۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵

یک کارشناس و پژوهشگر مذهبی:

مدل هیئت امنایی در مساجد جوابگو نیست

مدل هیئت امنایی در مساجد جوابگو نیست

قزوین- یک کارشناس و پژوهشگر مذهبی گفت: مدل هیئت امنایی در مسجد جوابگو نیست و مدیریت مسجد باید در دست امام آن باشد.

حجت‌الاسلام روح الله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش مسجد در جامعه اسلامی اظهار کرد: قبل از بررسی نقش مسجد ابتدا باید به نقش نماز و ماهیت آن توجه کنیم.

وی افزود: زمانی که حضرت ابراهیم نبی (ع) مبعوث شد خداوند ساخت مسجد را بر عهده او گذاشت و مسجدالحرام را تأسیس کرد تا نماز حکومت خدا در آن بنا نهاده شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: پس از آن مسجدالنبی برای اقامه نماز حکومت پیامبر (ص) و مسجد کوفه برای اقامه نماز حکومت امیرالمومنین ساخته شد و امروز نیز مساجد برای اقامه حکومت الله و خداوند در جامعه ساخته شده است.

وی تاکید کرد: این رده بندی نشان می‌دهد که نماز صرفاً یک عمل عبادی ساده نیست و علاوه بر اینکه نماز دارای جنبه سیاسی و حکومتی است، اقامه آن به معنای زیستن در زیر پرچم و حکومت الله است.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه مسجد محل اقامه نماز حکومت خداوند در زمین است، ادامه داد: امام مسجد نیز باید در مسجد امامت کرده و مشکلات محله را با محوریت مسجد حل کند.

وی بیان کرد: اگر امام مسجد کار امامت خود را به درستی انجام ندهد تنها یک پیش نماز است و نمازگزاران نیز مسجد را به عنوان یک نمازخانه می‌بینند.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه مسجد محلی برای حل مشکل جامعه و مرکزی برای تمام ابعاد زندگی اجتماعی است، تصریح کرد: اگر مسجدی توانست به چنین مرکزی تبدیل شود آن مسجد را می‌توان مسجد تراز انقلاب اسلامی دانست.

مدیریت مسجد باید در دست امام مسجد باشد

وی گفت: یکی از مهمترین مشکل مساجد این است که امامت و راهبری از دست امام مسجد خارج بوده و مدیریت مسجد در دست افراد دیگری مانند هیئت امنا است.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه مدل هیئت امنایی در مسجد جوابگو نیست و مدیریت مسجد باید در دست امام آن باشد تاکید کرد: وقتی مدیریت مسجد را هیئت امنایی می‌کنند مدیریت از دست امام مسجد خارج شده و فضای کار و انگیزه نیز از او گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید فضایی ایجاد شود که امام امامت خود را در محله داشته باشد، ادامه داد: مرز حکومتی یک مسجد نباید دیوار آن باشد بلکه مرزهای مسجد را باید محله و شهر بدانیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل مشکلات متعدد از جمله مشکلات مدیریتی مساجد انگشت شماری در استان قزوین داریم که اینگونه باشند، اضافه کرد: نقش مسجد باید به گونه‌ای باشد که مسجد محل رجوع مردم در هنگام مشکلات محله و حتی خانوادگی باشد.

وی در پایان با بیان اینکه مشکلات مالی امامان مساجد باید حل شده و مسجد نیز با اختیار کامل در خدمت امام مسجد باشد، یادآور شد: مسجد منهای امام عملاً فاقد فعالیت است.

کد خبر 5867681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha