۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۵۶

امروز با حضور رئیس دانشگاه؛

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران افتتاح شد/ جزئیات پذیرش دانشجو

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران افتتاح شد/ جزئیات پذیرش دانشجو

ساختمان دانشکده جدیدالتاسیس حکمرانی دانشگاه تهران، امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور رئیس دانشگاه تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در آئین افتتاح دانشکده حکمرانی، با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های کشور در زمینه انتخاب مدیرانی که هم توان و مهارت مدیریتی و هم توان علمی و مهارت فنی در حوزه تخصصی مربوطه را داشته باشد، گفت: فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته‌های مختلف اعم از کشاورزی، فنی، انرژی، آب و … می‌توانند مقاطع ارشد و دکتری را در رشته حکمرانی مرتبط با تخصص کارشناسی خود ادامه دهند و در مقطع ارشد و دکتری در دانشکده حکمرانی، مهارت‌های مدیرتی و تحلیل را فراگیرند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد مدنظر دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران توسط کشورهای موفق نیز تجربه شده است، درباره خروجی‌های دانشکده حکمرانی ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد پرورش افرادی باشیم که هم از منظر دانشگاه تهران جایگاه ویژه‌ای دارند و هم دقیقاً متناسب با نیازها جامعه و مسائل سازمان‌ها تربیت شده‌اند. انسان‌هایی را تربیت کنیم که سیاست‌گذاران خوب، مدیر و اداره کننده‌های موفقی باشند.

مقیمی درباره شیوه پذیرش دانشجو در دانشکده حکمرانی نیز اظهار کرد: دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده حکمرانی پذیرش می‌شوند، علاوه بر قبولی در آزمون، لازم است در مصاحبه‌های تخصصی نیز شرکت کنند و دارا بودن سابقه کار تخصصی در رشته تخصصی دوره کارشناسی‌شان، یک امتیاز در زمینه پذیرش آنها محسوب می‌شود.

وی در ادامه در خصوص نحوه تأمین هیأت علمی مورد نیاز برای دانشکده حکمرانی گفت: در رشته‌های کشاورزی، فنی، فلسفه، حوزه انرژی و آب کار شده است. بنا داریم متخصصان و اعضای هیأت علمی که در این حوزه‌ها کار کرده‌اند را به عنوان عضو هیأت علمی وابسته در دانشکده حکمرانی به کار گیریم.

رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که دانشکده حکمرانی طوری در تربیت مدیران متخصص عمل کند که روزی شاهد باشیم دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران بتواند ۸۰ درصد مدیران کشور را تربیت کند.

علی‌اکبر فرهنگی، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران نیز در آئین افتتاح دانشکده حکمرانی، گفت: اتفاقی که سال‌های سال خواسته همه ما بود تحقق پیدا کرد. همیشه معتقد بودم که این سرزمین دارای میراث‌های گرانبهایی از نظر دیوان‌سالاری بوده است و زمانی که هیچ جا آموزش‌های مدیریت داده نمی‌شد، در دوره سلجوقی خواجه نظام ملک طوسی از طریق نظامیه‌ها و بعد از طریق المستنصریه‌ها این آموزش‌ها را به دولتمردان ارائه می‌کرد و قرن‌ها امپراطوران و حاکمان اسلامی (حدود ۷ قرن متوالی) فارغ‌التحصیلان المستنصریه‌ها بوده‌اند و ان‌شاالله دکتر پورعزت میراث‌دار این بزرگان باشند.

دکتر علی‌اصغر پورعزت، مسئول راه‌اندازی دانشکده حکمرانی نیز اظهار کرد: دانشکده حکمرانی از آرمان‌های همه کسانی بوده است که نگران آینده ایران هستند، که ما از آن تحت عنوان دانشکده‌ای برای ایران و یا شاید رویایی برای ایران یاد می‌کنیم که تحقق پیدا می‌کند، با این هدف که علم بتواند از ساحت نظریه‌پردازی به ساحت عمل نزدیک شود.

پورعزت تاکید کرد: قصد ما این است که سودمند بودن علم را نشان دهیم، چرا که علم در جاهای گوناگون و در فضاهای متفاوت تولید می‌شود، ولی زمانی دال بر حل مساله خواهد بود که جنبه‌های متفاوت جمع‌بندی و عصاره‌گیری شود و در یک خط مشی و یک سنت حکمرانی متبلور شود و قصد ما این است که کمک کنیم به همه دانشکده‌ها تا ثمره جهاد علمی خود را ببینند.

بر طبق این گزارش، دکتر احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در این آئین با تاکید بر اینکه ما همه در دانشگاه تهران خادم علم هستیم، گفت: هر واحد جدیدی که در دانشگاه اضافه می‌شود نشان از اقتدار دانشگاه تهران دارد، بنابراین اگر دانشگاه تهران را به صورت کل درنظر بگیریم، هر کدام از این اجزا در واقع راه را برای هموار کردن مسیر توسعه و پیشرفت در کشور فراهم می‌کند.

وی یکی از وظایف دانشگاه تهران را تربیت کادر مدیریتی برای کشور دانست و راه‌اندازی دانشکده حکمرانی را در این قالب ارزیابی کرد و گفت: حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران هم در حد توان خود بر اساس توصیه و تأکیدات رئیس دانشگاه این آمادگی را دارد که در زمینه تجهیز، راه‌اندازی و کمک به تأمین نیروی انسانی و منابع مالی دانشکده حمکرانی تلاش بیشتری داشته باشد تا در زمینه تکمیل فضاهای آموزشی این دانشکده و دانشکده‌های دیگر گام برداریم.

کد خبر 5425105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      21 3
      همش مدرک گرایی
      • علی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
        0 10
        سلام، به نظر من این دانشکده حلقه مفقوده سیستم آموزش تحصیلات تکمیلی کشور برای ارائه آموزش های کاربردی یک مدیر ارشد، نماینده مجلس، شهردار، استاندار و فرماندار و.. اینطوری پستهای مهم کشور جایی برای تجربه اندوزی و آزمون خطا نخواهند بود. انشاالله.
      • اردلان RO ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
        0 4
        ببخشید بر اساس چهره بیایم عمل کنیم. مثلا کسی که دانشگاه صنعتی اصفهان درس خونده با ازاد مراغه یکی باید باشه. اصلا نیست به طور اتوماتیک اون سوادش بیشتره.
    • جانباز جنگ IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      37 2
      شرایط پذیرش در این دانشگاه ساکن تهران باشند از شهرستانها به ندرت پذیرش میشوند فرزند مسئولین و سفارش شده باشند
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      5 0
      بازم بی راهه
    • علی LU ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 3
      احسنت
    • AE ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      10 0
      آقازاده ها به زودی این دانشکده را پر می کنند این دانشکده هیچ مزیتی به جز هزینه برای بیت المال چیز دیگری در پی نخواهد داشت خواه کسی دکترا داشته باشد یا نه
      • م.م IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
        3 0
        دقیقا
    • جمال IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 6
      با آرزوی توفیق اینکه کار بزرگ را بی شک انسانهای فرهیخته و دلسوز و بزرگ به مانند دکتر مجتهدزاده ها بنیانگذار دانشگاه صنعتی شریف و از مدفق ترین مدیران دبیرستان البرز می‌توانند انجام دهند.
    • ناشناس RO ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      5 0
      رشته ی کشاورزی وآب چه ربطی به حکمرانی داره ..یا اسم‌رو درست انتخاب کنید یا رشته رو ..حگمرانی رو باید فارغ التحصیلان رشته ی مدیریت دولتی وحقوق بخونند ،چون‌ فقط این‌۲ رشته هست که درزمینه مدیریتی کشورمیتونه نتیجه بخش باشه وبه اصطلاح حکمرانی کنه.
    • ع.شرقی IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      9 0
      تجربه کشور ما!! نشون داده ...اونم خریده میشه ... یا توسط سهمیه بگیرها اشغال میشه!
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      8 0
      دانشکده حکمرانی دیگه چه مدلیه؟ بابا دست بردارید . تعدادی ادم چاپلوس برای مدیریت سر هر کوچه و برزن پیدا میکنید دیگه نیاز به تاسیس دانشکده و حیف و میل بیت المال نیست
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      5 0
      اینم مهمه که کی میخواد یادشون بده باید استاد مرجع داشته باشه هر رشته مثل خیلی رشته ها و دانشگاه ها فقط گرفتن مدرک و نمره ملاک نشه
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      21 1
      حکمران باید از بچگی و تحت نظر اساتید و مشاوران عالی رتبه با دیدگاه مردم سالارانه پرورش پیدا کنه قبل از اینکه خمیر مایه اون توسط افراد نابلد شکل گرفته باشه. در سن کارشناسی ارشد و یا دکترا فقط به صورت تئوری میشه یه نفر رو آموزش داد و روحیه کشورداری و وطن پرستی رو نمیشه درونش نهادینه کرد.
    • دانشگاه تهرانی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      7 0
      این دانشکده بنوعی همراستای علت تشکیل دانشکده علوم و فنون موجود در دانشگاه تهران هست که هدف اون ایجاد زمینه برای مدرک دادن به افراد خاص و جذب افراد مورد نظر هست و هیچ پایه عقلانی برای علت تاسیس آن وجود ندارد.
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      12 1
      چرا حکمرانی...! اگر ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت، باید اسمش دانشگاه خدمت بود نه حکمرانی...واقعا متاسفم
    • محمدی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 0
      لطفا لطفا آدم تربیت کنید خودشون حکمرانهای خوب و درست و انسانی خواهند شد .
    • نیما IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 0
      پس دانشگاه های مدیریت دیگه کشور، چغندر تربیت میکنند نه مدیر؟
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      3 0
      خوبه اگر پاتوق از ما بهترون نشه ودوباره افراد سفارشی واردنشند
    • امید IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      3 0
      خخخ فرقش با رشته مدیریت چیه؟!رشته های من دراوردی علوم انسانی
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      3 0
      حکمرانی علم است و هنر لذا تنها آموختن آن فایده ندارد متاسفانه اینهم راهی است برای اینکه افراد نور چشمی را بلا واسطه بر مناصب قدرت بنشانیم
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      رشته علوم سیاسی هم باید بکار بگیرن اینا همش از سر بی سیاستی سر مردم در میاد
    • اکبر IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      چیزی که مهمه IQ هست که هیچکس به آن توجه نمیکند تستهای استاندارد جهانی آی کیو برای هر سنی وجود دارد،آچیزی که یک نابغه یا فوق استثنایی از مسائل میفهمد ،افراد دیگر حتی با ده دکترا و دانشگاه نمیتواند بفهمد،نخبه از خبره میاید ،یک نخبه نابغه نیست،بلکه خبره بر اثر تجربه در کاری است،نابغه خلاق است
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      مدرکش برای اسنپ قابل قبوله؟!
    • مهدی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      0 0
      با این کار می خواهند انتخاب مدیران را موروثی کنند و به آن وجهه قانونی می بخشند چون قطعا از میان مردم عوام در گزینش دانشگاه حکمرانی پذیرفته نخواهند شد
    • لیلا IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      0 0
      جالبه!!! نوشته شده سابقه کار برای پذیرش یک امتیاز محسوب میشه!!!!!!! دیگه همه چیز مشخصه، جای بحث نداره.