۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۴۵

به مناسبت هفته ملی جمعیت مطرح شد؛

نمی توان با دهه هفتادی ها بحران جمعیت را حل کرد

نمی توان با دهه هفتادی ها بحران جمعیت را حل کرد

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: ما باید دانشگاه‌ها را به سمت دانشگاه‌های متاهلی ببریم. تحصیلات عالی با خوابگاه‌های دانشجویی به یک فرصت تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «تحولات، سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی ایران» امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سخنرانان این نشست گفت: الان مزیت رشد جمعیت مسأله ما نیست، مسأله ما فعلاً هرم سنی جمعیت است. در شرایطی کنونی هرم سنی ما وضعیت بحرانی به خود می‌گیرد. ما در حالی پیر می‌شویم که کشورهای مجاور ما همه جوان هستند و این تهدیدی امنیتی برای ماست. اروپایی‌ها در حالی که توسعه یافته بودند پیر شدند اما ما در چه حالتی در حال پیر شدن هستیم؟ لذا وضعیت خیلی از ابعاد مختلف نگران کننده است.

با دهه هفتادی‌ها نمی‌توانید بحران جمعیت را حل کنید

وی ادامه داد: ما فقط در ۵ یا ۶ سال پیش رو می‌توانیم با این بحران مقابله کنیم. ۵-۶ سال دیگر دهه شصتی‌ها از مدار باروری خارج می‌شوند و شما نمی‌توانید با دهه هفتادی‌ها بحران جمعیت را حل کنید.

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره موانع فرزندآوری تاکید کرد: ما ۲۱ مانع را شناسایی کردیم که باید این موانع را برطرف کنیم. تأخیر و صعوبت ازدواج جوانان یکی از موانع است. الگوی مسکن برای خانواده‌های بیش از ۲ فرزند ناسازگار است. مشکلات اقتصادی، نگرانی از بیکاری، اشتغال و نگرانی آتیه زنان، هزینه‌های دوران بارداری و زایمان، شیوع و هزینه‌های درمان ناباروری، شیوع غیراستاندارد زایمان غیر طبیعی، ترس از فرزند معلول، قبح زدایی و شیوع انواع سقط جنین، عدم اطمینان به ادامه زندگی مشترک، نگرانی از مسئولیت بچه داری و محدودیت‌های آن، نگرانی از آتیه و آینده فرزندان، ناسازگاری تأهل و فرزندآوری با محدودیت‌های کنونی آموزش عالی، ضعف خدمات اجتماعی مادر و کودک در محیط اجتماعی، نهادینه شدن فرهنگ فرزند کمتر زندگی بهتر از دیگر موانع موجود است.

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده گفت: ما در این قانون به دنبال باز کردن گره‌های ۳۰ ساله هستیم. برنامه‌های توسعه ضد خانواده بوده و خانواده را نابود کرده است.

وی ادامه داد: سال ۷۰ اعلام کردند که خوابگاه متاهلی متوقف شود. ما در این قانون خوابگاه دانشجویی را توسعه دادیم و درصدد ساختن خوابگاه‌هایی از این دست هستیم. ما باید دانشگاه‌ها را به سمت دانشگاه‌های متاهلی ببریم. تحصیلات عالی که اکنون مانع ازدواج است با خوابگاه‌های دانشجویی به یک فرصت تبدیل می‌شود.

۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری باید توسط بیمه پرداخت شود

بانکی پور گفت: مراکز ناباروری باید توسعه پیدا کند و ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری باید توسط بیمه پرداخت شود.

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه ما اگر وارد الگوی فرزند سوم به بعد نشویم نمی‌توانیم هرم سنی را تغییر دهیم؛ گفت: اینکه بگوییم مشکل ازدواج را حل کنیم، مشکل فرزندآوری هم حل می‌شود، آدرس غلط است. این مسأله چند فاکتوری است و باید همه جانبه به مسأله نگاه کرد.

بانکی پور تاکید کرد: شاخص امکان پذیری و اثربخشی و پذیرش مردمی را در نوشتن این قانون لحاظ کردیم و مواردی که با این شاخص‌ها در تعارض بود را حذف کردیم.

وی در پایان گفت: مخالفین این قانون در پی تحریف این قانون بودند، اما ما حرف‌های مخالفین را هم شنیدیم و در پی اصلاح نقدها بوده ایم. در یک سالی که درگیر این قانون بودیم هر اندیشمند یا مجموعه‌ای نظری در باب این قانون داشته، شنیده شده است.

کد خبر 5492246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha