۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۹:۵۹

نشستی با اهل قلم؛

بانوان در خلق آثار انقلابی نقش ماندگار دارند

بانوان در خلق آثار انقلابی نقش ماندگار دارند

اردبیل- بانوی نویسنده و شاعر اردبیلی گفت: بانوان نقش برجسته و ماندگاری در خلق کتاب و خاطرات با محتوای انقلاب در کشور دارند.

توران قربانی صادق در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، نگارش در حوزه انقلاب را مهم و قابل اعتنا ارزیابی و اظهار کرد: باور انقلاب در درون نویسنده‌ها باید اتفاق بیفتد که نویسندگی انقلابی همسو با آن پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: در برهه‌ای بعد از انقلاب بزرگانی همچون مرحوم استاد «امیرحسین فردی» که لقب امیر قافله ادبیات انقلاب را دارا بودند آثار گرانقدری خلق کردند و چراغ راه شدند تا امروز که نویسندگانی در حیطه ادبیات انقلاب و پایداری و دفاع مقدس قلم می‌زنند.

نویسنده مجموعه داستان «جنت ده بیرآلما آغاجی وار» گفت: در این بین بانوان در خلق کتاب‌های خاطرات ماندگار انقلاب نقش ارزشمندی دارند و می‌درخشند به طوری که بسیاری از این آثار از طرف مقام معظم رهبری نیز تقریظ شدند که بسیار باارزش و مهم است.

قربانی صادق با اشاره به اینکه در پرورش نویسنده انقلابی و خاطره نگار کوتاهی شده است، تصریح کرد: بارها در محافل و نشست‌ها اعلام کردیم که ادبیات ما در ژانر خاطره نگاری نیاز به تعلیم و تربیت از میان قشر جوان دارد چرا که کار با جزوه و کتاب و دنیای مجازی پیش نخواهد رفت.

نویسندگان دغدغه مند حوزه انقلاب شناسایی شوند

مؤلف مجموعه داستان واژه‌های خاکستری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر آموزش اصولی نویسندگی در حوزه دفاع مقدس بیان کرد: یک فرد انقلابی بهتر می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند.

قربانی صادق گفت: بنده نزدیک دو دهه است که خاطرات شهدا و مادرانشان را می‌نویسم با گریه‌هایشان گریه کرده ام و با خنده‌هایشان خوشحال شدم دلتنگی شأن اذیتم می‌کند اما حالا طوری شده است که سراغ هر راوی بروم دست خالی برنمی گردم.

وی اعتمادآفرینی در بین منابع شفاهی خاطرات انقلاب را مهم ارزیابی و اظهار کرد: به قول مقام معظم رهبری «باید خاطرات و داستان‌های خودمان را خودمان بنویسیم که مبادا توسط دشمن تحریف بشود.» در روسیه هنوز هم بعد از جنگ جهانی نویسنده‌ها خاطرات جنگ را می‌نویسند و مدعی اند جنگ آنها را نویسنده کرده است.

سرانه مطالعه کتاب در اردبیل بسیار پایین است

نویسنده مجموعه شعر «ساچلاریمین جنازه سی» با اشاره به مشکلات نویسنده‌ها به ویژه در حوزه انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اغلب نویسندگان با مشکل ویراستاری، چاپ، نشر و فروش کتاب مواجه هستند چرا که هزینه چاپ با تیراژ بالا بسیار هنگفت است و اغلب نویسندگان توان مالی چاپ را نیز ندارند.

قربانی صادق با اظهار تأسف از اینکه سرانه مطالعه کتاب در استانمان به روزانه پنج دقیقه هم نمی‌رسد، تصریح کرد: علتش این است که در سبد خرید خانوارها حتی ریالی برای امور فرهنگی یا کتاب اختصاص نمی‌دهیم.

وی گفت: بعضاً دیده می‌شود که قیمت کتابی با یک بسته پفک یکی هست ولی هم خانواده و هم فرزند ترجیح می‌دهند خوراکی تهیه کنند.

داستان‌های ماندگار باید لالایی بچه‌هایمان شود

مؤلف مجموعه «از خورشید تا پشت میله‌های کفر» با بیان اینکه به نظر بنده رسانه‌ها نیز در باب تبلیغ فرهنگ مطالعه کم لطف هستند، اظهار کرد: ما عملاً تبلیغات تأثیرگذاری برای امور فرهنگی در جامعه از سوی رسانه‌ها نمی‌بینیم.

قربانی صادق افزود: نویسنده کار خودش را می‌کند و انتظار دارد آثارش از طرف نهادها و ادارات مرتبط با فرهنگ جامعه اش خریداری شود و در این بین نویسنده متعهد باید حمایت شود تا دلگرم به کار این مسیر را ادامه دهد.

کد خبر 5939726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha