۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۷

سخنگوی گوترش خبرداد؛

استقبال سازمان ملل از حرکت اولین کشتی حامل غلات از اوکراین

استقبال سازمان ملل از حرکت اولین کشتی حامل غلات از اوکراین

سازمان ملل از حرکت اولین کشتی حامل غلات از بندر اودسای اوکراین استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ ای اعلام کرد که این سازمان و آنتونیو گوترش، دبیرکل آن از خروج اولین کشتی حامل غلات از بندر اودسا واقع در کشور اوکراین استقبال می‌ کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه اولین کشتی در چارچوب توافق ۲۲ ژوئیه در استانبول حرکت کرده و حاوی ۲۶ هزار و ۵۲۷ تُن ذرت است، افزود: این کشتی به سمت بندر طرابلس لبنان حرکت می‌ کند و پس از آن به بازارهای جهانی منتقل خواهد شد.

«استفان دوجاریک» با اشاره به اینکه این اقدام دستاورد جمعی مرکز هماهنگی مشترک شامل نمایندگان سازمان ملل، اوکراین، روسیه و ترکیه بود، افزود: از زمان تاسیس این مرکز، طرفین بی وقفه برای ایجاد و تداوم آن تلاش کرده‌ اند و به ویژه از تلاش‌ های ترکیه قدردانی می‌ کنیم.

«دوجاریک» تأکید کرد: دبیرکل سازمان ملل امیدوار است که این امر به ثبات و تسکین امنیت غذایی جهانی، به ویژه برای جوامع آسیب پذیر کمک کند. سازمان جهانی غذا نیز در راستای روح انسان دوستانه این طرح حدود ۳۰ هزار تن گندم از اوکراین خریداری کرده است.

ترکیه و اوکراین ساعاتی پیش تأیید کردند که اولین محموله غلات اوکراینی بندر اودسا را ترک کرده است.

مرکز هماهنگی تولید غلات از اوکراین پیشتر اعلام کرد که اولین محموله خروجی از اودسا حدود ۲۶ هزار تن ذرت را حمل می‌ کند و فردا وارد آب‌ های ترکیه می‌ شود و پس از بررسی در ترکیه به بندر طرابلس لبنان می‌ رود.

وزارت دفاع ترکیه پیشتر گفته بود که اولین کشتی بارگیری شده با غلات که بنادر اوکراین را ترک کرد با پرچم سیرالئون بود.

وزارت دفاع ترکیه افزود: این کشتی رازونی نام دارد که با ذرت بارگیری شده و عازم لبنان است.

روسیه و اوکراین تأمین کنندگان عمده گندم در سطح جهان هستند و توافق نامه ای که هفته گذشته با میانجی گری سازمان ملل در استانبول انجام شد، با هدف کاهش بحران غذایی و کاهش قیمت جهانی غلات، که از زمان تهاجم روسیه افزایش یافته است، است.

هدف از این توافق اجازه عبور ایمن محموله‌های غلات به و از بنادر Chornomorsk، Odessa و Bivdnyi است. مسکو اوکراین را مسئول توقف محموله‌ ها به دلیل معادن آب بندری می‌ داند.

کد خبر 5553366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha