۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن سویا برای بخش طیور نیاز داریم

سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن سویا برای بخش طیور نیاز داریم

کرج- معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن سویا در کشور برای بخش طیور نیاز داریم که شرایط کشور از لحاظ بی آبی و کشت تابستانه، تولید این محصول را سخت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهاجر پیش از ظهر سه‌شنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور و رونمایی از هفت دستاورد جدید دانش بنیان که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، در زمینه تولید بذر هیبریدی از دنیا عقب هستیم، بنابراین در برخی بذرها به ویژه برنج و کلزا باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی بیان کرد: برای اینکه نتیجه بهتری بگیریم باید با همکاری دانشگاه‌ها روی هیبریدی کردن این بذرها کار کنیم و این اقدام تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه پیدا کند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به اقدامی علمی در این حوزه انجام دهیم باید بین تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم پیوند ایجاد شود و دانشگاه‌ها برای کمک به ارتقای امنیت غذایی کشور وارد میدان شوند.

وی با بیان اینکه در برخی از قسمت‌های زراعت پیشرفت زیادی کردیم اما در برخی قسمت‌های هنوز نتوانسته‌ایم پیشرفت مناسبی داشته باشیم، خاطر کرد: برای برون رفت از این مشکل باید مقاله محوری تبدیل به انتقال فناوری در سطح مزرعه شود ضمن آنکه کشاورز محوری در نگاه نخست قرار گیرد.

مهاجر تصریح کرد: باید نتایج یافته‌های علمی را از سطح آزمایشگاه و تحقیق به بخش کشاورزی انتقال داده و به اجرا در بیاوریم تا شاهد تغییر و تحول در این بخش باشیم.

وی بیان کرد: متأسفانه بیشتر تحقیقات کشاورزی در عرصه عمل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و علوم بینابینی انسانی و فنی کمتر در پژوهش دیده می‌شود که باید رویکردمان را تغییر داده و از آزمایشگاه محوری و مقاله محوری خارج شویم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: آینده کشاورزی بر روی محصولات هیبرید خواهد بود و بذرهای آبی کم کم از دسترس خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه در بذر و تولید سویا خیلی عقب هستیم، افزود: سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن سویا در کشور برای بخش طیور نیاز داریم که شرایط کشور از لحاظ بی آبی و کشت تابستانه، تولید این محصول را سخت می‌کند و نیاز است بر روی ژرم پلاسم این محصول کار بیشتری شود.

مهاجر با بیان اینکه باید جامع‌نگری در تحقیقات کشاورزی را دوباره آغاز کنیم، متذکر شد: اگر یک محقق، یک بذر نوع را معرفی می‌کند باید نوع سم و کود متناسب به آن، زمان کاشت و میزان آبیاری را نیز بداند و به بهره بردار معرفی کند تا کشاورز دچار مشکل نشود.

کد خبر 5654078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha