۱۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰

ضمن تاکید بر دیپلماسی؛

لاوروف: اقدامات تحریک آمیز اوکراین را بی پاسخ نمی گذاریم

لاوروف: اقدامات تحریک آمیز اوکراین را بی پاسخ نمی گذاریم

وزیر خارجه روسیه از ناتو به دلیل حمایت از عملیات نظامی در شرق اوکراین انتقاد کرد و با تاکید بر توسل به دیپلماسی، گفت که به هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی کی یف پاسخی مناسب داده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید اعضای ناتو به گونه ای نظام مند در حال تبدیل اوکراین به پایگاهی نظامی علیه روسیه هستند.

وی با اشاره به رزمایش های ناتو که در خاک اوکراین انجام شده است، افزود: طی سال میلادی ۲۰۲۲ شمار نیروهایی که در این رزمایش ها مشارکت می کنند با افزایشی دو برابری به رقم ۶۴ هزار نفر خواهد رسید.

لاوروف همچنین گفت: جنگ داخلی اوکراین که طی هشت سال گذشته جریان داشته است؛ به این زودی ها خاتمه نخواهد یافت چرا که دولت کی یف قصد ندارد که با اتکا به توافق مینسک، برای حل درگیری ها در دونباس قدمی بردارد.

وزیر خارجه روسیه همچنین هشدار داد که مقامات اوکراین به حمایت های ناتو به منزله مجوزی برای انجام عملیات نظامی در شرق این کشور نگاه می کنند.

او در ادامه این هشدار افزود: برای حفاظت از ساکنان دونباس که صدها هزار شهروند روس را هم شامل می شوند؛ هرگونه اقدامی که لازم باشد انجام می دهیم. تلاش می کنیم تا با توسل به ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک درگیری داخلی اوکراین را حل و فصل کنیم.

با این حال وی افزود: اما به هرگونه تحریک نظامی احتمالی از سوی اوکراین پاسخی مناسب خواهیم داد.

لاوروف در بخش دیگری از اظهارات خود هدف از پیشنهادهای امنیتی روسیه را مشروعیت بخشیدن به نظام توافقی جدیدی عنوان کرد که شامل ارائه ضمانت های لازم الاجرا از سوی غرب است که در حال حاضر به گونه ای نظام مند از انجام تعهدات سیاسی خود شانه خالی می کند.

وی تاکید کرد این تضمین ها باید متفاوت از وعده های شفاهی باشد که پیشتر به سران روسیه یا شوروی سابق داده شده است.

لاوروف افزود: مشارکت مقامات بلندپایه نظامی آمریکا و کشورهای عضو ناتو در این گفتگوهای امنیتی بسیار مهم تلقی می شود حال آنکه روسیه به آنها اجازه نمی دهد که این روند را به دور باطل مباحثات بی پایان بیندازند.

وزیر خارجه روسیه همچنین هشدار داد چنانچه غرب پیشنهادهای روسیه را جدی نگیرد، مسکو برای تضمین توازن راهبردی و حذف تهدیدها، اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد.

شهر ژنو سوئیس در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) میزبان مذاکرات امنیتی روسیه-آمریکا است. انتظار می‌رود نشست روسیه و ناتو نیز در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) برگزار شود.

وزارت خارجه روسیه در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) مفاد پیشنهادهای امنیتی مسکو را که به آمریکا و ناتو ارائه کرده بود، منتشر کرد و خواستار آن شد که غربی ها هر چه سریع‌تر به این پیشنهادها پاسخ دهند چرا که وضعیت به شدت بحرانی است.

پیشنهادهای مسکو شامل تضمین‌های امنیتی از جانب دو طرف است که در این باره روسیه مسائلی از جمله گسترش ناتو به شرق اروپا و عضویت اوکراین و گرجستان در پیمان آتلانتیک شمالی را ازجمله خطوط قرمز کرملین برشمرده است.

کد خبر 5388459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha