۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۵

رئیس سازمان امور اراضی کشور:

طرح یکپارچه سازی اراضی ملی اجرا می‌شود

طرح یکپارچه سازی اراضی ملی اجرا می‌شود

اردبیل-رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: طرح یکپارچه سازی اراضی ملی در کشور اجرا می‌شود که در این راستا استان‌ها پایلوت منطقه‌ای خود را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا افلاطونی شامگاه سه شنبه در نشست با استاندار اردبیل اظهار کرد: اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی در کشور به کنترل و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی کمک می‌کند و ما این طرح را در کشور آغاز کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح کاداستر و حدنگار برای اراضی کشاورزی در راستای حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از تکه تکه شدن این اراضی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته طبق سیاست‌های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی طرح یکپارچه سازی اراضی ملی در کشور آغاز شده و در این زمینه هر استان شهرستان پایلوت خود را انتخاب و معرفی می‌کند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه استان اردبیل به دلیل قرار گرفتن در ردیف ۱۰ استان کشاورزی کشور مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: در این زمینه با همراهی جهاد کشاورزی و اداره کل ثبت اسناد شاهد اجرای طرح کاداستر و سنددار کردن اراضی کشاورزی در این استان هستیم.

افلاطونی رفع تداخل از اراضی کشاورزی در کشور را یادآور شد و بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح کاداستر و رفع تداخلات اراضی اختصاص یافته و در همین راستا سال گذشته ۳۸ درصد اراضی کشور رفع تداخل شده و برای ۳۱ درصد این زمین‌ها نیز سند قطعی صادر شده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سنددار کردن اراضی کشاورزی در کشور تصریح کرد: رفع تداخلات اراضی کشاورزی مهمترین و اصلی ترین هدف طرح حدنگار است به طوری که از زمان تصویب این قانون در سال ۹۳ تصمیم بر این شد تا برای ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی سند قطعی صادر شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ تنها برای ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشور طرح کاداستر اجرا شده و طرح به همان روش قبلی مانده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ایجاد قرارگاه رفع تداخلات رصد اراضی کشاورزی در هر استان آغاز شده و به دنبال آن شاهد اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی ملی در کشور هستیم.

افلاطونی با اشاره به اینکه حفظ اراضی به صورت عملیاتی به استان‌ها ابلاغ شده است، ادامه داد: اواخر فروردین امسال موضوع حفظ اراضی به استان‌ها ابلاغ شده و در هر استان یک شهرستان باید به عنوان پایلوت معرفی شود.

وی با بیان اینکه در سه بخش عالی، متوسط و بسیار ضعیف استان‌ها را از حیث اجرای طرح کاداستر دسته بندی کرده ایم، اظهار کرد: استان اردبیل در اجرای این طرح در کشور نمره قابل قبول دریافت کرده و جزو استان‌های برتر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ضرورت حفظ اراضی کشور را برای تأمین امنیت غذایی مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: موضوع مازاد بر نسخ اراضی خالصه را در کشور شاهدیم که برای ساماندهی آنها نیز در وزارت جهاد کشاورزی تصمیمات متقنی گرفته شده است.

افلاطونی ادامه داد: در صورت واگذاری این اراضی به مردم و بهره برداران باید تکلیف ریالی این موضوع مشخص شود که امکان تقسیط این هزینه فراهم شده است.

وی بیان کرد: برای انتقال رایگان این اراضی بررسی حقوقی مضاعفی نیاز است که امیدواریم تا دو هفته آینده تکلیف این اراضی در استان‌ها مشخص شود.

کد خبر 5769770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha