۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰

یادداشت مهمان؛

صهیونیست‌ها یادتان باشد؛ صلاح‌الدین ایوبی انتقام نگرفت

صهیونیست‌ها یادتان باشد؛ صلاح‌الدین ایوبی انتقام نگرفت

صهیونیست‌ها یادتان باشد؛ صلاح الدین ایوبی در ۴ اکتبر ۱۱۸۷ پس از تسخیر اورشلیم، عکا، تورن، بیروت، صیدا، ناصره، قیصریه و غیره در نبرد حطین از مردان، زنان و کودکان بی دفاع اورشلیم انتقام نگرفت.

خبرگزاری مهر_ گروه فرهنگ و ادب: علی معروفی آرانی منتقد فرهنگی و پژوهشگر حوزه صهیونیسم یادداشتی با عنوان «از حمله صلاح‌الدین ایوبی تا حمله حماس / ‏صهیونیست‌ها یادتان باشد؛ صلاح‌الدین ایوبی انتقام نگرفت» نوشته که آن را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

مشروح متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم:

صهیونیست‌ها یادتان باشد؛ صلاح الدین ایوبی در ۴ اکتبر ۱۱۸۷ پس از تسخیر اورشلیم، عکا، تورن، بیروت، صیدا، ناصره، قیصریه، نابلس، یافا (یافو) و عسکالون (عشقلون) در نبرد حطین از مردان، زنان و کودکان بی دفاع در اورشلیم انتقام نگرفت.

صهیونیسم کودک کش و زبون یادت باشد، در پایان نبرد حطین صلاح الدین دستور داد اول آب را به دشمنان زخمی و اسیران تعارف کنند و بعداً سربازان و سرداران مسلمان بنوشند؛ اما در این نبرد جاری و فعلی، دژخیمان اول آب را به روی مردم بستند و بعداً بیمارستان‌ها را ویران و زنان و کودکان بی دفاع را آواره کردند.

رژیم آپارتاید سیلی خورده یادت باشد؛ در جنگ‌های صلیبیون اندکی فتوتی وجود داشت؛ به زنان و کودکان به عنوان انسان‌های بی طرف و ناچار دربحبوحه نبرد می‌نگریستند؛ اما در این نبرد صهیونیست‌ها به زنان و کوکان به عنوان دشمن اصلی می‌نگرند و قتل و عام را بر ترحم ترجیح می‌دهند.

صلاح الدین قصد داشت انتقام کشتار مسلمانان در اورشلیم در سال ۱۰۹۹ را با کشتن تمام مسیحیان و یهودیان شهر بگیرد، اما او موافقت کرد که به اسرا و ساکنین اورشلیم اجازه دهد تا آزادی خود را خریداری کنند، مشروط بر اینکه مدافعان شهر ساکنین مسلمان را بدون مزاحمت و شکنجه آزاد کنند. اما موفقیت صلاح الدین ایوبی این بود که همه را بخشید و آزاد کرد.

به احتمال زیاد، اروپایی‌ها تصرف اورشلیم را توسط صلاح الدین پیش بینی نمی‌کردند، گذشت از انتقام گرفتن و قتل و عام مسیحیان و تأثیر ماندگاری که بر معاصران گذاشت، نام صلاح‌الدین را به‌عنوان دشمن شجاع و جوانمردشان، درخشش مضاعفی داد که پیروزی‌های نظامی او به تنهایی هرگز نمی‌توانست به او ببخشد.

اکنون بعد از ۹۲۴ سال و در همین ماه (۹ اکتبر) و حماس در همین منطقه جغرافیایی اما با تعداد نفرات جنگی قلیل و ادوات نظامی نه چندان قابل توجه به رژیم صهیونیستی سیلی و صدمه جبران ناپذیری زد که دولت‌های غرب و بویژه دولت آمریکا را عمیقاً شوکه کرد و هنوز بعد ازاین روزشمارجنگ، مات و متحیر، سرگشته دلاوری‌های شجاعان و سلحشوران و مدافعینی شدند که کاش صلاح الدین ایوبی زنده می‌شد و دست آنان را می‌بوسید که بعد از او امتی آمدند وسرزمین و تعصب سرزمینی خود را از دژخیمان کودک کش مطالبه کردند. همان طور که مقام معظم رهبری با اشاره به شکست غیرقابل ترمیم رژیم صهیونیستی فرمودند: البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی وطراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم.

نبردی که صلاح الدین ایوبی در ۴ اکتبر ۱۱۸۷ با صلیبیون و چند کشور اروپایی انجام داد، نبردی طولانی و طاقت فرسا بود؛ دقیقاً همین نبردی که اکنون حماس با رژیم صهیونیستی و با حمایت‌های اتحادیه اروپا و حضور نظامی دولت آمریکا انجام می هد.اکنون اراده تسلیم ناپذیرحماس، آنها را قادر ساخته است که با تجمیع بزرگترین ارتش‌های مشهور جهان الان در غزه بصورت نابرار دست برتر را در نبرد داشته باشد. در ۹۲۴ سال گذشته شاه ریچارد پس از تحمل سختی و تلفات زیاد از اورشلیم و سواحل لوانتین (مدیترانه شرقی) عقب نشینی کرد و الان شاهد آن هستیم نیروهای نظامی، زمینی و دریایی رژیم صهیونیستی و آمریکادر حال عقب نشینی از مواضع خود در این منطقه جغرافیایی هستند. تاریخ اکنون تکرار شده است؛ یعنی پیروزی حماس بر رژیم کودک کش صهیونیستی مسجل و حتمی است. گواه تاریخ این است که این منطقه جغرافیایی و سرزمین مقدس اورشلیم و خاک به خون بیدار شده غزه، تسلیم و شکست را در برابر طاغوتیان و صهیونیست‌ها بر نمی تابد.

به زودی فصل‌های طولانی مبارزان سلحشورحماس و ساعات بی پایان بر زین حماسه نشستن و راندن دشمن از سرزمینشان فرا رسیده و به زودی مزد تلاش پیروزی جسورانه خود را در برابر دشمن دژخیم و آپارتاید رژیم صهیونیستی و حامینشان را شیرین‌تر از طعم زیتون وحلاوت تراز طعم عسل مزه خواهند کرد.واکنون دشمنان و مخالفان دولت فلسطین و حماس دریافتند که با قدرتمندترین وباسخاوتمندترین مبارزان جسوری می‌جنگند که بیمارستانی برای مداوای مجروحان وآب و غذایی برای کودکان و زنان و کفنی برای به خون خفتگان رهاشده در تل آوارها ندارند.

و اما بعد....

واکنش اروپا به بحران اخیر در کرانه باختری و نواره غزه پیش از شروع موشک‌باران حماس و حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی، آغاز شد: پنج قدرت اروپایی، قبل از جوزپ بورل از رژیم صهیونیستی خواستند تا نگذارد ماجرای شیخ جراح به یک بحران گسترده بدل شود.

واکنش دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا از یک سو و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس، چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری نشان داد که داشتن موضع واحد در سیاست خارجی میان ۲۷ کشور عضو و نهادهای اروپایی همچنان مانند سال‌ها و دهه‌های پیش یک آرمان دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

در حالی که جوزپ بورل، رئیس سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در کنار به رسمیت شناختن حق رژیم صهیونیستی به دفاع مشروع در برابر حماس می‌گوید که اروپا از جان باختن غیرنظامیان و به‌ویژه کودکان «برآشفته است». فرانسه و آلمان، دو قدرت برتر اروپا بیش‌تر بر حق دفاع مشروع رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند. فرانسه، حامی سنتی «آرمان فلسطین» در اروپا حتی تظاهرات همبستگی با غزه را که برای روز شنبه گذشته برنامه ریزی شده بود، ممنوع اعلام کرد.

فارغ از قدرت‌های سنتی اروپای غربی، اسرائیل در ۱۵ سال گذشته روابط خود را با کشورهای شرق اروپا، که در تاریخ به یهودی‌ستیزی مشهورند به شدت تقویت کرده است. پس از آنکه دونالد ترامپ سفارت ایالات متحده را از تل آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) منتقل کرد، مجارستان، جمهوری چک و رومانی مانع از صدور بیانیه شورای اتحادیه اروپا علیه این تصمیم شدند. به علاوه آلبانی و صربستان در کنار دولت ترامپ، بیت المقدس را به‌عنوان پایتخت ابدی دولت یهود به رسمیت شناختند.

جمهوری اسلامی ایران، کمک‌های بشردوستانه و بازسازی غزه

موضعگیری در برابر جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی، به سنجه‌ای برای اندازه‌گیری میزان یهودستیزی رهبران اروپایی تبدیل شد: بسیاری پافشاری شارل دوگل، نخستین رئیس جمهوری پنجم فرانسه بر لزوم تشکیل کشور فلسطین را نشانی بر ادامه آنتی‌سمیتزیم (یهودی ستیزی) رهبران این کشور توصیف می‌کردند و می‌کنند.

سیاست خارجی فرانسه در سال‌های بعد، با وجود تاکید بر راه حل «یک سرزمین، دو دولت» آرام آرام به حمایت از رژیم صهیونیستی تبدیل شد. این روند به ویژه از دوره ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی مشهود و چشمگیر است. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، مخالفت با صهیونیزم را مصداق نوین یهودی‌ستیزی معرفی کرد.

نگاه اروپا به چالش رژیم صهیونیستی و فلسطین را باید از دریچه همین سنت تاریخی دید. رژیم صهیونیستی اگر برای کشورهای مسلمان خاورمیانه، یک مهمان ناخوانده و غریبه و یک دولت نامتعارف به شمار می‌رود، برای اروپا دست‌کم از سال ۱۹۴۸ میلادی، یک کشور مثل دیگر کشورها است. اسرائیل به‌ویژه پس از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ قلمرو خود را به شدت گسترش داد و علاوه بر بلندی‌های جولان و کرانه باختری، کنترل کامل بیت‌المقدس (اورشلیم) را به دست آورد. با وجود تاکید سازمان ملل و بخش عمده‌ای از جامعه جهانی برای بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ برای دستیابی به صلح، این مطالبه عملاً هیچگاه اجرایی نشده و احتمالاً در صورت ادامه وضع موجود هیچگاه هم اجرایی نخواهد شد.

کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در جریان جنگ‌های یک دهه گذشته میان غزه و رژیم صهیونیستی نقش بزرگی بازی نکرده‌اند. هوگ لووات، کارشناس خاورمیانه تینک‌تنک (اتاق فکر) شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ به این سو یعنی از زمانی که نپذیرفت برای ایفای نقش میانجی با حماس تماس بگیرد، نقش خود را برای پادرمیانی میان اسرائیل و فلسطینیان از دست داد.

جمهوری اسلامی ایران وقطر همواره یکی از بزرگ‌ترین کمک دهندگان به فلسطینیان و به‌ویژه جنبش حماس هستند این دوکشور از طرح‌هایی با اهداف بشردوستانه در نوار غزه نظیر احداث مراکز آموزشی و پروژه‌های انتقال آب قابل شرب حمایت می‌کنند. به‌نظر می‌رسد این کمک‌ها تا زمان پابرجا بودن جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها و زمانی که بمب‌های فسفری و یک تنی رژیم صهیونیستی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و آموزشی مردم غزه را در متراکم‌ترین بخش جهان منهدم می‌کنند، هرچند مهم، تأثیرگذار و حیات بخش می‌باشد، اما چندان مفید نخواهد بود. پس باید به دنبال براندازی کامل این رژیم قاتل رفت. به امید آن روز.

کد خبر 5929710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مظفری IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      چه جمله نغز و زیبا همراه با پیشگویی است:( مبارزان سلحشورحماس و ساعات بی پایان بر زین حماسه نشستن و راندن دشمن از سرزمینشان فرا رسیده )درود بر حماس
      • بی طرف IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        25 0
        چقدر سخنان طوفانی، کوبنده و دشمن شکن بود،الله اکبر
      • تندباد ایران IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        16 0
        حاجی آخرش چی میشه ؟
      • فرید IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
        8 0
        اسراییل اصلا عجله نداره و با حوصله داره نقشه خودشو پیش میبره ...
    • شوکران IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      واقعا این مسائل را دقت نکردیم. حمله صلاح الدین در اکتبر بوده/جنگ سخت و طولانی بوده/عقب نشینی شاه ریچارد/ همگی الان در نبرد حماس و صهیونیست ها به وقوع پیوسته. واقعا چه مطالعه دقیق و موشکافانه ای داشته است این آقای معروفی . احسنت به شما
      • همتی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        22 0
        سرم درد گرفت
      • عزیزخانی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        14 0
        تو که تحمل حق و حقیقت نداری، گوشت رو بگیر چشمت رو هم ببند تا بچه های کشته شده رو نبینی
    • شربتی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      کاش صلاح الدین ایوبی در 4اکتبر تمام اورشلیم را به آب دریا می بست تا این همه بدبختی گرفتار مردم فلسطین نشود.
    • سوره IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      در جواب شوکران: بایدن گفت اگر اسرائیل هم نبود باید در این منطقه پایگاهی می داشتیم تا بر آسیا و منطقه خاورمیانه حضور و تسلط می داشتیم.
    • شاهانی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      کاش صلاح الدین ایوبی در آنجا شلغم می کاشت و هویج بهتر از این قاتلین کودک کش بود.
      • شهروز IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        24 0
        کاش تریاک می کاشت و الان همه یهودیان و صهیونیزم ها معتاد بودن
      • بلال IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        22 0
        هویج بهتره برادر
      • وحدتی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        21 0
        این بابا هم قبول کرده که لبنان نباید مثل غزه شخم بخورد
      • چتر IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
        9 0
        حرف دل همه مارو گفتی. دمتتتتتت گرم.
    • مقدونی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 1
      یهودیانی که امروزه موجود هستند ربطی به بنی اسراییل ندارند و نوادگان حضرت یعقوب نیستند90درصد یهودیان جهان اشکنازی هستند که هیچ ارتباطی با بنی اسراییل ندارند در قرن 8 میلادی در مناطق غربی دریای خزر قومی بی دین زندگی می کردند که به انها خزری گفته می شد این قوم مذهب یهود را انتخاب کردند و یهودی شدند .
    • سرداب IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      به این ها یهودی اشکنازی گفته می شود که امروزه فلسطین را اشغال کرده اند.بنی اسراییل اصیل در خاورمیانه زندگی می کردند و به مرور زمان همگی مسلمان شدند
    • مرادی نسب IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      آقای معروفی واقعا ممنون برای این گزارش . واقعا درست نوشتی و تاریخ را برای مت روشن تر کردی. ان شاالله که شکست صهیونیزم نزدیک است.آمین
    • یاوری IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      ان شاء الله هرچه زودتر نسل صهیونیست‌های نجس از روی زمین پاک خدا منقرض خواهد شد.
      • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        14 0
        هر چی جنایت در تاریخ بود اسراییل انجام داد صدای هیچ نهادی هم در نیومد
      • طرفدار IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        23 0
        نفس ها را حبس کنید!!! اسراییل در وحشت!!!
    • بلال IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      حیف اونهمه زحماتی که موسی (ع)برای این قوم نمک نشناس کشید باوجود اونهمه اذيت های که به موسی (ع)میکردن. حضرت موسی باز هم از خداوند طلب بخشش می‌کرد در صحرای تور خداوند مهربان به این قوم لطف عطا فرمود از آسمان مائده فرستاد........،
      • توانا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        22 0
        بعضی ها در داخل ایران با پیام هایی که می زارند دارن از اسرائیل طرفداری می کنند من نمیگم انسانیت داشته باشید می گم یک جو انسانیت داشته باشید و نمک روی زخم فلسطین ها نریزد شاید یک فلسطینی این پیام های شما رو بخونه
    • هانی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      ولی باز هم در نبوده موسی (ع)شخصی بنام سامری طلای همه را جمع کرد طلاها را ذوب کرد و مجسمه گوساله ساخت. این مجسمه را طوری ساخته بود چندین دریچه گذاشته بود که جريان باد از این دریچه ها رد می‌شد یه صدایی ازش درمی‌آمد که‌ همین باعث شد که این قوم دوباره گمراه شدند
    • یهودی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      صلاح الدین به مردم فلسطین مدیون و بدهکار شد. کاش همه را می کشت و انتقام می گرفت...الان این قوم فاسدازهمان قوم نادان ابله گوساله پرست هستند.که اسم یهود و بنی‌اسرائیل را خراب کردند.
    • شبنم IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      باید توی متن بجای یهودی می‌نوشتید صهیونیست که باعث سوءتفاهم نشه وقتی اینهمه یهودی ایرانی داریم
    • بلال IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      خداوند هرگز قاتلین اطفال معصوم را نخواهد بخشید ، این قوم جفاکار بارها مورد مجازات خداوند قرار گرفته ولی باز سر به عصیان و نافرمانی برداشته ، بترسید از خشم خدا که تر و خشکتان را با هم خواهد سوزاند چنان که آخرین بار در همین نیمه اول قرن بیستم سوزاند...
    • محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      نقش مهم یهودیان در به قدرت رساندن هر حکومت استعمارگر غربی است که بسیار جای پژوهش دارد
    • سودابه احمدی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      این گزارش خیلی خوبه .خیلی خوب بود ای کاش به زبانهای مختلف دنیا ترجمه بشه ............. تا دنیا آگاه بشه کی داره دنیارو تهدید میکنه ؟احسنت.
    • بصیری IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      32 0
      اسرائیل از بنیاد کودک کش است و ترک عادت نمی تواند داشته باشد همین کودکان قلسطینی به زودی ار نقشه دنیا محوش می کنند
    • لبخند IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      26 0
      صلاح الدین ایوبی به همه مسلمانان دنیا و منطقه بدهکار شد. کاش انتقام می گرفت.و پدرشون را در می آورد. اینجاست که تاریخ قضاوت می کنه.
    • شاملو IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      یهودیان به نوعی ماکیاولیست هستند، بسیاری از تزهای اصلی تمدن را از ادیان دیگر به اسم خود ثبت کرده‌اند. یکتا پرستی اندیشه انقلابی و اصلی زرتشت و نمایانگر تاریخ مستند فرهنگی دوران حجر است، جعل هویت در کنار دیگر اصول و پایه فکری به حضرت ابراهیم نسبت داده‌ شده است. کاش صلاح الدین همه را می سوزاند.
      • شاپوری IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        15 0
        ما که هیچی نفهمیدیم
      • جهرمی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        14 0
        به آنتن خود دست نزنید فقط گیرنده را عوض کنید.
    • بیدل IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      خرافه پرست ترین قوم صهیون ها هستند،که شیطان به طور کامل برشون مسلط شده است، و اهداف ضد بشری و ضد یکتا پرستی به واسطه این قوم پیش می‌برد
    • بابک از بناب IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      سلام . الان جنگ جنگ رسانه است هنرمندان و فیلمنامه نویسان ، تهیه کنندگان و کارگردانان همگی باید برای تولید آثار فاخر دست بکار شوند و وقایع تاریخی و مذهبی را به شکل درست به افکار عمومی در سرتاسر جهان ارائه نمایند . یادی کنم از مرحوم سلحشور که قرار بود فیلم حضرت موسی را بسازد که عمر ایشان کفاف نداد و ک
    • مزینانی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      رژیم جعلی واشغالگر و کودک کش
    • لیلی افاضلی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      آقای صلاح الدین ناراحتم کردی به تاریخ و فلسطین بدهکار شدی.شیطان هم روز قیامت از اینها تبری می جوید
    • نجار IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 2
      اینا هر کجا پا گذاشتن به گند و کثافت و فساد و فحشا کشیدن و خونهای بیگناهان رو ریختن. از خدای متعال مسئلت داریم توفیق جهاد و شهادت در راه خودش رو در جنگ با این شیاطین انس عطا بفرماید، ان شاء الله. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم
      • وحید اسفراین IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        14 0
        سخنرانی در باب فضیلت شهادت برای بقبه
    • یشنا IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      اگرصلاح الدین انتقام نگرفت واقعا ناراحت شدم . صهیونیست نباید آب بخوره چون از یزید و شمر کثیف تره
    • افرا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      اینها درپی تخریب مسجد الاقصی و ساختن یک معبد در جایگاه معبد هستند
    • تنداب IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      قوم یهود صهیونیزم رابطه عمیقی با مصر باستان دارند مصر باستان بهشت شیطان پرست هاست و آلیستی کراولی نویسنده مهم ترین کتاب شیطان پرستان در معبدی در مصر این کتاب را نوشت تو این کتاب صراحتا به کشتن کودکان اشاره شده
    • ایمان IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      حالم را گرفتی ایوبی.کاش همه را زنده زنده می سوزاندی
      • بیابانی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        15 0
        من تو را خوب می شناسم......باور کن
    • ابدی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      28 0
      سلام علی آقا. احسنت حق را در برابر فلسطین و غزه ادا کرده ای
    • بجنورد قهرمان IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      سلام علی جان ماشاالله همیشه قلمت روان باد خدا ازت قبول کنه
      • مومنی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        24 0
        نوشتن از مظلوميت مردم فلسطین مقدمه‌ حركت جهانی آزادی قدس است
      • مقدس IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        25 0
        آینده برای فلسطین و مجاهدان اسلام است. بنویسید تا مظلومیت مردم غزه تازه بماند و خونهای کودکان و زنان پایمال نشود.تشکر آقای معروفی
    • خامه فروش IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      خدای اینها تنهادنیا مادیات خالصه پول و قدرت
    • فروزان IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      لشکر اجیر شده شیطان. و در قیامت، آن چه می‌پرستند از آن‌ها برائت می‌جوید
    • گردان عاشورا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      اگر اسرائیل با شیطان بجنگد ما طرف شیطان می ایستیم... اسرائیل شر مطلق است... بخشی از سخنان امام موسی صدر
    • احمدآقامون IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      الا لعنت الله علی القوم الظالمین خدا لعنتشون کنه. حتی تصور اصلاح در اینها غیر ممکن هست. خدا نیست و نابودشون کنه. مرگ بر اسرائیل مرگ بر صهیونیست مرگ بر آمریکا
    • ابو عدنان IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      با توجه به سقوط قریب الوقوع نظام اسراییل باید نظام جانشین و کابینه و وزرا معرفی شوندچرا در این زمبنه کوتاهی می شود؟چرا چرا؟
    • شبدر IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      دو آیه ای که از کتاب لاویان عهد عتیق ذکر کردید اتفاقاً در حال مذمت قوم بنی اسرائیل است و آنان را از اجرای آیین مواوخ نهی می کند! "و کسی از ذریت خود را برای مولوخ از آتش مگذران و نام خدای خود را بی‌حرمت مساز. من یَهُوَه هستم."
    • مریوان IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      با جدیت تمام و بدون تعارف میگم نسل این قوم فاسد باید از صفحه روزگار پاک شود. جنبش های مقاومت منطقه رو هماهنگ و کشور های عرب منطقه رو با هم متحد کنید کار اسرائیل تمام است!
    • سوره IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      شیشه عمر غده سرطانی در آستانه شکسته شدن است.. و مکرو و مکرالله و الله خیرالماکرین
    • ثانی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      بابل قدیم مرکز جادوگری بود و یهودیان نیز آنجا بودند و احتمالا شیاطین از آنها خواسته اند کودک بکشند برای اینکه اجنه و شیاطین به جادوگر خدمت کنند مثلا جای چیزی که مخفی شده را نشان دهند از آنها می خواهند خون بخورند
    • ارغنون IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      احسنت بسیار تنویرگر ذهن بود. درود بر شما صلاح الدین اگر عاقبت اندیش بود. یکی یکی شون را توی دریای مدیترانه می انداخت تا طعمه ماهی ها بشن
    • آقا رضا از هراز IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      از خبرگزاری مهر بابت انتشار چنین واقعیاتی که اعغلب مردم از آن خبر ندارد و روشنگری تاریخی این واقه کمال تشکر را دارم باید این از این نوع خبرها در صدا سیما و فضای مجازی به خوبی اطلاع رسانی و پخش شود
    • الناز شکری IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      قومی که یکی از مهمترین جشنهای آنان جشن پوریم به مناسبت قتل عام میزبانان خود بوده است ، انتظاری جز این نمی رود.خدا شر این ستیزه جویان شیطانی را از سر بشریت کم کند.صلاح الدین چرا آخه تو چرا دیگه. می زدی پدر درمیاوردی
    • تندیس IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      بسیار عالی بود. ای کاش نسخه عبری و انگلیسی این مقاله هم منتشر می کردید تا خود پیروان حقیقی حضرت موسی هم متوجه این وقایع شوند. ضمنا اکثر این افراد در آمریکا زندگی می کنند و حق مردم آمریکاست که بدانند با چه افرادی سروکار دارند.
    • فرعون IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      برادر عزیز اینقدر به یهود و یهودیان توهین نکن یهودیت جزو ادیان توحیدی است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم به رسمیت شناخته شده حداقل احترام هموطنان یهودی را نگه دار
    • تسخیری IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      عوضش صلاح الدین ایوبی با دولت فاطمیون مصر جنگید و شیعیان مصر را قتل عام کرد !!
    • ناشتا IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      26 0
      ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺴﻠﻢ، ﺩﺷﻤﻨﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ، ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ سوره مبارکه مائده آیه ۸۲
    • شوآف IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      حالا غربی ها از یهودیان میترسند هیچ حرفی نیست ، چرا شما فیلمی در این مورد نمیسازید و روشنگری نمیکنید و دوم افرادی را بفرستید که این بت را در امریکا منهدم کنند بالاخره در امریکا چند نفر داوطلب پیدا خواهید کرد.
    • هانی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      حالا می‌فهمیم که تنها یک ابر مرد انهم امام خمینی می‌توانست در بحبوحه اختناق صهیونیستی ،در سال ۴۲ این مارپیچ سکوت را بشکند و علیه اسرائیل سخن بگوید .صلاح الدین نکند رشوه گرفتی و نگشتی
    • جلیلوند IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      مولامون امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر می نویسه، بترس از خون و خونریزی به ناحق! امام حسین (علیه السلام) می گه: اگه دین ندارید لااقل آزاده باشید. این روزها از تاریخ پاک نمی شه و به زودی به جزای اعمالشون می رسند
    • یغما IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      26 0
      لعنت الله علی القوم الظالمین من الاولین و الآخرین
    • مردوخی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      درست ترین کلام: صهیونیسم نام حضرت موسی را غصب کرده‌ است. همان گونه که داعش می خواست نام اسلام را غصب کند. در حقیقت هویت هر دو یکیست. اما بزرگمردانی چون سردار سلیمانی اجازه این غصب را به آن ها ندادند آیا در قوم یهود مردی یافت می شود؟؟؟
    • جوهری IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      تشکر از مطلب متقن و زیبایتان
    • شریفه کیان از رشت IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      برای فرج این روز ها زیاد دعا کنیم
    • نجمه IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      واقعا باید تاریخ را خواند فک نمی کردی این یهودی ها در زمان صلاح الدین هم بودند. مریخ هم بری هستند. سگای کثیف
    • مرجان گل پور IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      دنیای زشت داریم که در آن به کودکشان عالم جایز صلح نوبل داده میشه
    • مبصر IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      به صراحت باید گفت بسیار جالب و عمیق موشکافی و خبر رسانی شد . واقعا جالب بود . موفق و پاینده باشید.مطالب آقای معروفی غافلگیر کننده است.باید در مورد صلاح الدین ایوبی بیشتر بخوانیم
    • محبت IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      نماد و سبل کودکشی در جهان رژیم آپارتاید کودکش اسرائیل است
    • محمد محسن فایضی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      صلاح الدین یوسف بن ایوب بن شاذی که بعدها معروف به صلاح الدین ایوبی شد، یکی از نامدارترین حاکمان و فرماندهان در تاریخ اسلام بوده است.اینجا را خراب کرد. کاش همه را قتل و عام می کرد و این هلوکاست را همه مبحثی نبود.
    • محمدرضا فرزانه IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      20 0
      صلاح الدین بدون شک یک سنی متعصب و شافعی تمام عیار بود و وقتی که در مصر به قدرت رسید تمام سعی خود را در نشر این مذهب و جایگزین کردن آن به جای مذهب شیعه به کار گرفت ولی چرا یهود و مسیحی را نکشت برای انتقام خداوند عالم است و تاریخ نمی تواند قضاوت کند.
    • مربع IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      20 0
      «صلاح الدین بر دولت فاطمیون تسلط یافت، و به هر یک از خویشان خود که نزدش آمده بودند قطعه زمین‌هایی با ارزش بخشید، و دست اطرافیان عاضد را کوتاه کرد و خود شخصا امور حکومت را در دست گرفت. پس از چندی عاضد بیمار شد، و بیماریش رو به فزونی نهاد، و در سال ۵۶۷ درگذشت.
    • فانوس IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      حکومت ایوبیان و در راس آن صلاح الدین نیز بنابر همین سیره، تلاش‌های بسیاری برای ریشه کن کردن تشیع در مصر کردند. این تلاش‌ها می‌توانست دلائل متفاوتی داشته باشد که بطور قطع و یقین مهم‌ترین آن، دلائل مذهبی بوده است. صلاح الدین به عنوان یک شافعی تمام عیار، تحمل اقلیت‌هایی مثل شیعه را نداشت و به نوعی مبار
    • شب رو IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      25 0
      صلاح الدین علمای شیعی را به انزوا کشانده و مدارس آنها را تخریب و یا تبدیل به مدارس علمیه سنی کرد. او همچنین دستور داد کتابخانه بزرگ فاطمی‌ها را آتش بزنند. از همه مهم تر این که دستور داد تا شعائر شیعی تعطیل شود، از جمله روز عاشورا را به عنوان روز سرور و شادی اعلام کرد و با این کار مانع برگزاری مراسم
    • مشعوف IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      کاری الان به انتقام ایشان ندارم. اما صلاح الدین عبارت "حی علی خیر العمل" را که به عنوان یک شعار برای مذهب شیعه مطرح بود، از اذان حذف کرد. او دستور داد تا نام خلفای راشدین که نمادی از اهل سنت هستند، در هرخطبه برده شود
    • کلانتر IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      در بعضی از زمان‌ها قیام‌های شیعی در نقاط مختلف مصر به انجام می‌رسید و با این که صلاح الدین راه فرهنگی و ایدئولوژیکی را ترجیح می‌داد، اما به مبارزه نظامی با شیعیان پرداخت. ساقط کردن و تعقیب شیعیان از کارهای جدی زمامداران منصوب صلاح الدین بود. در عصر صلاح الدین شیعه بودن جرم محسوب می‌شد و شیعیان به عن
    • کهک IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      شهر بیت المقدس به عنوان یک نقطه استراتژیک و با اهمیت از نظر دینی، برای هر دو طرف مهم بود. این شهر در جنگ اول صلیبی به دست مسیحیان افتاده بود و صلاح الدین توانست آنجا را از مسیحیان پس بگیرد. او با فتح بیت المقدس و آزادی آن از دست مسیحیان، توانست برای خود شهرتی به دست آورد.
    • کوشک IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      عملکرد صلاح الدین به خصوص در جنگ‌های صلیبی، سبب شهرت و احترام خاص به او در میان مسلمانان به خصوص اهل سنت شد و اکثر علما و مورخان اهل سنت نیز از او به نیکی یاد می‌کنند.
    • گل سرخی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      صلاح الدین برای این که عملکرد صلیبیون را بی جواب نگذارد،بسیاری از مردم عادی را از دم تیغ می‌گذراند و اعمالی که صلیبی‌ها بعد از فتح شهر‌ها انجام می‌دادند، او نیز بعد از فتح شهرها انجام می‌داد. این اعمال اگرچه در آن زمان تا حدودی عادی به حساب می‌آمد، اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را اسلامی دانست.
    • گوته IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      صلاح الدین در همه جنگ ها انتقام گرفت مگر در اورشلیم چرا؟ در نهر اسود اردو زد و در شهر‌های اطراف به غارت و کشتار پرداخت.ایوبی خود به راس عین راند و جمعیت آن جا را پراکنده ساخت، آنگاه لشکر به ماردین برد و در آن نواحی دست به غارت و کشتار زد و باز گردید.او شهر طبریه را غارت کرد و آتش زد
    • شرفانی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      خود یاسر عرفات که تمام عمرش را در مبارزه با اسراییل گذراند و فلسطینی ترین فلسطینی بود، قبل از مرگ از دست به اسلحه گرفتن در طول حیاتش ابراز پشیمانی کرد.
    • صالحی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      23 0
      بعضی ها مدام می گویند غزه زندان روبازبوده. به نقشه نگاه کنی یک طرف غزه دریای مدیترانه است. یک طرف هم مصر است دو طرف دیگه هم اسرائیل است. فرودگاه هم که داشتند از طرف اسرائیل بسته بوده از هوا و دریا که باز بوده آخه این چه زندانی بوده!!
    • کبری IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      حقوق بشر غربی ها را در غزه خوب دیدیم و درک کردیم. اگر مزدوران آمریکا و اسرائیل ناراحت نمیشوند، یک تلنگری به ساده لوحان بزنیم. چطور اگر یک زندانی در ایران سردرد بگیرد، از نتانیاهو جنایتکار تا بایدن روباه و انگلیس و فرانسه و تمام مجامع حقوق بشری و حتی سلبریتیهای خائن دو تابعیتی خودمان به صف میشوند
    • کوه تنها IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      مقاومت با تدبیر و دور اندیشی همراه با موفقیت عمل می کند مطمئن باش غزه تنها نبوده نمانده و نخواهد ماند گذر زمان است که این مسائل را روشن می کند این مردم علما و ارتش مصر و اردن هستند که به وظایف خود در قبال مردم مسلمان ، عرب و سنی فلسطین عمل نمی کنند
      • گردان عاشورا IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        22 0
        تو با این عقلت باید هم بخندی اسرائیل به غلط کردن اوفتاده و دست به دامن بلینکن شده که بهش اسلحه بده بعد حزب الله که قوی وایساده و میگه ما از ناوهای امریکا هم نمی ترسیم و براش از قبل تدارک دیدیم کم آورده؟
    • قریشی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 0
      قضیه کربلاست. آخرش نتیجه به نفع مظلوم تمام خواهد شد نگران نباشید. فکر می کنند پیروزند. یدالله فوق ایدیهم
    • فدایی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 0
      پیروزی مدنظر شما به چه درد اون 10 هزار نفری میخوره که در این 3 هفته کشته شدن؟ اون بچه 2 ساله ای ک درکی از جنگ نداشت و کشته شد با این پیروزی چ دردی ازش دوا میشه؟چرا فکر نمیکنید هر کس حق زندگی داره و اگر یک نفر بیگناه بمیره انگار همه انسان ها مردن.
    • تسخیری IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      یکم صبر کن صداها بخوابه بعد ببین چجوری آزربایجان را شیر خواهد کرد و با تجهیزش به ایران حمله خواهد کرد البته این تو برنامه درازمدت بود ولی حالا تسریع خواهد کرد بهتره الان شروع کنی بارت روببندیم به سمت اونور آب یا منتظر باشی اون بیاد اینور
    • فرح بخش IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      21 0
      چرا خبری از رائفی پور نیست؟
    • فیات IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      24 1
      آمریکا در حال افول است هم از نظر اقتصادی هم از نظر سیاسی هم در نظر دنیا دیگه ابرقدرت نیست
      • شوکران IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        25 0
        هرچه فریاد دارید بر سر جنایتکاران بزنید مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر غرب پرستان
      • انار شوشا IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        24 0
        امریکا بعد از تهدیدات سید حسن نصر الله ناوهایش را عقب برد برد موشک کروز زمین به دریای حزب الله 300 کیلومتر است که قبلا با اون ناوچه اسرائیل رو زده اسرائیل بترس امریکا بترس
      • انزلی IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        25 0
        هی گیر میداد به امریکا . پدر جان طرفت فعلا اسرائیله فعلا تکلیف این رو مشخص کن بعدش چرا اینقدر دنبال آتش بس هستید شماها مگه نمیخواستید اسرائیل رو محو کنید الان بهترین فرصته بسم الله
      • زیر دریایی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
        23 0
        اصلش آمریکاست بایدن گفت اگر اسرائیل نبود الان درستش میکردیم تا توی منطقه منافع ما رو تامین کنه طرف اصلی آمریکاست و اسرائیل فقط نوچه هست اسرائیل بودجش رو از آمریکا میگیره دستور از آمریکا میگیره آتش بس برای مردم بیگناه میخوایم برای پایان بمباران بچه ها محور اول آتش بس بود محور دوم صحبت پیروزی مقاومت ب
      • ظاهر شاه IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        16 0
        پاسخ به زیر دریایی:روسیه بدش نمیاد آمریکا و اروپا دریگیر جنگ در خاورمیانه باشن هر طور شده طرف مخاصمه رو حمایت میکنه چینم همین طور اونم میره سراغ تایوان
      • حیدریان IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        16 0
        در جواب زیر دریایی و انزلی:اعلام جنگ قبلا شده وقتی اولین موشک به پایگاه های امریکا خورد آمریکا هم هیچ کاری نتونست بکنه فعلا فقط 14 میلیارد دلار مالیات مردمش رو داده به اسرائیل من جای مردم آمریکا بودم دولت رو سرنگون میکردم
      • شمس الله IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        14 0
        درجواب انار شوشا:اینجا معلوم شد که حزب الله لبنان تا چه اندازه تهدیدات بایدن را جدی تلقی کرده و خطر را در بیخ گوش خود حس نموده است
    • حسین ف IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      18 0
      احسنت جناب معروفی عزیز به امید براندازی این رژیم قاتل و کودک کش انشاالله مرگ بر اسرائیل غاصب
    • ذوالفقار IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      17 0
      چرا احمدی نژاد سکوت کرده برای فلسطین و غزه؟ایشان همش از فلسطین و غزه حمایت می کرد....
      • شوالیه IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
        17 0
        سکوت احمدی نژاد در مقابل جنگ در غزه بسیار معنی دار است.سکوت به معنی رضایت تعبیر شده است!
    • شوکران IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      18 0
      ایران و حزب الله گفتن در صورت حمله زمینی اسرائیل وارد جنگ میشن اسراییل حمله زمینی کرد ولی ایران و حزب الله هیچ کاری نکردن
    • مهسا ساداتی از دماوند IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      13 0
      با صبا در چمن لاله سحر می‌گفتم که شهیدان که‌اند این همه خونین‌کفنان
      • پنجره IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
        9 0
        جای این بیت در این متن خوب خالی بود احسنت
    • لاله علیمردانی از میمه اصفهان IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      12 0
      اسم غزه را بزارید سرزمین نینوا.