۱۵ فروردین ۱۳۸۹، ۱۰:۵۸

دین و روابط بین‌الملل-1

دین مؤلفه اساسی در سیاست بین‌الملل است

دین مؤلفه اساسی در سیاست بین‌الملل است

نظریه‌پرداز برجسته واقعگرا و استاد دانشگاه پریستون معتقد است که به رغم اهمیت موضوعاتی چون سرزمین، امنیت و موازنه قوا در سیاست بین‌الملل، دین نیز از جایگاهی ویژه‌ای در سیاست و روابط بین‌الملل برخوردار است.

رابرت گیلپین از نظریه‌پردازان برجسته واقعگرا و عضو شورای روابط خارجی امریکا و نایب رئیس انجمن علوم سیاسی امریکا بوده است. 

گیلپین را نماینده واقعگرایی ساختاری هژمونیک می‌دانند. او از دو نظر پاسخگوی مهمی به برخی انتقاداتی است که واقعگرایی و نیز نوواقعگرایی والتزی با آن روبرو بودند. او از یک سو به مسئله تحول نظام توجه دارد و از سوی دیگر به نقش سیاست در اقتصاد می‌پردازد.

گیلپین معتقد است می‌توان سه نوع تغییر را در نظام بین‌الملل مد نظر قرار داد. یکی تغییر نظام که به معنای دگرگونی عمده در ماهیت خود نظام بین‌الملل است که ناشی از دگرگونی در سرنوشت کنشگران یا واحدهای تشکیل‌دهنده نظام است که می‌توانند دولت‌شهر، دولت ملی و امپراتوری باشند.

در طول تاریخ، نظام بین‌الملل شاهد تغییراتی از این دست بوده است. دومین نوع تغییر در توزیع قدرت است. سومین نوع تغییر نیز در سرشت تعاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی درون نظام است.

آنچه در ادامه می‌آید گفتگوی گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر با این اندیشمند معاصر است.

رابرت گیلپین در مورد این موضوع که دین چه نقشی را در مناسبات و سیاست بین‌الملل دارد به خبرنگار مهر گفت: من این پرسش را بر اساس دیدگاه سنت واقعگرایی که بدان تعلق دارم پاسخ می‌گویم. بر اساس این دیدگاه قدرت و موازنه قوا از عناصر اساسی در سیاست بین الملل به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: اما معتقدم که به رغم نقش ثانوی دین در سیاست بین‌الملل ولی دین می‌تواند یکی از مولفه‌ها و عناصر مهم در سیاست بین‌الملل باشد.

مؤلف کتاب "جنگ و تغییر در سیاست جهانی" در ادامه افزود: دین همچنین یکی از مولفه‌ها و شاخصهای مهم در ایدئولوژی‌های سیاسی و سایر ایدئولوژی‌ها به شمار می‌رود.

این نظریه‌پرداز برجسته خاطر نشان کرد: همانگونه که اشاره کردم من به سنت فکری واقعگرایی تعلق دارم و مؤلفه دین در سیاست بین الملل را نیز بر اساس این دیدگاه مورد توجه قرار می‌دهم. در سیاست بین الملل مسایل و موضوعاتی چون سرزمین، امنیت و موازنه قوا در مناسبات بین‌الملل در مقایسه با مؤلفه دین از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

  گیلپین افزود: بر این اساس ریشه با این مؤلفه‌ها از جمله مسأله سرزمین است. بیشتر مناقشات بین المللی بر روی موضوع کنترل سرزمین بوده تا مسایل ایدئولوژیک.

مؤلف "اقتصاد سیاسی روابط بین‌الملل" افزود: دین بدون شک یکی از مؤلفه‌های اساسی در سیاست و روابط بین الملل به شمار می‌رود ولی مسأله و موضوع سرزمین در کانون مسایل و مناقشات بین‌المللی قرار دارد.

از گیلپین کتاب "اقتصاد سیاسی جهانی: درک نظم اقتصادی بین‌المللی" با ترجمه و گردآوری هادی خوشنویش به فارسی منتشر شده است.

کد خبر 1057164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha