۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۸

در نشست مشترک عنوان شد؛

تعیین پنج شاخص برای ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی

تعیین پنج شاخص برای ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی

پنج شاخص‌ نیروی انسانی، تولیدات علمی دانشگاهی، دانش فنی و فناوری، زیرساخت‌ها و حوزه بین‌الملل برای ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نشست هم‌اندیشی کمیته شناسایی ظرفیت‌ها و ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی با موضوع معرفی برنامه، تبیین رسالت‌ها و معرفی شاخص‌ها و شیوه‌نامه اجرایی برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری و دکتر علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی به همراه روسای پژوهشکده‌ها و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه تحقیقات و فناوری و واگذاری ماموریت‌های متناظر ملی و منطقه‌ای برگزار شد.

دکتر محمدرضا رشیدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با معرفی شیوه‌نامه، شاخص‌ها و حیطه‌های شناسایی شده و شرح اقدامات انجام شده، گفت: پنج شاخص عمده برای ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده که آن را نسبت به دیگر برنامه‌ها متمایز می‌سازد. این پنج شاخص شامل نیروی انسانی، تولیدات علمی دانشگاهی، دانش فنی و فناوری، زیرساخت‌ها و حوزه بین‌الملل است.

دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه مسئله اصل، توانمندی دانشگاه‌هاست که بر اساس آن باید سه حیطه را مشخص کنند، افزود: تمامی شاخص‌هایی که در نظر گرفته شده در راستای تحقق ماموریت تعیین شده است. تمام جزئیات در نظر گرفته شده و حتی ظرفیت‌هایی که در خارج از دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه‌های وزارت علوم باشد هم لحاظ شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: کمیته تخصصی ماموریت‌های اعلام شده از سوی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و همینطور دیگر ماموریت‌های واگذار شده از سوی ستاد زیست فناوری، معاونت بهداشت و غیره را بررسی می‌کند و اگر هم‌پوشانی وجود داشت معاونت حمایت می‌کند.

به گفته وی در راستای ماموریت تعریف شده می‌توان فراخوانی مختص دانشگاه در موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) و صندوق INSF منتشر کرد. در این حمایت‌ها تنها ماموریت‌های معاونت تحقیقات مدنظر نیست و سایر ماموریت‌هایی که مرجعیت علمی ایجاد می‌کند نیز شامل می‌شود.

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در این جلسه گفت: باید به صورت واضح مشخص کنیم منظور ما از آمایش منطقه‌ای چیست؟ زیرا تحقق همه اهداف امکانپذیر نیست. کلمه ماموریت و سطح آن را باید تعیین کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: وقتی یک دانشگاه علوم پزشکی ماموریتی را تعیین می‌کند تمام ارکان آن دانشگاه تا بیمارستان‌ها و غیره باید متاثر از آن باشند. برای مثال وقتی دانشگاهی مسئله آلاینده‌ها را به عنوان ماموریت انتخاب و معرفی می‌کند باید پزشکان و پرستان و کلیه کادر درمان در این حوزه دانش ویژه‌ای داشته‌باشند.

وی به دو وجه این برنامه اشاره کرد و گفت: آیا دانشگاه را مستقل از بدنه کشور می‌بینیم و اگر پنج دانشگاه یک ماموریت را انتخاب کردند چه استراتژی دارید؟! دوم مسئله آینده‌نگاری است. آیا دانشگاه‌ها بر اساس وضعیت فعلی ماموریت‌هایشان را تعیین می‌کنند یا نگاه به آینده هم دارند. اگر فقط بر اساس داشته‌ها پیش برویم بزرگان نظراتشان را اعلام می‌کنند و و محورهای شناخته شده قبلی ادامه می‌یابد و افراد و ایده‌هایی که ضرورت دارد دیده شوند و مورد حمایت قرار گیرند از معرض توجه دور می‌مانند.

حق دوست با تاکید بر اینکه هم پوشانی بین آموزش و پژوهش واجب است، گفت: کتاب سبز طی همکاری و تفاهم میان دو معاونت آموزش و تحقیقات تدوین شده است و بسیاری از شاخص‌های شکل گرفته بر اساس اولویت‌ها و نگاه هیات رئیسه دانشگاه‌ها به فرصت‌های موجود است. اگر نکته‌ای در کتاب سبز جا مانده قابل اضافه شدن است.

نجفی در این زمینه یادآور شد: ماموریت‌هایی که به دانشگاه‌ها سپرده شده و در کتاب سبز همه در کنار هم ذکر شود البته امکان دارد هم‌پوشانی هم وجود نداشته باشد چون موضوعات متنوع است و ماموریت کتاب سبز، ستاد زیست فناوری و معاونت تحقیقات باید به یک اجماع برسند. آینده‌نگاری هم اهمیت ویژه‌ای دارد در تمام ماموریت‌های کتاب سبز و ستاد زیست فناوری به نقاط قوت دانشگاه‌ها تاکید شده است و امکان دارد ظرفیت‌های در حال رشد دیده نشود.

وی افزود: از آنجایی که این ماموریت با تعیین زمان مشخص است اگر دانشگاهی در دستیابی به ماموریت تعیین شده توفیقی نداشت می‌توان آن را تغییر داد. در کمیته تلاش می شود تا جاییکه امکان داشته باشد این موارد مدیریت شود.

رشیدی گفت: دانشگاه‌ها باید طبق نقشه راهبردی وضعیت خود را طی ۵ سال از وضع موجود به وضع ایده آل تغییر دهد. هم‌پوشانی زمانی که موجب تقویت شود بسیار هم خوب است و این برنامه در راستای تقویت مرجعیت علمی است و بهتر است این موارد در یک طرح جامع ترکیب شوند.

در پایان نشست از حاضران درخواست شد، نظرات خود را در زمینه شیوه‌نامه و شاخص‌های اعلام شده را در اختیار دکتر رشیدی قرار دهند.

کد خبر 5280017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha