۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳

رئیس هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ:

علاقه به تاریخ‌خوانی در کشور ما در سطح بسیار پایینی قرار دارد

علاقه به تاریخ‌خوانی در کشور ما در سطح بسیار پایینی قرار دارد

قزوین- رئیس هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ با بیان اینکه علاقه به تاریخ‌خوانی در کشور ما در سطح بسیار پایینی قرار دارد، گفت: تاریخ در کشور ما عمدتاً تاریخ سیاسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مولایی ظهر چهارشنبه در ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: این کنگره یکی از نخستین قلمروهای ورود علوم انسانی به عرصه اجتماعی، اقتصادی و صنعتی در کشور ما است.

وی افزود: علی رغم رشد و تحول صنعت در کشور ما روایت مستند و قابل اتکایی از افرادی که در ظهور و بروز صنعت این کشور در ۱۵۰ سال اخیر تلاش کرده‌اند وجود ندارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ یکی از ریشه‌های مشکلات امروز صنعت در کشور را عدم تاریخ نگاری از گذشته صنعتی این کشور دانست و ادامه داد: تاریخ صنعت در این کشور ثبت و ضبط نشده است.

وی عنوان کرد: تاریخ نویسی در حوزه صنعت می‌تواند زمینه فعالیت‌های پژوهشی در این کشور برای تاریخ دانان و دانشگاهیان فراهم کند.

مولایی بیان کرد: ثبت تاریخ صنعتی واحدهای تولیدی در این کشور می‌تواند زمینه لازم را برای آشنایی صنعتگران این کشور با فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت در طول تاریخ را فراهم کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ تصریح کرد: در تاریخ‌نگاری صنعت منابع مالی صنعت‌گران در اختیار تاریخ پژوهان قرار می‌گیرد و در تعامل باهم تاریخ صنعت را می‌نویسند.

وی با بیان اینکه تاریخ نگاری صنعتی غرور ملی برای آیندگان ایجاد می‌کند، ادامه داد: علاقه به تاریخ‌خوانی در کشور ما در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

مولایی با بیان اینکه تاریخ در کشور ما عمدتاً تاریخ سیاسی بوده و موضوعات دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است تصریح کرد: باید به دنبال شکل‌گیری میان رشته‌های تاریخی جدید در کشور باشیم.

وی در پایان یادآور شد: حرکت در مسیر تاریخ‌نگاری صنعتی نیازمند فضای آزادی بیان و دموکراتیک برای تاریخ نگاران است.

کد خبر 5875135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha