امروز مطرح شد؛

پکن: تمدید «استارت-۳» مهم است اما کافی نیست

پکن: تمدید «استارت-۳» مهم است اما کافی نیست

وزارت خارجه چین اعلام کرد مسئله تمدید پیمان «استارت-۳» در کاهش زرادخانه های هسته ای آمریکا و روسیه مهم است، اما همچنان این دو بیشترین میزان تسلیحات هسته ای در دنیا را در اختیار خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «فو کانگ» مدیر بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین امروز سه شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که پکن تمدید پیمان «استارت -۳» (START-۳) توسط روسیه و آمریکا را گامی بسیار مهم می داند، اما معتقد است که این مسئله به تنهایی کافی نیست و دو ابرقدرت هسته ای باید به کاهش برگشت ناپذیر زرادخانه های هسته ای خود ادامه دهند.

وی در این باره گفت: ما متوجه شدیم که روسیه و ایالات متحده در حال انجام گفتگویی راهبردی هستند. اولاً می‌خواهم بگویم که چین از تمدید پیمان استارت -۳ که گام بسیار مهمی است و آمریکا در دوران دولت «دونالد ترامپ» با آن مخالفت می کرد، استقبال می‌کند. ثانیاً ما باور نداریم که این مسئله کافی باشد، زیرا حتی پس از تمدید این پیمان، ایالات متحده و روسیه با هم بیش از ۹۰ درصد از سلاح های هسته ای موجود روی زمین را در اختیار دارند.

وی تاکید کرد که همچنان اجماعی بین‌المللی بر سر این مسئله وجود دارد که روسیه و ایالات متحده باید به کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود به شیوه‌ای غیرقابل برگشت و الزام‌آور قانونی ادامه دهند.

کانگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پکن به گفتگوهای یادشده می پیوندد یا خیر، گفت: چنانچه دو ابرقدرت هسته‌ای به کاهش (زرادخانه هسته ای شان) ادامه دهند، ما خوشحال می‌شویم به این گفتگوها ملحق شویم البته اگر آنها به سطح ما کاهش دهند. این مسئله را بارها گفته ایم و این موضع ما است.

معاهده استارت -۳ در ۵ فوریه ۲۰۱۱ لازم‌الاجرا شد. طبق مفاد این پیمان، هر یک از طرفین زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش خواهند داد تا در طی هفت سال و همچنین در آینده، تعداد کل این تسلیحات از ۷۰۰ موشک بالستیک قاره‌پیما، موشک های بالستیک در زیردریایی ها و بمب افکن های سنگین و همچنین هزار و ۵۵۰ کلاهک و ۸۰۰ پرتابگر مستقر و غیر مستقر. تجاوز نکند.

در اوایل سال ۲۰۲۱، اندکی پس از روی کار آمدن دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، این معاهده بدون تغییر برای پنج سال دیگر تمدید شد. دولت قبلی آمریکا تمدید توافق یادشده را به تعویق انداخته بود که تهدیدی برای فروپاشی کل سیستم ثبات رهبردی به شمار می آمد.

کد خبر 5391699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha