۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴

در سازمان اوقاف و امور خیریه:

همایش «رهیافت های نوین در تحقق الگوی مطلوب زن» برگزار شد

همایش «رهیافت های نوین در تحقق الگوی مطلوب زن» برگزار شد

چهارمین همایش بین المللی حوراء انسیه با عنوان «رهیافت های نوین در تحقق الگوی مطلوب زن» با حضور مهمانان داخلی و خارجی به همت مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین همایش بین المللی حوراء انسیه با عنوان «رهیافت های نوین در تحقق الگوی مطلوب زن» با حضور مهمانان داخلی و خارجی به همت مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام محمدحسین کبیریان مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال کسانی را که حضرت زهرا را دوست داشته باشند و محبت بورزند همانند ایشان از آتش ایمن می‌مانند؛ یکی از ابراز محبت‌ها به حضرت، معرفی ایشان به جامعه است.

وی افزود: حضرت الگوی بی نظیر انسانیت است و می‌طلبد جامعه متوجه این الگو شود و این یکی از بهترین ابراز محبت‌ها به ایشان است. بررسی، تحقیق و پژوهش در زمینه فضائل و شخصیت حضرت زهرا (س) و انتشار آن، از اقدامات ارزشمند به شمار می‌رود و می‌طلبد محصول جذاب این همایش به مخاطبان عام جامعه برسد.

کبیریان با استناد به روایتی از پیامبر اکرم گفت: حضرت به جناب سلمان فرمودند کسی که محبت خودش را نسبت به دخترم حضرت زهرا ابراز کند اولین اثرش این است که در بهشت و در کنار من خواهد بود، این محبت در شب اول قبر، در صراط، قیامت و… دستگیر او خواهد شد؛ بنابراین حضرت زهرا از اقدام و حرکت ارزشمندی که در برگزاری این همایش صورت گرفت، شاد خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام بیدقی عضو هیأت علمی آکادمی اسلامی آلمان به ایراد سخنرانی پرداخت و در زمینه منطق و ضابطه الگوگیری و الگوسازی ابراز کرد: مسأله تربیت و آموزش انسان در گذشته چنین بود که انسان به مثابه یک شیء در نظر گرفته می‌شد و در زمینه آموزشی تصور بر این امر استوار بود که مربی همه کاره است و می‌تواند هر شخصی را به همان صورت که می‌خواهد پرورش دهد در حالی که امروزه آموزش براساس استعدادها مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: امروز افراد بر اساس اراده و اختیار خودشان انتخاب می‌کنند که چه آموزش‌هایی را دریافت کنند. همه انسان‌ها استعداد دارند و استعدادهای متفاوتی وجود دارد که همه براساس اختیار و اراده انتخاب می‌کنند.

این محقق ادامه داد: اساساً افراد براساس الگوها می‌آموزند و این الگوها را انتخاب می‌کنند. قرآن بسیار با مهارت به این موضوع می‌پردازد و برای ساخت جامعه متعالی به معرفی الگو و الگوسازی پرداخته است.

بیدقی عنوان کرد: فقهای اسلام مسأله الگوگیری و الگو سازی را براساس یک مفهوم شناسی با عنوان سیر و سیره بیان می‌کنند سیری که پیامبر داشته و سیره‌ای که حضرت در رفتارهای خود داشته است.

وی اظهار داشت: در الگو گیری و الگو سازی مهمترین آسیبی که مربیان به آن گرفتار می‌شوند صورت گرایی و صورت ظاهری است. در بحث الگوگیری و الگوسازی باید به ارزشها توجه شود. در بحث الگوها اگر نتوانیم آنها را درست معرفی کنیم الگوها جذابیت خود را از دست خواهند داد.

در ادامه سحر ناجی الفاضل عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه نجف به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: هدف پیام اسلام ساختن روحیه فرد است و این امر در جامعه آرام و امن که خانواده‌های متعالی دارد محقق می‌شود.

وی افزود: خانه اهل بیت از خانه‌هایی است که برای ما الگو و نمونه به شمار می‌رود چرا که هر کدام از اعضای این خانواده به وظایف خود آگاهی داشته و براساس آن عمل می‌کنند.

این پژوهشگر و محقق به رعایت حقوق یکدیگر در خانه حضرت زهرا تاکید و عنوان کرد: حضرت زهرا نمونه خوبی برای همه خانواده‌ها به شمار می‌رود.

ناجی‌الفاضل اظهار داشت: امروز در جهان شاهد یک شکاف در میان کانون خانواده هستیم و این شکاف به دلیل وجود تعالیم اسلامی در جوامع اسلامی بسیار کمتر است.

کد خبر 6106218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha