۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳

فیلم لحظه انفجار در پل کریمه/ دستور پوتین برای بررسی فوری حادثه

فیلم لحظه انفجار در پل کریمه/ دستور پوتین برای بررسی فوری حادثه

با انفجار مشکوک پل کریمه، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین پیامی معنادار در توییتر خود منتشر و رئیس‌جمهور روسیه نیز دستور فوری بررسی این حادثه را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی روسیه تصاویری از لحظه انفجار در پل کریمه را منتشر کردند. بامداد امروز شنبه رسانه‌های روسی و اوکراینی از وقوع انفجاری مهیب در پل شبه‌جزیره کریمه خبر دادند؛ این پل معروف به پل «کرچ»، کریمه را به دیگر مناطق روسیه وصل می‌کند.

«اولِگ کریوچکوف»، مشاور رئیس دولت (محلی) کریمه با بیان اینکه تلاش‌ها برای اطفای حریق در حال انجام است می‌گوید این آتش‌سوزی به علت آتش‌گرفتن یک تانکر حامل مواد سوختی رخ داده، ولی هنوز زود است درباره علت اصلی این آتش‌سوزی صحبت کنیم. کمیته ملی ضدتروریسم روسیه نیز، انفجار در پل کریمه را ناشی از انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده اعلام کرد.

وزارت امور اضطراری روسیه با انشتار بیانیه‌ای اعلام کرد با تلاش ۲۵۰ آتش‌نشان حریق روی پل کرچ به صورت کامل خاموش شد. بر اثر این انفجار بخشی از این پل تخریب شده و تحقیقات درباره علت اصلی این انفجار آغاز شده است.

دستور پوتین برای بررسی علت حادثه

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور پس از دریافت گزارش‌ها درباره این حادثه، دستور داده فوراً کمیته‌ای برای بررسی علت انفجار در پل کریمه تشکیل شود.به نوشته «مسکوتایمز» پل کرچ را سال ۲۰۱۸ ولادیمیر پوتین شخصاً افتتاح کرد و این پل راه ارتباطی مهمی برای انتقال تجهیزات نظامی از روسیه به سربازان روسیه در مناطق جنگی در اوکراین است.

شبه‌جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین، سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی رسماَ به خاک روسیه الحاق شد. آمریکا، اوکراین و کشورهای غربی با این همه‌پرسی مخالفت و آن را «اشغال کریمه توسط روسیه» توصیف و به همین علت تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کردند.

در هفته‌های اخیر کریمه به یکی از محورهای جنگ در اوکراین تبدیل شده. مقامات اوکراین تأکید کردند که شبه‌جزیره کریمه باید به اوکراین برگردد و در مقابل نیز دولت روسیه هشدار دادند هر گونه تعرض به تمامیت ارضی این کشور با پاسخی محکم روبرو خواهد شد.

واکنش معنادار دولت اوکراین به انفجار پل کریمه

ساعاتی پس از این انفجار، «میخایلو پودولیاک»، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین با انتشار تصویری از انفجار در صفحه توئیتر خود نوشت: کریمه، پل، آغاز. همه (اموال) غیرقانونی باید منهدم شوند، هر چیزی که دزدیدشده باید به اوکراین برگردد، تمام مناطق اشغال‌شده توسط روسیه باید خالی شود.

 حساب توییتری منتسب به وزارت دفاع اوکراین نیز نوشت: رزم‌ناو موشک‌اندازِ «موسکوا» و پلِ «کرچ» به عنوان دو نماد بدنامِ قدرت روسیه در کریمه تخریب شدند. اتفاق بعدی چه خواهد بود؟ مردم روسیه؟

اواخیر فروردین وزارت دفاع روسیه از غرق شدن رزم‌ناو «مسکوا» در دریای سیاه خبر داد. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، این رزم‌ناو در حال حرکت به سمت بندر مقصد، به دلیل آسیب‌های وارده در پی آتش سوزی و شرایط نامساعد جوی غرق گردید. وزارت دفاع روسیه با تائید حمله ارتش اوکراین به این ناو جنگی روسی، گفت که پس از انفجار مهمات این ناو آسیب جدی دیده است. 

مسکو: دولت اوکراین ماهیتی تروریستی دارد

«ماریا زاخاراوا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انشتار پیامی در کانال تلگرامی خود در واکنش به پیام‌های وزارت دفاع و مشاور رئیس‌جمهور اوکراین درباره انفجار پل کریمه نوشت: واکنش رژیم کی‌یف به انهدام و تخریب زیرساخت‌های مدنی، ماهیت تروریستی آن را اثبات می‌کند.

دوما: جنگ تروریستی پنهانی علیه روسیه در جریان است
«اولِگ موروزوف»، معاون رئیس دومای دولتی روسیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: جنگ تروریستی پنهانی علیه ما در جریان است. علاوه بر این، حمله تروریستی علیه پل کریمه، نشان‌دهنده و بیان جنگ بدون قاعده و قانون است.

نخست‌وزیر استونی انفجار پل کریمه را به اوکراین تبریک گفت!

اورماس رینسالو، نخست وزیر استونی با اشاره به اینکه احتمالاً نیروهای اوکراین پشت عملیات انفجار پل «کرچ» در کریمه بودند، این اتفاق را به کی‌یف تبریک گفت!

رینسالو گفت: استونی قطعاً از این (انفجار) استقبال کرده و به نیروهای اوکراین که احتمالاً پشت این عملیات بودند، تبریک می‌گوید. نخست وزیر استونی همچنین یادآور شد که مقامات کی‌یف از دیرباز، پل کریمه را هدفی محتمل برای حملات خود معرفی کرده بودند.

کد خبر 5604396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شهروند ایرانی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 3
      احتمالا انفجار کار یهودیان روسیه هست که توسط اسراییل حمایت واجرا میشود