۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۵

روزانه‌های نمایشگاه کتاب/۱۱

سی و پنجمین نمایشگاه کتاب در ایستگاه پایانی

سی و پنجمین نمایشگاه کتاب در ایستگاه پایانی

در روز پایانی نمایشگاه کتاب غرفه‌دارانی بودند که به اصطلاح آتش به مالشان زده و کتاب‌ها را با تخفیف‌های ویژه می‌فروختند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از یک ماراتن یازده روزه، شنبه ۲۹ اردیبهشت به ایستگاه آخر رسید.

تقریباً از ابتدای صبح روز پایانی ناشران کوچک در بخش‌های مختلف شروع به جمع کردن غرفه‌ها و کتاب‌های خود کردند، ناشران دیگری هم از ترفندهای مختلف تخفیفی استفاده کرده بودند تا هر طور شده کتاب‌هارا به فروش برسانند و هزینه بازگشت کتاب‌ها را به شهرها و کتابفروشی‌های خود متحمل نشوند.برخی تا آخرین لحظه مشغول فروش کتاب‌هایشان بودند و در این میان غرفه‌دارانی بودند که به اصطلاح آتش به مالشان زده و کتاب‌ها را با تخفیف‌های نامتعارف و فروش ویژه می‌فروختند.

روز آخر نمایشگاه کتاب تبدیل به دیده بوسی ناشران شده بود و هر ناشری که کتابفروشی داشت با ناشر دیگری وارد مذاکره می‌شد تا کتاب‌های کتابفروشی‌اش را تکمیل کند و در همین روز آخر بار خود را تکمیل کرده و از هزینه چندباره جلوگیری کنند.

سیاستمداران نیز از لحظات آخر روز پایانی استفاده کردند و برای بازدید سری به نمایشگاه کتاب زدند.پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما و سردارقآنی فرمانده سپاه قدس در نمایشگاه کتاب حاضر شدند و از آن بازدید کردند.

اگرچه صبح روز آخر راهروهای نمایشگاه کتاب آرامش و سکوت را تجربه می‌کردند اما ناشران بزرگ همچنان شلوغ و پرفروش بودند؛ در نیمه‌های ظهر و با پایان ساعات کاری جمعیت بیشتری خود را به نمایشگاه رساندند و مشغول خریدهای لحظه آخری بودند.

بخش کودک‌ونوجوان نیز البته در کل روز شلوغ و پر ازدحام بود و مخاطبان نمایشگاه کتاب با حضور در آن مشغول خرید برای فرزندان‌شان بودند.

بازار سلفی و عکس‌های دسته جمعی نیز در روز آخر و در جای جای نمایشگاه کتاب تهران داغ بود و تقریباً هر طرف شبستان را که نگاه می‌کردیم کارکنان غرفه‌ها، بخش‌های اطلاع‌رسانی، نیم طبقه و افراد مستقر در استودیوهای مختلف سیما مشغول برگزاری جشن پایان کار و گرفتن عکس یادگاری بودند.

سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره میزان فروش این رویداد فرهنگی، گفت: تا پایان روز دهم در بخش حضوری ۳۱۹ میلیارد فروش داشتیم که ۲۲۳ میلیارد آن از طریق درگاه رسمی و ۹۶ میلیارد آن از مبادی غیررسمی و کارت به کارت بوده است. همچنین در بخش مجازی ۱۷۸ میلیارد فروش داشتیم که ۱۳۵ میلیارد سهم ناشران و ۴۳ میلیارد سهم کتابفروشان بوده است. در مجموع ۴۹۷ میلیارد فروش در بخش حضوری و مجازی تا روز دهم داشتیم. تا روز گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار نسخه کتاب در قالب ۵۹۰ هزار بسته ساماندهی شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از ۳۵ دوره به یک پختگی و بلوغ رسیده و اکنون در آستانه چهل سالگی خود قرار دارد. گرانی کاغذ، کتاب‌های کپی، رعایت نکردن قانون کپی رایت که اگر وجود داشته باشد شاید با این حجم از کتاب با عنوان مشابه روبه رو نبودیم همه و همه از جمله مشکلات صنعت نشر هستند که باید برای آن‌ها چاره‌ای درست اندیشید تا شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب بهتری باشیم.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب باعث پویایی کتاب می‌شود اما در زمینه‌هایی از جمله درنظر گرفتن یک مکان دائمی برای برگزاری و ستاد دائمی فعال برای رصد و برنامه‌ریزی اتفاقات نیاز به بازنگری دارد.

کد خبر 6111399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha