۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹

مهر گزارش می‌دهد؛

گام تحول ‎ آفرین مدیریت شهری در شهر فیروزه‌ای

گام تحول ‎ آفرین مدیریت شهری در شهر فیروزه‌ای

اصفهان - صدور پروانه ساختمانی به صورت تمام الکترونیک در شهرداری اصفهان محقق شد، پروژه‌ای که دست دلالان را از درآمدهای نجومی دریافت پروانه های ساختمانی کوتاه می کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – محمد رضایی فرد: دگردیسی شهری از شهرهای سنتی به سمت شهرهای مدرن الکترونیکی در سال‌های اخیر مورد توجه مدیران شهری قرار داشته است.

افزایش جمعیت شهرها تحت تأثیر عواملی چون زادوولد یا مهاجرت، تقاضا برای خدمات شهری را افزایش می‌دهد و فشار موجود بر سیستم مدیریت شهری برای پاسخ به نیازهای شهر را دو چندان می‌کند. شهر الکترونیک یکی از مفاهیم نوظهوری است که با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده و می‌تواند بسیاری از مشکلات زندگی شهری به ویژه کلان‌شهرها را حل کند.

در شهر الکترونیک شهروندان به همه خدمات مورد نیاز خود از ادارات، سازمان‌ها و اماکن درون‌شهری و همچنین به اطلاعات مختلف مورد نیاز خود به صورت شبانه‌روزی و در هفت روز هفته، به صورت با ثبات، قابل اطمینان، امن و محرمانه دسترسی دارند.

به بیان دیگر مردم در شهرهای الکترونیک زمان بیشتری برای تفریح و استراحت دارند. رشد اقتصادی و بهره‌وری نیز در شهرهای الکترونیک بیشتر از شهرهای سنتی است. در شهرهای الکترونیکی مشاغل بسیاری به وجود می‌آید و حل مشکل بیکاری از طریق شهرهای الکترونیکی کاملاً مشخص و امری واضح تلقی می‌شود.

وقتی شهر الکترونیکی ایجاد می‌شود، مزایای بسیاری از جمله توسعه تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، ارتباط تجاری با کشورهای همسایه، امکان رأی‌گیری عادلانه و همچنین ایجاد امکان استفاده از نظر شهروندان در مدیریت شهر به وجود می‌آید که طبیعتاً روند مدیریت شهری و خدمت‌رسانی به مردم را بهینه‌تر می‌کند. باید توجه داشت که مهم‌ترین هدفی که شهر الکترونیک دنبال می‌کند، خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان و کسب رضایت آنان است.

یکی از چهار رکن اصلی شهر الکترونیک، وجود سازمان‌های الکترونیک است. شهرداری اصفهان نیز به عنوان شهرداری پیشرو در کشور طی سال‌های گذشته به ویژه در دوران شیوع کرونا اقدامات مختلفی را برای تبدیل شدن به یک سازمان الکترونیک انجام داده است. یکی از جدیدترین اقدامات مهم شهرداری اصفهان در راستای تبدیل شدن به سازمان الکترونیک، ایجاد امکان صدور الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی است.

اگرچه حجم تقاضا برای دریافت پروانه‌های ساختمانی بسته به شرایط کلان اقتصادی کشور متفاوت است اما قطع یقین دریافت پروانه‌های ساختمانی یکی از نیازهای مهم شهروندان است که پیوسته وجود دارد و هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. از آنجا که دریافت پروانه‌های ساختمانی تقریباً یکی از معضلات شهروندان محسوب می‌شود که تا پیش از این به زمان، انرژی و رفت‌وآمدهای بسیاری نیاز داشت، شهرداری اصفهان در گامی تحول‌آفرین، این خدمت را نیز به جمع خدمات غیرحضوری خود اضافه کرد.

کاهش زمان صدور پروانه ساختمان در اصفهان تا یک هفته

بر اساس گفته‌های علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، فرآیند دریافت پروانه ساختمانی که به طور میانگین در کشور ۳ ماه زمان نیاز دارد، با اقدام جدید شهرداری اصفهان در کمتر از یک هفته انجام می‌شود. طبیعی است در چنین شرایطی به مقدار قابل توجهی در وقت و انرژی شهروندان اصفهانی صرفه‌جویی می‌شود. حذف دلالان و امضاهای طلایی، شفافیت و دخالت نداشتن نظرات شخصی از دیگر مزایای این طرح به شمار می‌رود.

۱۶۰ خدمت شهرداری اصفهان به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امروز بیش از ۱۶۰ خدمت شهرداری به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود، اظهار داشت: نمونه شاخص خدمات غیرحضوری در شهرداری اصفهان، صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی است.

وی افزود: شهروندان روزانه ترددهای بسیاری برای انجام امور روزمره خود نظیر ارتباط با ادارات یا ارگان‌های مختلف دارند. با ارائه خدمات غیرحضوری می‌توان حجم تردد در شهر را به کمتر از ۵۰ درصد میزان فعلی رساند. باید توجه داشت که جابه‌جایی در شهر هزینه و عارضه‌های متعدد زیست‌محیطی، اجتماعی و روانی به دنبال دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی در گذشته گفت: دریافت الکترونیکی پروانه ساختمانی در گذشته مشکلاتی داشت که باعث می‌شد افراد به شهرداری‌ها مراجعه کنند اما با اقدام جدید شهرداری، این فرآیند بدون نیاز به حضور فرد شهرداری انجام می‌شود.

صدور ۴۰ پروانه ساختمانی در اصفهان به صورت غیرحضوری

وحید مهدویان، معاون شهرسازی شهرداری اصفهان، نیز در گفت‌وگو با مهر با تأکید بر شفافیت و عدم دخالت نظرات شخصی در پیشبرد پرونده‌ها، اظهار داشت: از بیش از ۱۶۰ درخواست صدور پروانه ثبت شده در سامانه ثبت شده است که بیش از ۴۰ پرونده به مرحله تائید طبقات، پرداخت وجه یا صدور نهایی پروانه رسیده است.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با اجرای این روش علاوه بر اینکه امکان رصد پرونده توسط متقاضیان وجود دارد، اگر فسادی هم بخواهد شکل بگیرد با توجه به نبود مراجعه متقاضی به شهرداری این احتمال به صفر نزدیک می‌شود.

وی افزود: این اقدام جهادین در راستای شفاف‌سازی انجام شده و بنابراین امیدواریم مؤثر واقع شود. در تلاش هستیم تا برنامه‌های دیگری در حوزه مدیریت شهری در همین راستا اجرا کنیم. در حال حاضر پروانه الکترونیکی مهم‌ترین بحث بوده است و به مرور قدم‌های دیگری مانند اصلاح پروانه، پایان سفت‌کاری و پایان کار انجام می‌گیرد و تا پایان سال ۱۴۰۱ به تدریج تمام مراحل غیرحضوری می‌شود.

به گزاری خبرنگار مهر، تحقیقات نشان داده است میان شهر الکترونیک توسعه پایدار ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش ترافیک، کاهش زمان تلف شده، عرضه بهتر خدمات، افزایش بهره‌وری و اشتغال، توزیع عادلانه خدمات، بهبود مدیریت پایدار شهری، بازیافت زباله‌های الکترونیکی، افزایش مشارکت شهروندان، افزایش شهروندسالاری در مدیریت شهری و مواردی از این قبیل از جمله مزایای شهر الکترونیک است. همین مزایا و نقش آن در توسعه پایدار باعث شده تا ایجاد شهرک الکترونیک به دغدغه تقریباً همیشگی دولت‌مردان و مدیران شهری تبدیل شود.

کد خبر 5539313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha