۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل:

پایین بودن سرانه مطالعه را قبول ندارم

پایین بودن سرانه مطالعه را قبول ندارم

اردبیل- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: پایین بودن سرانه مطالعه را در کشور و استان اردبیل قبول ندارم چرا که رشد علمی ایران در سطح دنیا مطلوب است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله بحرالعلومی ظهر پنجشنبه در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره کتاب سال استان اردبیل در فرهنگسرای بانوان استان اردبیل اظهار کرد: ارتقا سرانه کتابخوانی و مطالعه از دغدغه‌های جدی مسئولان و متولیان امر است ولی با توجه به سابقه ایرانیان در حوزه کتاب و کتابخوانی و مسائل فرهنگی قطعاً این روند رو به رشد و امیدبخش است.

وی تصریح کرد: به نسبت جمعیت بیسواد از گذشته، ما هنرنمایی هنرمندان را در حوزه نقالی و شاهنامه‌خوانی شاهد بودیم که نوعی سواد و آموزش را برای علاقه‌مندان و مخاطبان به همراه داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: ایرانیان همواره به کتاب و کتابخوانی اهمیت و بها داده و الان نیز در سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای خرید کتاب رغبت نشان می‌دهند.

بحرالعلومی نقص سیستم توزیع کتاب را نیازمند اصلاح و بازنگری دانست و گفت: اگر این سیستم اصلاح شود تیراژ کتاب و مطالبه‌گری در این بخش ارتقا خواهد یافت.

وی رغبت خانواده‌ها را به امر کتاب و مطالعه فرزندانشان یادآور شد و افزود: هر چند در سبد خرید خانوارها کتاب پای ثابت محسوب نمی‌شود اما در طول سال و در مقاطع مختلف اکثر خانواده‌ها برای تأمین نیاز فرزندان خود خرید کتاب‌های غیر درسی و کمک آموزشی را نیز به صورت مستمر انجام می‌دهند.

بحرالعلومی ضرورت توسعه کتابخانه‌ها را به صورت محله‌محور و توزیع کتاب‌های تولید جدید را یادآور شد و خاطر نشان کرد: ما اگر می‌خواهیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم باید این رویه‌های غلط را اصلاح کرده و به نوعی امکان دسترسی راحت مردم به کتاب را نیز مهیا کنیم.

وی رشد علمی ایرانیان را در ۳۰ سال اخیر بی‌نظیر توصیف کرد و ادامه داد: توسعه مراکز علمی و دانشگاهی و افزایش حضور دانشجویان در مراکز علمی این نوید را به ما می‌دهد که حرکت تحولی در حوزه فرهنگ، علم و تحقیقات در ایران رو به رشد و امیدبخش است.

بحرالعلومی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اغلب خانواده‌ها روی موضوع آموزش و مسائل علمی و فرهنگی فرزندانشان حساس هستند و از همین رو ما امیدواریم به تدریج و با بهبود شرایط اقتصادی سرانه کتاب و کتابخوانی نیز ارتقا یابد.

وی برگزاری جشنواره سالانه انتخاب کتاب سال را در استان حرکتی مؤثر در تشویق و ترغیب نویسندگان توصیف کرد و گفت: قطعاً آثار ارزشمند در تولید و توزیع آثار مکتوب همواره مورد توجه قرار گرفته و در این جشنواره نیز در حوزه‌های مختلف ۵ کتاب به عنوان برگزیده سال و ۹ عنوان کتاب نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تجلیل از ناشران فعال در این حوزه اظهار کرد: ناشران خوبی در استان اردبیل فعالیت می‌کنند که ما در این جشنواره نیز از ناشران برگزیده تجلیل کردیم که نمونه آن نشر شیران‌نگار، محقق اردبیلی، نگین سبلان، آریتان و انتشارات جهاد دانشگاهی بود که در کنار تجلیل از برگزیدگان جشنواره کتاب سال از فعالان این حوزه نیز تجلیل شد.

کد خبر 5354978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha