۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۱:۱۹

با لیزر و پلیمر زیستی و صناعی؛

محقق ایرانی موفق به ساخت نوعی جایگزین مصنوعی پوست شد

محقق ایرانی موفق به ساخت نوعی جایگزین مصنوعی پوست شد

نوعی جایگزین مصنوعی پوست برای نخستین بار با کمک لیزر و استفاده از پلیمرهای زیستی و صناعی توسط محقق کشورمان در دانشگاه صنعتی امیر کبیر ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید کشوری فارغ التحصیل دکتری و مجری طرح گفت: پوست گسترده ترین و سنگین ترین عضو منفرد بدن است و واضح ترین عمل آن تامین یک سد فیزیکی محافظتی بین بدن و محیط است که در ضمن اجازه ورود و خروج مواد لازم در حفظ فضای فیزیولوژیکی داخل بدن مهمترین نقش را ایفا می کند.

وی افزود: در حس لمس، تنظیم حرارت بدن، ایجاد مقاومت مکانیکی مناسب برای اعضای زیرین، تنفس، تولید و ذخیره مواد لازم، دفع مواد زائد و ارتباطات اجتماعی انسانها نقش بی بدیل دارید.

کشوری افزود: پوست تنها عضو بدن در ارتباط مستقیم با محیط خارج بدن بوده و دقیقا به همان دلیل در معرض بیشترین آسیب ها از جمله زخم ها و سوختگیها به درجات مختلف است. از این جهت کوشش های زیادی بر پایه ابداع و ابتکارات متنوع و به منظور تهیه و تدارک جایگزین های متعدد پوستی با کارآیی های مختلف به عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این پروژه بزرگ و بدیع، طراحی و ساخت جایگزین مصنوعی پوست به گونه ای بود که در ضمن داشتن حداقل خصوصیات مورد نیاز در کوتاه مدت در مراحل اولیه آسیب پوستی، نقش خود را در تولید و بازسازی درازمدت پوست ایفا کند. عملکرد این جایگزین نباید خللی در محیط طبیعی بدن ایجاد کند و در نهایت پوست بازسازی شده شکل و حالت و در نتیجه عملکرد طبیعی خود را باز یابد، بدون آنکه مشکلی را از نظر زیبایی به وجود آورد.

دانش آموخته دکتری این دانشگاه به مراحل ساخت و پژوهش اشاره کرد و گفت: پیوند پلی اکریلیک اسید بر روی سیلیکون با استفاده از لیزر ضربه ای CO2 و مطالعه تاثیر عوامل مختلف فرآیند بر میزان پیوند و انتخاب نمونه بهینه، تثبیت کلاژن و کتیوسان با درصدهای متفاوت بر سطح نمونه سیلیکونی پیوند خورده با پلی اکریلیک اسید، مطالعه چسبندگی، پهن شدگی و رشد سلول های فیروبلاست به عنوان مهمترین سلول در پوستهای از دست رفته از زخم های تمام ضخامت بر سطوح مختلف به دست آمده، مطالعه حیوانی سطوح مختلف به دست آمده به عنوان جایگزین پوستی برای درمان زخم های تمام ضخامت در موش صحرایی، نوآوری در این پروژه عمدتا مربوط به استفاده صحیح از مواد مختلف مناسب با هم و در طی فرآیندهای پیچیده موفقی بود که در نهایت نتایج بسیار امید بخش را به ارمغان آورد.

مجری طرح امکان ضد عفونی کردن، شفاف بودن، چسبندگی مناسب به زخم در طول دوره مورد نیاز و برداشت از روی زخم باز سازی شده در موقع مناسب، خواض مکانیکی مناسب، کنترل عفونت، عدم داشتن خاصیت تحریک سیستم ایمنی و در نتیجه ایجاد التهاب کمتر در زخم، عدم سمی و مضر بودن برای سیستم حیاتی، سرعت تخریب زیستی مناسب در مورد مواد زیستی بکار رفته از جایگزین، عدم ایجاد انقباض در مدت بازسازی شده نهایی، تسریع در التیام زخم را از ویژگی های پروژه فوق ذکر کرد.

مهمترین مزیت جایگزینهای تولید شده امکان استفاده از آنها در زخم های تمام ضخامت با انتظار عملکرد طبیعی در مراحل اولیه و ایجاد پوست با شکل طبیعی پس از بازسازی است به گونه ای که تفاوتی را با بافت پوست طبیعی اطراف زخم نشان ندهد. علاوه بر آن، در این طراحی، امکان تغییر کنترل شده عوامل مختلف فرایند برای تولید نمونه ای متنوع به منظور استفاده از آسیب های پوستی با خصوصیات متفاوت وجود دارد. در ضمن با توجه به مطالعات انجام پذیرفته در آینده می توان از این جایگزین به عنوان داربست در مهندسی بافت پوست برای تولید پوست مصنوعی بهره برد.

کد خبر 685240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha