۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۸

چامسکی: روسیه در جنگ اوکراین خویشتن‌داری می‌کند

چامسکی: روسیه در جنگ اوکراین خویشتن‌داری می‌کند

فیلسوف و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی می‌گوید روسیه با اینکه می‌تواند شهر کی‌یف را غیرقابل‌سکونت کند، این کار را نکرده و در مقایسه با تهاجم به عراق، شمار کشته‌های غیرنظامی در جنگ اوکراین کمتر است

به گزارش خبرگزاری مهر، نوام چامسکی، فیلسوف، زبان‌شناس و تحلیل‌گر آمریکایی در گفت‌وگو با وب‌سایت «نیو استیسمن» درباره علت تداوم جنگ اوکراین و نفش آمریکا و انگلیس در دامن‌زدن به این جنگ و مقایسه آن با جنگ عراق نظرات خود را بیان کرده که در ادامه ترجمه بخش‌های اصلی آن می‌آید.

این آمریکا و انگلیس هستند که به خاطر منافع خود از آغاز گفت‌وگوهای صلح در اوکراین خودداری می‌کنند، حتی به قیمت ویران‌شدن اوکراین. اوکراین، بازیگر بااراده و آزادی نیست، آنها به آنچه آمریکا تعیین می‌کند، وابسته هستند.

روسیه (در جنگ اوکراین) با خویشتن‌داری و میانه‌روی عمل می‌کند؛ نابودی و انهدام زیرساخت‌های اوکراین در اوکراین رخ نداده است.بدون شک روسیه می‌تواند با سلاح‌های متعارف کی‌یف را همانند بغداد (هنگام حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳) غیرقابل‌سکونت کند، ارتش روسیه می‌تواند به خطوط تدارکاتی در غرب اوکراین حمله کند.

موقعی که تهاجم به عراق شروع شد، ناظران سازمان ملل باید از این کشور خارج می‌شدند، چون این حمله بسیار شدید و ویرانگر بود؛ این چنین است سبک آمریکا و انگلیس در جنگ.

به تعداد کشته‌ها نگاه کنید، طبق آمار رسمی سازمان ملل در جنگ اوکراین نزدیک به ۸ هزار غیرنظامی کشته شدند، اما هنگام حمله آمریکا و انگلیس به عراق، چند نفر کشته شدند؟ برآوردها این است در این جنگ بین ۱۸۶ هزار تا ۲۱۰ هزار غیرنظامی کشته شدند.

شمار سفر مقامات و رهبران جهان به شهر کی‌یف پس از آغاز جنگ، نشانه و سندی از این است که روسیه در مقایسه با جنگ عراق، خویشتن‌داری دارد.

هنگام حمله آمریکا و انگلیس به عراق، آیا اصلاً یک مقام خارجی توانست به بغداد سفر کند؟ خیر، زیرا موقعی آمریکا و انگلیس جنگی را آغاز می‌کنند، برای قتل‌وعام و گردن‌زنی می‌روند؛ همه چیز را ویران می‌کنند، ارتباطات، حمل‌ونقل، انرژی…خلاصه هر چیزی که جامعه را سرپا نگه می‌دارد.

کد خبر 5767575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • اکبر IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 98
      عجب متجاوز خوشتن دار .ه‍ههههه
    • دهقان AE ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      جناب چامسکی واقعیت ذات وحشی گری مدرن غرب کفتار صفت و مهربانی ترحم روس‌ها بر همسایه خودش بیان کردند و اینکه روسیه با مردم اوکراین در حال نبرد نیست بلکه با کفتارهای درنده غربی به رهبری خوک وحشی آمریکا در حال مبارزه هست
      • حسین نوری IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
        2 0
        احسنت زدی تو خال موافقم ایشالا عمو پوتین میزنه فک همشونو میاره پایین و تبریک میگم به مادران شهید پرور روسی
    • محمود IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      3 0
      بیست ساله نظرات نوام چامسکی را میخونم.ضدجنگ هستش و بسیار منصف.روس ها هنوز اوکراینی ها را از خودشون میدونن. مناسفانه کشت و کشتار ها و بی رحمی ها علیه ما کله سیاه ها هستش.امیدوارم فضا به سمتی بره و دول قدرتمند اینقدر تو سر هم بزنند که ی فضای تنفسی برای ما ایجاد بشه از این وضع کنونی رها بشیم.