۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

اگر خانه‌های هلال نبود، تلفات سیل‌های اخیر بیشتر بود

اگر خانه‌های هلال نبود، تلفات سیل‌های اخیر بیشتر بود

باران آمد، روان آبها جاری شدند، در برخی مناطق سیل به راه افتاد برخی از هموطنان فوت کردند اما سوال اینجاست اگر خانه‌های هلال نبود امدادرسانی چگونه پیش می رفت؟

خبرگزاری مهر - گروه جامعه؛ بیش از ده روز است که سامانه‌های بارشی در بیشتر استان‌های کشور فعال شده و در بسیاری از مناطق کشور با پدیده روان آب‌ها و سیلاب‌ها مواجه شده ایم.

در این میان همه دستگاه‌های امدادی برای کمک رسانی به سیل زدگان و آسیب دیدگان از این حوادث پای کار آمدند اما می‌توان گفت به جرأت نقش امدادگران جمعیت هلال احمر نقشی پررنگ بود.

برای بررسی ابعاد این نقش آفرینی به سراغ حسن فراهانی مسئول هماهنگی خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر رفتیم و از وی درخصوص نقش خانه‌های هلال در نحوه امداد رسانی در سیلاب‌های اخیر پرسیدیم.

نقش خانه‌های هلال را توضیح دهید

خانه‌های هلال در اولین حلقه زنجیره خدمت‌رسانی جمعیت هلال احمر قرار دارند. به دلیل ارتباط اولیه با سوژه‌های خطرپذیری، مسیل‌ها و مناطق گردشگری و روستایی، در واقع ابتدایی‌ترین نقطه آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردمی است که برای گردشگری، طبیعت گردی و یا بدلیل کشاورزی و ارتباط کاری در مجاورت با مسیل‌ها قرار می‌گیرند.

اگر خانه‌های هلال نبود، تلفات سیل‌های اخیر بیشتر بود

به هنگام سیل خانه‌های هلال چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

پیرو اطلاعیه‌های صادره از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر محتمل بودن وقوع سیل، مسؤلین خانه‌های هلال تدابیر مختلفی اتخاذ می‌کنند. ازجمله این تدابیر می‌توان به تولید تراکت و اعلامیه‌ها و بنرهای هشدار در محل‌های عمومی ازجمله پمپ بنزین‌ها و مبادی ورودی روستاها اشاره کرد.

همچنین خانه‌های هلال اقدام به اعزام اعضا آموزش دیده خود به محل‌های تجمع از قبیل مساجد و سیاه چادر عشایر و استراحت گاه‌های بومگردی می‌کند تا اقدام به اطلاع رسانی، توجیه و آموزش مردم منطقه و مهمانان منطقه کنند.

آیا این اقدامات تأثیری در کاهش خسارات وارده به هنگام وقوع سیل داشته است؟

اقدامات انجام شده در گام اول سبب کاهش تلفات انسانی و کاهش آمار خسارات مادی به هموطنان می‌شود. اثرگذارترین این اقدامات را می‌توان در استان گیلان، مازندران و شهرستان طالقان استان البرز شاهد بود.

اگر خانه‌های هلال نبود، تلفات سیل‌های اخیر بیشتر بود

خانه‌های هلال بعد از سیل چه نقشی ایفا می‌کنند؟

در مرحله دوم یعنی مرحله انجام عملیات جستجو و نجات که حین حادثه است، خانه‌های هلال نقش مؤثر دیدبانی و ارزیابی اولیه به جهت مشخص شدن مناطق آسیب دیده و گزارش خسارات وارد شده و تخمین نیازهای اولیه را به خوبی انجام داده است.

این امر سبب شد تا ستادهای مدیریت و پاسخ گو به حوادث نسبت به اتخاذ تصمیمات و گسیل نیروهای فنی به نقاط مشخص شده، اقدامات عاجل و مؤثر و به موقع تری را داشته باشند. در نتیجه این اقدامات سرعت پاسخگویی و کاهش تلفات رقم می‌خورد.

این اقدامات در همین جا متوقف می‌شود؟

خیر، در مرحله سوم یا گام امداد رسانی که بعد از مرحله نجات است، خانه‌های هلال به دلیل اشراف داشتن به آمار ساکنین محلی و بومی، نقش کلیدی و موثرتری در هدایت کمک‌های امدادی از قبیل اسکان و تأمین سرپناه، انجام حمایت‌های روحی و روانی، توزیع اقلام معیشتی و بهداشتی و هدایت رسیدگی درمانی و کمک به عادی سازی را ایفا کرد.

اگر خانه‌های هلال نبود، تلفات سیل‌های اخیر بیشتر بود

به طور کلی نتایج اقدامات خانه‌های هلال در سیلاب‌های اخیر را ذکر کنید.

در مجموع می‌توان نقش مؤثر خانه‌های هلال را در جریان سیل‌های اخیر اینگونه بیان کرد: تلفات انسانی و مادی به دلیل انجام تدابیر خانه‌های هلال برای اطلاع رسانی و هشدار به مردم محلی کاهش یافت.

نجات یافتگان بدلیل بهره گیری و بسیج امکانات محلی و آموزش دیده اعضای خانه‌های هلال افزایش پیدا کرد.

سیستم امداد رسانی و توزیع به دلیل شناسایی و اشرافیت خانه‌های هلال بر روی آمار آسیب دیدگان و نیازها های آنها بهینه شد.

زمان پاسخگویی که از برکات تأسیس و فعالیت خانه هلال در روستاها می‌باشد به طور چشم گیری کاهش پیدا کرد.

کد خبر 5553183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha