۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۰:۴۲

6 دهه جنایت،60 سال مقاومت/

معرفی گروههای مبارز ؛"حماس" و تاکید بر بعد اسلامی مبارزه (1)

معرفی گروههای مبارز ؛"حماس" و تاکید بر بعد اسلامی مبارزه (1)

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: از زمان تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی در سال 1948 تاکنون، مردم فلسطین با حداقل امکانات به مبارزه با اشغالگری پرداخته اند؛ حماس و جهاد اسلامی از جمله این گروهها به شمار می روند.

شکل گیری جنبش حماس:

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس" یکی از برجسته ترین گروههای مقاومت فلسطین به شمار می رود.

اگرچه جنبش حماس بیانیه اعلام موجودیت خود را در 15 دسامبر 1987 منتشر کرد، اما ریشه های شکل گیری این جنبش به دهه  40 قرن گذشته باز می گردد. در واقع باید گفت حماس امتدادی از گروه اخوان المسلمین به شمار می رود.

اخوان المسلمین پیش از اعلام موجودیت حماس، اسامی دیگری برای بیان مواضع سیاسی خویش در برابر مسئله فلسطین از جمله "المرابطون علی الارض الاسرا"(کسانی که در سرزمین اسرا و معراج زندگی می کنند) و "جنبش مبارز اسلامی" استفاده کرده بود.

در حقیقت باید گفت شکل گیری جنبش حماس نتیجه فعل و انفعال عوامل متعددی است که ملت فلسطین از فاجعه اشغال سال 1948 به طور عام و شکست سال 1967 به طور خاص به آن دچار شده و این عوامل از دو عامل اصلی نشات می گیرند که عبارتند از: تحولات سیاسی فلسطین و شرایطی که تا پایان سال 1987 ایجاد شده بود و دیگری بیداری اسلامی در فلسطین و اوضاعی که در نیمه های دهه هشتاد میلادی پدید آمده بود.

گردانهای عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس:

جنبش حماس در راستای مبارزه با اشغالگری و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی در سال 1991، شاخه نظامی خود را موسوم به گردانهای عزالدین قسام به فرماندهی افرادی همچون "صلاح الشحاده"، "ابوابراهیم"(یحی السنوار)، "یاسر النمروطی"، "عماد عقل" و "جمیل وادی" و... تاسیس کرد.

مهمترین فعالیتهای نظامی این گردان مبتنی بر عملیات استشهادی، پرتاب موشک، به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست و تبادل آنها با اسرای فلسطینی است.

این گردان مسئولیت انجام بیشترین عملیاتهای نظامی بر ضد رژیم اشغالگر قدس را بر عهده گرفته است به گونه ای 2/47 درصد کل عملیات مسلحانه انجام شده توسط مبارزان فلسطینی در 5 سال نخست انتفاضه را گردانهای عز الدین قسام انجام داده اند.

علاوه براین 2/54 درصد از مجموع صهیونیستهای به هلاکت رسیده توسط مبارزان این گردان صورت گرفته است.

گردانهای عزالدین قسام در حملات موشکی خود اغلب از موشکهای یاسین، هاون، آرپی جی، بتار و قسام استفاده کرده اند.

گردانهای عزالدین قسام فرماندهان نظامی بسیاری در مناطق مختلف فلسطین دارد که محمد ضیف فرمانده کل گردانهای مذکور به شمار می رود.

 

 رهبران معروف ترور شده توسط رژیم صهیونیستی:

شیخ احمد یاسین:

بنیانگذار جنبش حماس در تاریخ 22 مارس 2004. وی در حالی که بر روی ویلچر نشسته بود و به همراه دوستان خود پس از ادای نماز صبح از مسجد به سمت منزل خویش باز می گشت؛ هدف موشکهای یک بالگرد رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

عبدالعزیز الرنتیسی:

ترور رنتیسی در مدت کمتر از یکماه پس از شهادت شیخ احمد یاسین رخ داد. وی پس از ترور بنیانگذار جنبش حماس با کمک خالد مشعل رهبری این جنبش را بر عهده گرفت.

اسماعیل ابوشنب:

وی یکی از برجسته ترین بنیانگذاران و رهبران جنبش حماس به شمار می رود که 10 سال از عمر خویش را در زندانهای رژیم صهیونیستی گذراند.

وی پس از آنکه مدتی تحت تعقیب نظامیان صهیونیست بود، درتاریخ 21 آگوست سال 2003 به همراه دو تن از محافظانش هدف چند فروند موشک قرار گرفت و به شهادت رسید.

شیخ صلاح شحاده:

شحاده از سال 1987 پس از آغاز انتفاضه نخست(سنگ) فعالیتهای گسترده مبارزاتی خود را شروع کرد و فرماندهی گردانهای عزالدین قسام را بر عهده گرفت. بنابراین از همان تاریخ به بعد هدف همیشگی سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

رژیم اشغالگر قدس پس از آنکه بارها شحاده را بازداشت کرد، سرانجام در تاریخ 23 ژوئن سال 2003 با هدف قرار دادن منزل وی در محله الدرج غزه، شحاده را به همراه همسر و شماری از شهروندان فلسطینی را به شهادت رساند.

ابراهیم مقادمه:

وی از رهبران برجسته حماس و از بنیانگذاران شاخه نظامی گروه اخوان المسلمین در شهر غزه موسوم به "مجد" به شمار می رفت.

مقادمه در تاریخ هشتم مارس 2003 هدف موشکهای چند بالگرد آپاچی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و همراه سه مبارز و یک کودک فلسطینی که از نزدیک خودروی حامل وی عبور می کرد به شهادت رسید.

محمود ابوهنود:

وی یکی از برجسته ترین فرماندهان نظامی حماس به شمار می رفت که از مشهورترین عملیاتهای نظامی تحت رهبری ایشان می توان به انفجارهای سال 1997 در قدس غربی اشاره کرد که در نتیجه آن 19 صهیونیست به هلاکت رسیدند.

ابوهنود چندین بار از ترور ارتش رژیم صهیونیستی جان سالم به در برد، اما در نهایت در تاریخ 23/11/2001 خودروی وی هدف موشکهای بالگرد آپاچی رژیم صهیونیستی قرار گرفت که باعث شد وی در سن 34 سالگی به شهادت برسد.

جمال منصور:

وی از جمله مبارزانی است که سالهایی از عمر خویش را هم در اسارت رژیم صهیونیستی و هم در بند زندانهای وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین به سر برده است.

منصور در سال 1992 به عنوان سخنگوی جنبش حماس در کرانه باختری انتخاب شد. رژیم صهیونیستی زمانی که در تاریخ 31/7/2001 توسط مزدورانش از حضور این مبارز در دفتر کار خویش در کرانه باختری آگاهی پیدا کرد؛ فورا با یک فروند موشک دفتر ایشان را هدف قرار داد که منجر به شهادت منصور و چند تن از همراهان وی شد.

یحیی عیاش:

عیاش از جمله مبارزانی بود که در ساخت مواد منفجره فعالیت داشت. وی در سال 1990 با کنار گذاشتن بمب در یک خودرو، شماری از صهیونیستها را به هلاکت رساند.

رژیم صهیونیستی در تاریخ 5 ژانویه 1996 توسط یکی از مزدوران خویش در غزه توانست یک دستگاه تلفن همراه بمبگذاری شده را وارد محل کار ایشان کند و این مبارز فلسطینی را به شهادت برساند.

 رویکرد نظامی و سیاسی گردانهای عزالدین قسام:

- به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی

- تاکید بر مقاومت تا آزادسازی کامل اراضی فلسطین

- مخالفت با توافقنامه ها و مصوبات بین المللی یکجانبه و حامی رژیم صهیونیستی

- تجهیز مبارزان به سلاحهای پیشرفته

- تاکید بر عملیات استشهادی

- تاکید بر بعد اسلامی مبارزه با رژیم  صهیونیستی

- حفظ اتحاد میان گروههای مختلف فلسطینی

ادامه دارد...

کد خبر 682369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha