۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴

استاندار زنجان:

برنامه‌ریزی برای تقویت کالاهای صادراتی استان زنجان انجام شود

برنامه‌ریزی برای تقویت کالاهای صادراتی استان زنجان انجام شود

زنجان-استاندار زنجان بر ارائه برنامه عملیاتی و تقویت کالاهای صادراتی این استان تأکید کرد و گفت: ظرفیت های خوب و متنوع صادراتی در زنجان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی، ظهر سه‌شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان اظهار کرد: در استان زنجان ۱۱ ردیف کالای برتر صادراتی داریم که با برگزاری جلسات با تولید کنندگان و صادرکنندگان و ارائه برنامه عملکردی این بخش را تقویت کنیم.

وی به اثرگذاری خاص کدگذاری کالا برای رهگیری و رهیابی کالاها اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر کدگذاری کالا در کشور برجسته نیست.

استاندار زنجان بر ارائه برنامه عملکردی و تقویت کالاهای صادراتی استان تأکید کرد و گفت: ظرفیت‌های خوب و متنوع صادراتی در استان زنجان وجود دارد.

افشارچی افزود: این اتفاقات برای ساماندهی حوزه تولید و فروش حائز اهمیت بوده و امیدواریم راه‌اندازی مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات در استان سبب تسهیل‌گری امور در این بخش شود.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، ۹۱ هزار عضو دارد

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، ۹۱ هزار عضو دارد و بیش از ۴ میلیون کد قلم کالا تا سال ۱۳۹۹ تولید شده است.

مهدی مظهری گفت: این مرکز در سال ۷۴ با هدف کدگذاری و رهیابی و رهگیری کالاها با رعایت استانداردهای بین‌المللی سازمان GS1 در ایران تأسیس شد. این مرکز، خدمات مرتبط با مدیریت و شناسایی اقلام در زنجیره تامین همگام با استانداردها و راهکارهای بین‌المللی در اختیار کسب و کارها در کشور قرار می‌دهد.

مهدی مظهری با اشاره به اینکه GS1 یک سازمان غیرانتفاعی با بیش از ۲ میلیون عضو در ۱۵۰ کشور جهان بوده و سابقه‌ای ۴۶ ساله در معرفی و تولید استانداردها و راهکارهای بهبود مدیریت زنجیره‌های تأمین دارد، بیان کرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، ۹۱ هزار عضو دارد و بیش از ۴ میلیون کد قلم کالا تا سال ۱۳۹۹ تولید و بیش از ۹۰۰ هزار کد خرده فروشی صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز تنها نماینده سازمان جهانی GS1 در ایران است، ادامه داد: بانک اطلاعاتی این مرکز طبق مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات، یکی از ۱۲ بانک اطلاعات مرجع در کنار سایر بانک‌های اطلاعاتی کشور است که در حوزه کالا و خدمات به سازمان‌ها سرویس‌های لازم را ارائه می‌کند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران امکان ردیابی اقلام در زنجیره تأمین، کاهش هزینه‌های مبادله، افزایش ایمنی و سلامت، امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین شرکای تجاری و ایجاد هماهنگی در زنجیره تأمین، افزایش شفافیت در امور کسب و کار، امکان فراخوان، افزایش سرعت و دقت در عملیات کسب و کار و جلوگیری از جعل و قاچاق کالا را از مزایای جاری‌سازی استانداردهای GS1 عنوان کرد.

مظهری با اشاره به اینکه سیستم GS1 مجموعه‌ای از استانداردها و راه‌حل‌ها برای ارتقا و بهبود سازکارهای مدیریت و زنجیره تأمین و تقاضا است، تصریح کرد: با استفاده از این سیستم بیش از ۲۶ هزار کد در سامانه ۱۲۴ و ۵۲ هزار کالای استراتژیک در سامانه ثبت قیمت شدند.

وی بیان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی تهران از سند ملی فرش ایران از طریق کدهای بین المللی GS۱ رونمایی شد که ارائه این سند سبب حفظ حقوق و مالکیت فکری و معنوی، پرهیز از فله‌فروشی و جلوگیری از سوءاستفاده رقبا از جایگاه فرش ایرانی می‌شود و قابلیت انتقال مالکیت دارد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به اینکه کشورهایی مثل روسیه الزاماتی در خصوص ثبت کدهای بین‌المللی کالاها در سامانه مربوطه دارند و صادرات به این کشورها مستلزم داشتن این کدها است، ابراز کرد: مشوق‌هایی برای دریافت این کدهای بین‌المللی پیش‌بینی شده و هر تولیدکننده‌ای که بخواهد این کدها را دریافت کند، با انعقاد تفاهم‌نامه از مشوق‌ها و یارانه‌های نقدی بهره‌مند می‌شود.

کد خبر 5588950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha