص داشت و در زمینه تولید و کشت این محصول رتبه نخست استان را داشتیم، همچنین در میدان میوه و تر بار روستای علی آباد چادگان یک میدان مخصوص فروش محصول خیار دایر شده است.

کشت گندم در چادگان مقرون به صرفه نیست

مدیر جهاد کشاورزی چادگان با بیان اینکه در این شهرستان کشت گندم به دلیل درآمد پایین جوابگوی خرج کشاورزان نیست، افزود: سال زراعی گذشته دو هزار و ۱۰۰ هکتار گندم آبی و سه هزار و ۹۰۰ هکتار گندم دیم کشت شد که از این میزان سه هزار و ۹۰۰ تن گندم دیم و ۱۰ هزار تن گندم آبی برداشت شده است و در سال زراعی جاری نیز به همین میزان هکتار گندم و جو کاشت شده است.

وی افزود: در این شهرستان محصول جو در سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار به روش آبی و در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار به روش دیم کاشت شده است که مقرون به صرفه است.

حاجتی گفت: هر سال در این شهرستان در سطح ۱۵۰ هکتار ذرت علوفه‌ای کشت می‌شود و میزان مورد نیاز برای تأمین خوراک دام‌های موجود ذخیره می‌شود و مازاد آن به گاوداری‌های خارج شهرستان به فروش می‌رسد.

دولت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد

وی گفت: اگر دولت خرید تضمینی گندم و جو را افزایش دهد و در راه‌اندازی صنایع تبدیلی حمایت شویم دست واسطه‌گران از دامن کشاورزان کوتاه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی چادگان با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه در تأمین غذایی انسان است و نیاز به حمایت دولت دارد، افزود: با وجود حذف یارانه کود شیمیایی و سموم دفع آفات و همچنین تأمین خوراک دام به صورت آزاد توسط کشاورزان آنها مجبور به فروش دام‌های خود شده‌اند.

۸۵ درصد مردم چادگان کشاورز هستند

وی با بیان اینکه چادگان هفت هزار کشاورز دارد که ۸۵ درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند، افزود: علاوه بر ساکن روستاها شهروندان دو شهر چادگان و رزوه نیز به شغل کشاورز مشغول هستند اما با بازار سیاهی که در تأمین خوراک دام و فروش سموم و کود و خرید گندم و جو به وجود آوردند کشاورزی مقرون به صرف نیست و این امر موجب مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرستان‌های بزرگ می‌شود.

کد خبر 5242089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha