۶ آذر ۱۳۸۹، ۸:۴۸

مهر گزارش می دهد؛

جنگلهای گلستان دوباره در محاصره آتش/ درخواست اعزام بالگرد

جنگلهای گلستان دوباره در محاصره آتش/ درخواست اعزام بالگرد

گرگان - خبرگزاری مهر: آتش دوباره جنگلهای خزری گلستان را در نوردید و عملیات اطفای حریق با تلاش نیروهای ستاد مدیریت استان گلستان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، این آتش سوزی درحالی است که جنگلهای شرق گلستان در اوایل هفته گذشته نیز دچار آتش سوزی شده بود و با توجه به فصل برگ ریزان و پاییز نیاز است تدابیر ویژه ای در ایین زمینه اتخاذ شود.

معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: عملیات اطفا حریق های پراکنده در جنگلهای گرگان، علی آباد کتول و مینودشت از همان ساعات ابتدایی بروز آتش در مناطق مذکور آغاز شده است.
 
عبدالرضا دادبود افزود: پس از دریافت گزارش آتش سوزی های پراکنده در مناطق مذکور، مسئولان شهرستانی و استانی در اسرع وقت در منطقه حضور یافته و با فراخوان نیروها و سازماندهی آنها و نیز به کار گیری امکانات و تجهیزات لازم، عملیات اطفا حریق آغاز شده است.
 
وی اظهار داشت: خوشبختانه بخشی از آتشهای مذکور که از پنجشنبه چهارم آذر آغاز شده بود اکنون مهار شده و عملیات اطفا برای مهار باقی آتش سوزی های پراکنده با حضور نیروهای هلال احمر، منابع طبیعی، محیط زیست، لشگر 30 گرگان، بسیج و مردم با استفاده از تجهیزات لازم ادامه دارد.
 
 
وی حضور سریع نیروها درمنطقه و آغاز عملیات اطفا حریق در کوتاهترین زمان ممکن را علیرغم بروز آتش در روز تعطیلی ادارات از عوامل اصلی در جلوگیری از گسترش آتش دانست.
 
قائم مقام شورای هماهنگی مدیریت بحران، ضمن تشکر از تلاش های بی وقفه و مستمر نیروهای درگیر در عملیات اطفا حریق اظهار امیدواری کرد: بخش اعظمی از حریق باقیمانده با انجام عملیات هوایی در مناطق صعب العبور با استفاده از بالگردها و نیز فعالیت نیروهای مقابله با آتش در مناطق قابل دسترسی مهار شود.
 
معاون عمرانی استاندار، پایین بودن رطوبت هوا و خشکی بیش از حد منطقه و عدم بارندگی را از دلایل مستعد بودن جنگلهای استان در این روزها به جهت بروز آتش بر شمرد.
 
عبدالرضا دادبود با اشاره به عملیات هفته گذشته مهار آتش در نقاط مختلف جنگل گلستان اظهار داشت: علل آن آتش سوزی نیز کم و بیش مشابه با حریق های پراکنده مذکور بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: عملیات مهار آن آتش سوزی نیز با استفاده از نزدیک به هزار نفر نیروی سازماندهی شده و نیز به کار گیری سه عدد بالگرد صورت گرفت.
 
معاون عمرانی استاندار همچنین اظهار داشت: تجربه مدیریت بحران استان، دوره های آموزشی برگزار شده جهت مسئولان  و کارشناسان ادارات دخیل  در مدیریت بحران، مانورهای برگزار شده جهت افزایش هماهنگی نیروها و واکنش سریع در هنگام بروز حوادث ، و نیز تلاش بی وقفه نشات گرفته از تعهد نیروها ،  نقش مهمی در مدیریت حوادث روی داده اخیر در استان و کاهش خسارات داشته است. 
 
درخواست اعزام دو دستگاه بالگرد
 
استاندار گلستان با اشاره به بروز آتش درجنگل های گرگان، علی آبادکتول و مینودشت، طی نامه ای از وزیر کشور درخواست اعزام دوبالگرد برای اطفاء حریق های پراکنده کرد.
 
گفتی است به علت صعب العبور بودن منطقه، بخش اعظمی از حریق باقیمانده با انجام عملیات هوایی و با استفاده از بالگردها قابل مهار خواهد بود.
 
عملیات اطفا برای مهار باقی آتش سوزی های پراکنده دراین مناطق با حضور نیروهای هلال احمر،منابع طبیعی، محیط زیست، لشگر 30 گرگان، بسیج و مردم با استفاده از تجهیزات لازم ادامه دارد.
 
جنگلهای گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از جنگلهای خزری و هیرکانی به شمار می آید.
کد خبر 1198777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha