۶ خرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۳۳

گزارش خبری مهر /

انتقاد حداد عادل از رویکرد فعلی انتشارات مدرسه

انتقاد حداد عادل از رویکرد فعلی انتشارات مدرسه

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از گرایش انتشارات مدرسه به انتشار کتابهای غیر آموزشی انتقاد کرد و گفت: این انتشارات هیچوقت نباید مثل یک ناشر عمومی عمل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم جشنی به مناسبت انتخاب انتشارات مدرسه به عنوان ناشر برتر نمایشگاه کتاب امسال برای هفتمین بار و نیز برگزیده شدن این ناشر به عنوان ناشر نمونه 30 سال اخیر، عصر سه شنبه با حضور غلامعلی حداد عادل بانی این انتشارات و رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس و نیز مدیران عامل سابق و کنونی انتشارات مذکور در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

انتشارات مدرسه وطن مالوف من است

در این مراسم حداد عادل - که از سال 59 تا 72 مسئول انتشارات مدرسه بوده است در سخنانی این انتشارات را "وطن مالوف" خود نامید و خطاب به کارکنان انتشارات مدرسه گفت: خوشحالم که در جمع کسانی حضور دارم که باید آنها را همکاران آینده گذشته خودم بدانم چون اگر من در این انتشارات می‌ماندم باید از شما به عنوان همکاران آینده خودم یاد می‌کردم!

وی افزود: احساس امروز من احساس کسی است که دانه‌ای را در زمینی کاشته و شاهد سربرآوردن جوانه سبز نازکی بوده و بعد از آن سرزمین رفته و حالا مشاهده می‌کند که آن دانه خرد پنهان شده،مبدل به یک درخت تنومند سرسبز شاداب پرشاخ و برگی پر از سایه‌ای شده که 6000 پرنده (تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده توسط این ناشر) لا به لای شاخه‌هایش لانه‌کرده‌اند.

چگونگی تاسیس انتشارات مدرسه از زبان بانی آن

نخستین مدیر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و بانی انتشارات مدرسه با اشاره به سالهای فعالیتش در این سازمان، گفت: من اردیبهشت 59 به سازمان آمدم و تا آبان 72 آنجا بودم. مسئله اصلی ما در سازمان تغییر و تالیف و توزیع کتابهای درسی بود اما در حاشیه یک دفتر انتشارات کمک آموزشی داشتیم که چند مجله رشد منتشر می‌کرد از جمله نوآموز، دانش آموز، نوجوان و معلم.

حداد عادل اضافه کرد: سعی کردیم این مجلات هیچوقت تعطیل نشود کمکی برای کتاب‌های درسی باشد، اما احساس می‌کردیم که این مجلات باید توسعه پیدا کند و غیر از آن برای دانش آموزان کتاب هم منتشر کنیم. اما به تدریج معلوم شد که انتشارات کتاب و نیز مجله برای آن دفتر بار سنگینی بود و از اینجا به فکر تاسیس یک انتشارات مستقل برای کتاب‌های مربوط به مدرسه افتادیم.

انتشارات مدرسه یک اتفاق در فضای فرهنگی کشور بود

وی سپس با اشاره به فعالیتهای انتشارات مدرسه در طول حدود 3 دهه فعالیت‌اش، ادامه داد: انتشارات مدرسه آن زمان در کل فضای فرهنگی کشور به ویژه در حوزه انتشار کتابهای درسی یک اتفاق بود و در 25 سال گذشته هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در عرصه انتشار کتابهای کمک آموزشی حرف اول را زده است و برای بخش خصوصی یک الگو شد.

انتقاد حداد عادل از رویکرد فعلی انتشارات مدرسه

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در عین حال از گرایش انتشارات مدرسه برای تبدیل شدن به یک ناشر عمومی انتقاد کرد و گفت: این انتشارات هیچوقت نباید مثل یک ناشر عمومی عمل کند. من تصور دیگری از این انتشارات داشته‌ام و فکر می‌کنم چیز دیگری از آب درآمده است. همیشه به روسای وقت این انتشارات می‌گفتم که فرق ناشری مثل مدرسه به عنوان انتشار دهنده کتابهای درسی با یک ناشر معمولی چیست.

حداد عادل اضافه کرد: کمال مطلوب این بود که وقتی برای تدوین یک کتاب درسی برنامه‌ریزی می‌شود آن گروه برنامه ریز علاوه بر این کار برنامه‌ای هم برای مجموعه‌ای از کتابهای کمک آموزشی بریزند و اگر 10 موضوع مهم در کتابی مثل علوم دروه راهنمایی وجود دارد باید برای هر کدام از این 10 بخش 2 یا سه کتاب دیگر پیش بینی‌ کنیم و البته باید برای این کار بودجه‌ای را هم پیش بینی ‌کرد.

در سال جاری روزی یک کتاب منتشر می‌کنیم

در این مراسم همچنین حجت الاسلام بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش ضمن اعلام پیام تقدیر علی احمدی وزیر آموزش و پرورش به حاضران در این مراسم، با تائید سخنان حداد عادل گفت: باید حوزه انتشارات آموزشی و کمک آموزشی در انتشارات مدرسه ایجاد شود. سیاست دیگر توجه به بسته‌های آموزشی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از انتشار میانگین روزانه حدود یک کتاب توسط این انتشارات در سال جاری خبر داد و افزود: رویکرد امسال ما همانند سال گذشته انتشار معدل یک کتاب در روز است همان طور که در سال گذشته 300 کتاب منتشر کردیم. ما امسال سراغ کتابهایی می‌رویم که باعث تولید مواد خاندنی و اموزشی میان بچه‌ها شود.

در این مراسم همچنین علی اصغر فیضی زاده مدیرعامل انتشارات مدرسه به موفقیتهای این ناشر در کسب عنوان ناشر برتر نمایشگاه کتاب امسال برای هفتمین بار و ناشر برگزیده 30 سال اخیر اشاراتی کرد.

همچنین در پایان این مراسم از غلامعلی حداد عادل نخستین رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش با اهدای لوح سپاسی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 886420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha