۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۱

ایمانی در گفتگو با مهر:

جشن غدیر جلوه‌ای از وحدت مردم ایران بود

جشن غدیر جلوه‌ای از وحدت مردم ایران بود

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: برگزاری جشن‌های مذهبی مانند جشن غدیر و نیمه شعبان یک نیاز جامعه است که باید به آن توجه شود، زیرا شادی و روحیه را به جامعه تزریق می‌کند.

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر و در خصوص برگزاری راهپیمایی جشن غدیر، گفت: طی سال‌های گذشته همواره انتقاد و ایرادی که از سوی برخی اندیشمندان و متفکرین مطرح می‌شد، آن بود تشیع مرکز غم و اندوه و عزاداری و سینه زنی شده است و این ارتباطی به قبل یا بعد از انقلاب ندارد.

وی افزود: حضور و تجمع شیعیان عموماً مربوط به عزاداری‌ها می‌شد و موجب کشیده شدن پرده‌ای از غم و اندوه بر روی مذهب شیعه شده بود.

ایمانی اظهار داشت: این موضوع مطرح بود که چرا شیعیان جشن‌های مذهبی در روزهای میلاد و اعیاد را به شکل محدود برگزار می‌کنند، اما مراسم‌های عزاداری آنها به صورت مفصل و کامل و در خیابان‌ها برپا می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر لزوم برگزاری جشن‌های شیعیان در خیابان‌ها، تاکید کرد: همان‌طور که حضور مردم در خیابان در مراسم تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود، جشن غدیر که دیروز برای دومین سال متوالی برگزار شد و نیز برقراری جشن‌های دیگر تشیع مانند عید شعبان، موجب برقراری تعادل جشن و عزا و نیز شبه‌زدایی می‌شود، لذا جا دارد از برگزار کنندگان مراسم جشن غدیر تقدیر کرد.

وی مراسم روز گذشته در جشن غدیر را نماد و جلوه‌ای از وحدت مردم ایران دانست و تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، جامعه نیازمند ایجاد وحدت، همدلی و همگرایی است و بهترین نوع بروز این وحدت حضور در خیابان‌هاست. برگزاری جشن‌های مذهبی مانند جشن غدیر و نیمه شعبان یک نیاز جامعه است که باید به آن توجه شود، زیرا شادی و روحیه را به جامعه تزریق می‌کند.

ایمانی با اشاره به اهمیت پمپاژ شادی در سطح جامعه، گفت: موضوعی که جامعه شناسان و روانشناسان به آن اشاره دارند، این است که مردم دچار یک نوع افسردگی و اندوه درونی شدند در نتیجه لازم است پمپاژ شادی به آنها صورت گیرد تا آنان از افسردگی و رخوت نجات یابند. در این خصوص لازم است میزان ساعت پخش برنامه‌های شادی آفرین و مفرح در صدا و سیما نیز افزایش یابد و در مراکز استان‌ها به مناسبت‌های مختلف سنتی مراسم جشن و شادی برگزار شود.

وی در ادامه در واکنش به تخریب چنین مراسم‌هایی از سوی افرد وابسته به جریانات خاص سیاسی، اذعان داشت: متأسفانه افرادی در جامعه هستند که با هر حرکت امیدبخشی که در جامعه انجام می‌شود، به دنبال تخریب آن در افکار عمومی هستند. لازم است آنها این نوع مراسم‌های ملی و مذهبی را وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نکنند و به دور از نگاه سیاسی به آن بنگرند. آنها اگر هم ایرادی به برگزاری این مراسم دارند، می‌توانند آن را مطرح کنند تا ان‌شاالله مسئولین در مراسم‌های سال‌های بعد آن را برطرف کنند.

ایمانی افزود: بخش عمده‌ای از هزینه‌هایی که صورت گرفته توسط بخش خصوصی و خود مردم و سازمان‌های مردم نهاد، انجام گرفته است. حتی اگر بخشی از هزینه‌ها توسط دولت و سازمان‌ها هم صورت بگیرد، ایرادی به آن وارد نیست، زیرا شادی و وحدت آفرینی لازم است؛ کجای دیگر بهتر از این نوع مراسم‌ها وجود دارد که دولت بخواهد در آنها هزینه کند و بخشی از مسائل مالی را برعهده بگیرد.

وی با اشاره به حضور خود جوش مردم در مراسم جشن دیروز تاکید کرد: جشن دیروز و حضور انبوه مردم نشان داد که اتفاقاً این مراسم حکومتی نیست.

کد خبر 5830986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha