۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۲

حمایت‌های دولت پراگ از کی‌یف، مردم جمهوری چک را به خیابان کشاند

حمایت‌های دولت پراگ از کی‌یف، مردم جمهوری چک را به خیابان کشاند

هزاران نفر از مردم جمهوری چک در اعتراض به کمک‌های بیش از حد دولت این کشور به اوکراین برای جنگ با روسیه به جای هزینه‌کرد برای مقابله با بحران انرژی پراگ، به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، به‌دنبال افزایش تورم و تشدید بحران انرژی در جمهوری چک، هزاران نفر از مردم در مرکز پراگ، پایتخت این کشور به سیاست‌های دولت چک مبنی بر تخصیص بیش از حد منابع برای کمک به اوکراین به‌جای مقابله با بحران انرژی و تورم، تظاهرات کردند.

در این اعتراضات بسیاری از معترضان خواستار استعفای پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک شدند.

اعتراضات موسوم به «جک علیه فقر»، به رهبری حزب اپوزیسیون این کشور «قانون، احترام، تخصص» برگزار شد. معترضان آنچه که «دولت دروغگو» خواندند را محکوم کرده و بنرهایی به همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود «نه به جنگ» و «از ناتو خارج شوید.»

یاروسلاو فولدینا، نماینده مجلس جمهوری چک در سخنرانی اعتراضی گفت که «دولت قبل از اینکه کشور را از بین ببرد، باید برود.»

یکی از معترضان نیز در اظهاراتی گفت که دولت پراگ «پُر از جنگ‌افروزان است که مصائب اقتصادی به ما تحمیل می‌کند.»

تظاهرات ضددولتی مشابهی نیز ماه گذشته در این کشور برگزار شده بود که در جریان آن ده‌ها نفر بازداشت شدند. هزینه ماهانه زندگی در جمهوری چک برای بیشتر مردم این کشور افزایش یافته و بیش از ۷۰ درصد از خانوارها مجبور به ریاضت اقتصادی شده‌اند. این در حالی است که پراگ همزمان با مشکلات داخلی، تسلیحات سنگین از جمله ۸۹ دستگاه تانک به اوکراین ارسال و از تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا حمایت کرده است. بعد از فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۴۶۰ هزار پناهجوی اوکراینی وارد جمهوری چک شده و حدود ۳۰۰ هزار نفر از آنها هنوز در این کشور اقامت دارند.

کد خبر 5757435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha