۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۱۲

تشکیلات مخفی شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در فلسطین چگونه فعالیت می کند؟

تشکیلات مخفی شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در فلسطین چگونه فعالیت می کند؟

«رگاویم» گرچه یک سازمان به شمار می رود، اما چندین وزارتخانه مهم صهیونیستی، برای گسترش شهرک‌سازی‌ زیر نظر آن فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز مطالعات مدار در گزارشی به بررسی یک سازمان شهرک سازی رژیم صهیونیستی که برای جلوگیری از ساخت و ساز فلسطینی‌ها و گسترش شهرک‌سازی صهیونیستی در فلسطین اشغالی تشکیل شده است، پرداخت.

بر اساس این گزارش، سازمان رگاویم با گذشت زمان تبدیل به یک سازمان بزرگ و با نفوذ در کرانه باختری شده که از ساخت و ساز فلسطینی‌ها در اراضی طبقه‌بندی شده در منطقه «ج» جلوگیری می‌کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که این سازمان قصد دارد در آینده منطقه ج در کرانه باختری را اداره کند. از ابتدای سال ۲۰۲۳ سازمان رگاویم به عنوان مدیر ارشد پروژه شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی شناخته شده و بر ارتباط بین شبکه‌های پیچیده نهادهای رژیم صهیونیستی شامل کابینه رژیم صهیونیستی، اداره مدنی، سازمان‌های شهرک سازی وزارتخانه‌ها و آژانس‌های متعدد وابسته به کابینه متمرکز شده است؛ موضوعی که موجب شده تا برنامه‌های سازمان رگاویم در چهارچوب برنامه‌های کابینه این رژیم قرار بگیرد.

از سازمان رگاویم چه می‌دانیم؟

سازمان رگاویم در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک سازمان جامعه مدنی صهیونیستی تشکیل شد و اهداف خود را «محافظت از اراضی یهودیان! و منابع طبیعی آنها، مستندسازی ساخت و ساز انجام شده توسط فلسطینی‌ها در اراضی یهودیان در کرانه باختری و مبارزه با ساخت و ساز فلسطینی‌ها در منطقه ج» اعلام کرده و هرگونه ساخت و ساز فلسطینی‌ها در این منطقه را تحت عنوان «غارت زمین و دزدی» دانست!

در سال ۲۰۲۳ «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی فاشیست کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی که طرح‌های افراطی زیادی علیه فلسطینی‌ها ترسیم کرده بود، مسئول امور شهرک سازی در منطقه ج کرانه باختری شد.

سازمان رگاویم دارای یک هیئت مدیره متشکل از ۸ نفر از که رؤسای پروژه‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند و برخی از آنها حتی در برابر ارتش رژیم صهیونیستی نیز می‌ایستند. علاوه بر آن ۳۳ کارمند دائمی هم در این سازمان کار می‌کنند و بودجه آن سالانه حدود ۶ میلیون شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) است.

نهادهای تحت نظارت سازمان رگاویم

روزنامه عبری هاآرتص در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ در گزارشی اعلام کرد که سازمان رگاویم از یک سازمان انفرادی تبدیل به یک سازمان مادر شده و بر هماهنگی و ارتباط میان بسیاری از سازمان‌های کوچک‌تر نظارت دارد و سازمان‌های زیادی تحت سیطره آن قرار گرفته‌اند که شامل موارد زیر است:

- سازمان نگهبانان ابدیت: این سازمان ائتلافی است که ابتدا به صورت حلقه کوچکی در داخل سازمان رگاویم تشکیل شد و سپس در سال ۲۰۱۵ از آن جدا شد و کار خود را مستقل از سازمان رگاویم آغاز کرد اما همچنان تحت سیطره این سازمان قرار دارد و هدف آن تقویت فرهنگ یهودی در کرانه باختری می‌باشد. اعضای آن شماری از کارشناسان آثار باستانی هستند و نیز کارشناسانی که در زمینه محافظت از آثار یهودی فعالیت دارند.

- سازمان قلب در الجلیل ۲۰۵۰: این سازمان در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از زیرشاخه‌های سازمان رگاویم تشکیل شد و در مسیر یهودی‌سازی منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی از طریق تقویت برنامه‌های استراتژیک در زمینه زیرساخت‌ها و اقتصاد و آموزش کار می‌کند و در این عرصه‌ها مشغول یهودی‌سازی منطقه الجلیل است.

این سازمان همچنین دوره‌های آموزشی درباره نحوه یهودی‌سازی برای اعضای منتخب کنست، وزرا، مقامات ارشد وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی، متخصصان امور رسانه و کارشناسان اسرائیلی در سراسر الجلیل برگزار می‌کند.

- وزارت میراث رژیم صهیونیستی: رؤسای این وزارتخانه همواره از حزب «قدرت یهود» انتخاب می‌شوند. این وزارتخانه معتقد است که حدود ۳۸۰۰ مکان باستانی و مقدس در کرانه باختری وجود دارد که متعلق به یهودیان است و ۷۰ درصد آنها در منطقه ج و بقیه در مناطق تحت سیطره تشکیلات خودگردان فلسطین واقع شده‌اند.

وزارت دارایی: وزارت دارایی رژیم صهیونیستی تحت نظارت سازمان رگاویم عمل می‌کند و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی کنونی این رژیم که یک شهرک نشین افراطی صهیونیست است چه در زمانی که وزیر حمل و نقل بود و چه در زمان کنونی همچنان به سیاست‌های افراطی علیه فلسطینی‌ها پایبند است.

- اداره مدنی: در آغاز سال ۲۰۲۳ بخش جدیدی در ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد شد به نام اداره شهرک سازی. هدف از ایجاد اداره شهرک سازی انتقال اختیارات اداره مدنی و ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه ج کرانه باختری به اداره شهرک سازی بود و این اداره مسئولیت ساخت و ساز شهرک‌ها در این منطقه را بر عهده گرفت. در رأس اداره شهرک سازی رژیم صهیونیستی «یهودا الیاهو» قرار دارد که یکی از بنیانگذاران سازمان رگاویم محسوب می‌شود. بر اساس قراردادی که این اداره تنظیم کرده بزالل اسموتریچ به عنوان وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، یک بخش شهرک سازی در ارتش اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

سازمان رگاویم همچنین با اندیشکده‌های برجسته صهیونیستی کار می‌کند که مهمترین آنها به شکل زیر هستند:

- انجمن کوهلت: این یک اندیشکده برجسته است که هدف خود را تضمین آینده رژیم صهیونیستی، گسترش آزادی‌های فردی و تعمیق اصول بازار آزاد اعلام کرده و در سطح اقتصادی یک نهاد آزاد کلاسیک در نظر گرفته می‌شود.

این انجمن در سطح سیاسی- امنیتی یک نهاد راستگرا و دارای نفوذ بالا در کابینه محسوب می‌شود و در سطح اجتماعی نماینده گروه محافظه‌کاران و افراطی‌هاست و همین انجمن بود که طرح اصلاحات قضائی کابینه نتانیاهو را رهبری می‌کرد؛ طرحی که با اعتراضات شدید در جامعه صهیونیستی مواجه شد.

-انجمن شیلو: این انجمن همانند انجمن کوهلت عمل می‌کند اما بر منطقه شهرک‌های یهودی متمرکز شده است. این انجمن خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و سیاست گذاری تعریف می‌کند که برای افزایش آگاهی درباره اهمیت شهرک سازی یهودیان در تمام فلسطین فعالیت می‌کند اما با این وجود منطقه انحصاری فعالیت آن در منطقه ج کرانه باختری است.

برنامه‌های آینده سازمان رگاویم

اطلاعات نشان می‌دهد که سازمان رگاویم از یک سازمان غیرانتفاعی مشاوره تبدیل به یک مرکز برنامه‌ریزی و بازوی اجرایی برای طرح‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی شده است و نفوذ مهمی در کابینه رژیم صهیونیستی و برنامه‌ها و چشم اندازهای آینده آن به ویژه در کرانه باختری دارد. تثبیت دستور کار سازمان رگاویم در کابینه رژیم صهیونیستی و انتصاب اعضای آن در پست‌های مهم وقوع یک تغییر کیفی در رویکرد این سازمان را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که هدف از این تغییرات الحاق کامل منطقه ج کرانه باختری به اراضی اشغالی است؛ طرحی که صهیونیست‌ها از سال‌ها قبل به دنبال آن بودند و با روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو صحبت‌ها درباره این مسئله بیشتر شد که پیامدهای زیادی در سطح بین المللی و در داخل فلسطین خواهد داشت.

کد خبر 6109616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بیژن ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      0 0
      این غده سرطانی اگر جراحی نشود متاستاز کرده آسیبش غیر قابل جبران می‌شود.مانند آنچه برای رئیس جمهور ما رقم زدند