۲ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۵۷

مهر گزارش می دهد؛

جادوی طبیعت در تنکابن/ نوروزگردی در سفال آباد ایران

جادوی طبیعت در تنکابن/ نوروزگردی در سفال آباد ایران

تنکابن- جادوی شگفت انگیز طبیعت را با سیر و نوروزگردی در شهرستان تنکابن از توابع غرب مازندران می توان به نظاره نشست.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تاکنون حدود سه میلیون مسافر نوروزی در مازندران اقامت کردند که سهم شهرهای غربی استان از جمله تنکابن در جذب این گردشگری بالا بوده است.

شهرستان تنکابن با داشتن جاذبه‌های نظیر روستاهای مهد فرهنگ و هنر، جنگل‌های بکر دو و سه هزار، موزه حیات وحش، چشمه‌های معروفی نظیر چشمه کیله و غیره میزبانان مسافران بهاری است.

سلیم آباد، روستای سفال ایران

سلیم‌آباد را باهنر سفالگری می‌شناسند، هنری که قدمتش به درازای تاریخ است و سرپنجه هنرمندان بی‌نام‌ونشانی که خاک را به هنر کیمیا می‌کنند. سفالگری، کهن هنر ایرانی است که از دیرباز تاکنون علاقه‌مندان به خود را جذب کرده و هنرمندان این رشته با نقش زدن بر گل اشیای زیبایی خلق می‌کنند. هنر سفالگری در سلیم‌آباد حدود یک قرن دارد و برای دیدن این هنر اصیل، کافی است چند کیلومتری از شهر تنکابن خارج شوید.

سلیم‌آباد از روستاهای بخش مرکزی تنکابن به شمار می‌رود که به دلیل جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و صنایع‌دستی به‌عنوان روستای هدف برمگردی نیز معرفی‌شده است و گردشگران زیادی را به این روستا جذب کرده‌اند.

خشکه داران

اثر طبیعی خشکه‌داران واقع در محور تنکابن به عباس آباد، بعد از نشتارود در کنار جاده قرار گرفته و فاصله آن تا دریا ۱۲۰ متر است. این منطقه حفاظت شده، به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر؛ از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران محسوب می‌شود که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و انواع مختلف گونه‌های گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است، سه‌قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیلکی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی در آن وجود دارد.

جادوی طبیعت در تنکابن/ نوروزگردی در سفال آباد ایران

همچنین گونه‌های مختلف جانوری نیز از قدیم در این منطقه زندگی می‌کردند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی مانند شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، قره‌غاز، مرغابی‌ها، دارغاز، باکلان، اگوت بزرگ و کوچک است. خشکه داران با شرایط خاص و برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای گردشگری و امکانات اقامتی و پذیرایی از جمله بهترین مناطق برای گشت و گذار و مسافرت است.

پل چشمه کیله

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل روی رودخانه دائمی چشمه کیله در فاصله یک کیلومتری از دریا در مرکز شهر تنکابن قرار دارد و شرق و غرب این شهر را به هم متصل می‌کند. پل در سال ۱۳۰۹ توسط مهندسان آلمانی و روسی شرکت اشکودا طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد و ساخت آن در سال ۱۳۱۱ به پایان رسید. طول پل در فاصله بین هشت دهانه و در بستر ۱۱۲ متر ساخته شده، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی تقریباً پنج متر و عرض آن نیز هفت متر است. قوس پل از نوع قوس بیضی کند است و در تمام جوانب پل شکل‌های تزئینی از سنگ شبیه گل مشاهده می‌گردد.

آب گرم معدنی فلکده

این مکان در روستای لیره سر واقع است و مسیر آن پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می‌رسد. از این محل پس از عبور از گلیج پل دو راهی سه‌هزار و لیره سر قرار دارد که از این محل جاده به‌صورت خاکی ادامه پیدا می‌کند.

آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیره سر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروه‌های مختلف گردشگری بسیار جالب و دیدنی است.

دره سه هزار

دره سه هزار منطقه‌ای بکر، زیبا با چشم اندازهای بدیع، چمنزارها، جنگل‌های مرتفع و جلگه‌ای، رودخانه پرآب یک مجموعه گردشگری و طبیعی کم‌نظیر و زیبا در ایران است. آب و هوای بسیار مطبوع و خوش به همراه آبشارها و چشمه‌های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه، برای گروه‌های گردشگری بسیار جذاب است.

جادوی طبیعت در تنکابن/ نوروزگردی در سفال آباد ایران

مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن از محورهای مصوب شده در صنعت گردشگری است وقله سیالان، جنگل‌های زیبای هیرکانی، رودخانه چشمه کیله، دشت زیبای دریاسر، آبگرم‌های سه هزار و فلکده و از آثار تاریخی ثبتی به مسجد و حمام تاریخی امیر اسعد در روستای بالا اشتوج، روستاهای زیبای مران و نوشان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود.

وجود سه رود معروف در جنگ سه هزار به نام «شلف رود»، «گرمارود» و «مرانرود» این منطقه را به همین نام معروف کرده است. رودهای مهمی که از کوهستان سرچشمه می‌گیرند و نقش اصلی در شکل‌گیری جلگه‌های مازندران دارند.

برای رسیدن به خرم‌آباد به سمت جنوب تنکابن بروید و پس از روستای قلعه گردن به منطقه خشکه رود می‌رسید. از اینجا تابلوهای جنگل دو هزار را می‌بینید که می‌توانید در مسیر آن حرکت کنید.

هر روز مسافران زیادی از جاذبه‌های شهرستان تنکابن دیدن می‌کنند.

کد خبر 6059639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha