۱۸ آبان ۱۳۸۹، ۱۳:۱۴

در دیدار وزیران خارجه مطرح شد:

تاکید ایران و ترکمنستان بر ایجاد کریدور آسیای مرکزی – خلیج فارس

تاکید ایران و ترکمنستان بر ایجاد کریدور آسیای مرکزی – خلیج فارس

جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان ایجاد کریدور آسیای مرکزی – خلیج فارس را یک انقلاب در حمل و نقل منطقه توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، این مطلب در دیدار روزسه شنبه منوچهر متکی و رشید مردوف وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در تهران مورد تأکید قرار گرفت.

طرفین همچنین ضمن مرور روابط نزدیک وهمکاری های روزافزون دو کشور در حوزه های مختلف، پیرامون راه های افزایش همکاری ها با توجه به ظرفیت های موجود گفت وگو و تبادل نظر کردند. 

آخرین تحولات منطقه به ویژه گسترش همکاری های منطقه ای و چندجانبه از جمله در زمینه انرژی، حمل و نقل و تجارت درجهت کمک به توسعه امنیت، ثبات، رفاه وعمران منطقه از دیگر موضوعاتی بود که متکی و مردوف در خصوص آن به رایزنی پرداختند. 

 متکی در این ملاقات برگزاری جشن های نوزدهمین سالگرد استقلال ترکمنستان را تبریک گفت. وی همچنین خاطرنشان کرد: ابتکار چهارجانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، عمان و ازبکستان در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیای مرکزی و خلیج فارس، یک انقلاب در حمل و نقل منطقه خواهد بود.

به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران این تصمیم بزرگ، به ایجاد اولین کریدور اتصال آسیای مرکزی و خلیج فارس منجر خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به روابط خوب دوجانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بر ضرورت برداشتن گام های جدید برای گسترش و تعمیق مناسبات تأکید کرد.

وی با اشاره به عملیاتی شدن بسیاری از پروژه های مشترک، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای طراحی و برنامه ریزی جهت انجام طرح ها و همکاری های مشترک جدید در حوزه انرژی از جمله انتقال نفت، گاز وبرق رسانی، حمل ونقل جاده ای و ریلی و ترانزیت کالا و مسافر،امور عمرانی همچون ساخت مسکن و بیمارستان و صدور خدمات فنی و مهندسی اعلام واز بخش خصوصی کشورمان دعوت به عمل آورد تا دراین زمینه ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

رشید مردوف وزیرخارجه ترکمنستان نیز دراین دیدار با ابراز خرسندی از حضوردرایران، سلام های گرم قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان را ابلاغ کرد.

وی هدف اصلی از سفر به ایران را در راستای گسترش همکارهای دوجانبه بین تهران و عشق آباد و شرکت در نشست چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان در زمینه ترانزیت و حمل و نقل بین آسیای میانه و خلیج فارس عنوان و ایجاد کریدور حمل و نقل آسیای مرکزی – خلیج فارس را انقلابی در راستای گسترش همکاری ها بین کشورهای این دو منطقه برشمرد.  وزیر خارجه ترکمنستان بر استفاده از تجارب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تأکید کرد.

مردوف همچنین از روند رو به گسترش همکاری ها و روابط تهران وعشق آباد ابراز رضایت کرد و خواستار افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف شد. وی با بیان اینکه همکاری های ایران و ترکمنستان در طی سال های اخیر در مسیری استراتژیک به پیش رفته، خاطرنشان کرد: ایران اولین کشوری بود که پروژه های متعدد و مهمی در زمینه های نفت و گاز، ساخت جاده و بزرگراه، خط ریلی بین کشورهای منطقه، ساخت سد از جمله سد دوستی ایران و ترکمنستان، برق رسانی، ساخت سیلو و اجرای طرح های کشاورزی را در ترکمنستان به انجام رساند.

وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به ظرفیت های موجود بین دو کشور خواستار افزایش همکاری ها به ویژه گسترش مبادلات تجاری شد.

کد خبر 1188328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha