۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۳

در آستانه اجلاس جنجالی در غیاب روسیه؛

سوئیس: بی‌طرفیم اما با اوکراین ابراز همبستگی می‌کنیم!

سوئیس: بی‌طرفیم اما با اوکراین ابراز همبستگی می‌کنیم!

وزارت خارجه سوئیس در آستانه میزبانی از کنفرانس صلح اوکراین، اعلام کرد که بی‌طرفی بِرن به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، گرچه روسیه در جنگ جاری با اوکراین، سوئیس را به جانبداری از غرب و کی‌یف متهم کرده است اما در آستانه میزبانی سوئیس از کنفرانس صلح اوکراین که قرار است ماه آتی برگزار شود، برن تاکید دارد که همچنان بی‌طرف است.

دولت سوئیس در بیانیه‌ای نوشته است که «اجلاس صلح اوکراین با هدف هموار کردن راه برای رسیدن به صلح عادلانه و پایدار در کی‌یف برگزار خواهد شد.» بِرن بیش از ۱۶۰ هیات را را از سراسر جهان شامل جی۷، جی۲۰، بریکس و اتحادیه اروپا به این اجلاس دعوت کرده اما روسیه دعوت نشده است!

مسکو این رویداد را «بی‌ثمر» توصیف و اعلام کرده است که در صورت دعوت شدن هم در آن شرکت نخواهد کرد. کرملین بر این باور است که این اجلاس حول محور به اصطلاح فرمول صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواهد بود؛ فرمولی که مسکو آن را ضرب‌الاجلی غیرواقع‌بینانه خوانده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته بیانیه‌های به نظر دوجانبه برن را احمقانه توصیف کرد و گفت: به آنجا دعوت نشدیم و در عین حال می‌گویند که حل و فصل هیچ مساله‌ای بدون روسیه ممکن نیست!

رویترز دیروز به نقل از یک مقام وزارت خارجه سوئیس مدعی شد که موضع بی‌طرف برن «پایدار» است و تحت‌الشعاع اجلاس ۱۶-۱۵ ژوئن قرار نخواهد گرفت. البته او همچنین گفت که «بی‌طرفی به معنای بی‌تفاوتی نیست. سوئیس قویا حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند. خارج از مبحث نظامی، حق بی‌طرفی مانعی بر سر راه ابراز همبستگی و حمایت از اوکراین و مردمش نیست.»

کد خبر 6103142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha