۱ اسفند ۱۳۸۸، ۱۷:۱۸

استان زنجان 90 درصد سرب و روی کشور را تولید می کند

زنجان - خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی استانداری زنجان گفت: در حال حاضر استان زنجان در زمینه ساخت فلزات سرب و روی رتبه اول را در کشور دارد و بیش از 90 درصد از سرب و روی کشور در استان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، علی اکبر کریمی بعد از ظهر شنبه در جلسه اعضای هیئتی از کشور بلاروس و تجار و بازرگانان استان زنجان با اشاره به اینکه استان به رغم جمعیت و وسعت کم از پتانسیلهای بالای اقتصادی برخوردار است، افزود: از جمله پتانسیلهای اقتصادی استان فعالیت ماشین آلات و دستگاه های برق در استان است که رتبه دوم کشوری را داراست همچنین در زمینه معدن با داشتن ظرفیتهای بالا، رتبه هشت کشور است.

وی با بیان اینکه استان علاوه بر صنعت با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در زمینه کشاورزی و دامپروری از پتانسیلهای بالایی برخوردار است، ادامه داد: استان رتبه اول در زمینه توسعه باغات زیتون و در زمینه کشت سیر رتبه دوم کشوری را دارد.

کریمی با اشاره به واردات استان در سال گذشته که از 44 کشور جهان در حدود 400 میلیون دلار کالا بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 102 هزار تن کالا به ارزش 245 میلیون دلار به 29 کشور از استان صادر شد که بیش از هفت درصد کالاهای صادراتی استان را کالای معدنی و صنعتی تشکیل می دادند.

کریمی ادامه داد: استان با توجه به ظرفیتهای صنعتی و معدنی با بیش از هزار کارخانه و 122 معدن فعال رتبه 14 در کشور را دارد.

وی با بیان اینکه استان از نظر جمعیت با حدود یک میلیون نفر 1.35 درصد جمعیت ایران را دارد، افزود: استان از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در بین 30 استان کشور بدون احتساب نفت و گاز، رتبه 17 را دارد.

معاون برنامه ریزی استانداری زنجان با اشاره به اینکه استان به راه های ترانزیتی کشور، راه آهن سراسری و فرودگاه دسترسی دارد، ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت دولت استان به عنوان یکی از پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی و دامی و باغی انتخاب شده است.

کریمی بیان کرد: همچنین با تصویب هیئت دولت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان به تصویب رسیده است که در این زمینه تسهیلات مالی به سرمایه گذاران ارائه خواهد شد.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع مینسک بلاروس گفت: با توجه به برگزاری مسابقات هاکی 2014 دنیا در کشور بلاروس، این کشور نیازمند استفاده از ظرفیت فعالان ساخت و ساز زنجان است.

الکساندر الکسویچ فدورچوک  افزود: شهر مینسک پایتخت بلاروس دو میلیون نفر جمعیت و سالانه 1.5 یلیون متر مکعب ساخت و ساز دارد که با توجه به ساخت و ساز فراوان در زمینه واحدهای مسکونی و هتل های بزرگ، این شهر پذیرای سرمایه گذاران ایرانی در بخش مسکن است.

وی با اشاره به وجود قانونی در زمینه شهرهایی که سکنه کمتر از 10 هزار نفر دارند، ادامه داد: قانونی در زمینه شهرهای پایین 10 هزار نفر جمعیت وجود دارد که دولت آنها را از مالیات گمرکی معاف می کند و از آنجایی که 80 درصد شهرهای بلاروس زیر 10 هزار نفر جمعیت دارند، بنابراین خاک بلاروس یک منطقه بزرگ آزاد تجاری برای سرمایه گذاران است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع مینسک بلاروس با بیان اینکه در بلاروس شش منطقه آزاد تجاری وجود دارد، افزود: سرمایه گذارانی که در این مناطق شروع به فعالیت می کنند، به مدت پنج سال از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند بود.

فدورچوک با اشاره به اینکه بلاروس در آینده نزدیک شاهد تحولی در اقتصاد خود خواهد بود، گفت: در آینده ای نزدیک معاهده ای بین کشورهای بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا خواهد شد که این امر موجب می شود کشورهایی اعم از ترکیه اتریش و آلمان شرکتهای مشترک با بلاروس تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه تولیدات کشور بلاروس در زمینه صنایع الکترونیک و ماشین آلات کشاورزی است، افزود: 60 درصد محصولات کشاورزی و دامپروری بلاروس به کشورهای مختلف جهان صادر می شود. 

کد خبر 1037675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha