۳۱ شهریور ۱۳۸۶، ۱۰:۲۴

برترین اعمال در ماه رمضان - 7

زیارت عاشورا؛ نسیم رضوان

زیارت عاشورا؛ نسیم رضوان

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: خداوند ماه مبارک رمضان را در میان ماه‌های دیگر سال قرار داده تا فضای مناسبی برای خودسازی بندگان و بازنگری آنان در زندگی آنها ایجاد کند تا انسانها با طرح برنامه های ویژه، به سمت تفکری آسمانی و الهی هدایت شوند .

زیارت امام حسین(ع)، سید و سالار شهیدان، از دور و یا از نزدیک، اهمیت و جایگاه خاصی دارد که در همه ایام مورد سفارش قرار گرفته و البته شک نیست که این امر در ایام پر فیضی چون ماه مبارک رمضان، از ارزش و منزلت بیشتری برخوردار بوده و ثواب بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت .

تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در این زیارت، موجب پیدایش روحیه ظلم ‏ستیزی در زائر می‏شود. او با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق و دوستان خاندان عصمت، پایه‏های ایمان دینی خود را مستحکم می‏کند. مگر ایمان چیزی جز حب و بغض در راه خداست؛ "هل الایمان الا الحب و البغض"؟ مؤمن واقعی در برابر ستم، بی‏موضع نیست، از ستمگر، نفرت و انزجار آشکاری دارد و با مظلوم و جبهه حق، اعلام همراهی می‏کند: "یا ابا عبدالله! انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم."

در این زیارت، ریشه‏های ظلم هدف قرار می‏گیرند: "فلعن الله امهٔ اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت و لعن الله امهٔ دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها." ستمی که در عاشورا تحقق یافت، در قلب تاریخ ستم، ریشه دارد. این ظلم، یک حلقه از حلقه‏های ستمی است که با انحراف مسیر اصیل خلافت آغاز شد.

در زیارت عاشورا آمده است: "فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفهٔ اولیائکم و رزقنی البرائهٔ من اعدائکم، ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرهٔ و ان یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا و الاخرهٔ." زائر پس از آن که به حق معرفت پیدا کرد و ستم و ستمگر را شناخت و از آنان دوری جست، با ثبات قدم در مکتب خاندان عصمت و پیروی عملی از آنان، خود را در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار می‏دهد، یعنی، اسوه‏ها و الگوهای هدایت را که از سوی خداوند منصوب شده‏اند سرمشق خود قرار می‏دهد و همگامی با آنان را می‏طلبد .

حداقل ده بار سلام بر حسین بن علی(ع) با عناوین بسیار تأثیرگذار بر فکر و روان زیارت کننده دیده می‌شود، مانند:
السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یا ابن رسول الله، السلام علیک یا ابن أمیر المؤمنین وابن سید الوصیین، السلام علیک یا ابن فاطمة سیدة نساء العالمین، السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره والوتر الموتور.

و تکرار این سلام در تمام متن زیارت و پرداختن به سلام ویژه به تعداد صد بار و در هر بار سه «سلام» بر حسین و یاران حسین و فرزندان حسین، به تعمیق ارتباط و ایجاد احساسی ویژه و نشان دهنده وابستگی کامل به امام شهیدان می‌انجامد که در هیچ زیارت دیگری دیده نمی‌شود.

ماه مبارک رمضان، فرصت مغتنم و ارزشمندی برای استمرار برخواند زیارت عاشورا و کسب فیوضات معنوی حاصل از آن است .

کد خبر 555513

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha