۲۷ دی ۱۳۸۹، ۸:۴۰

نمود دین و اخلاق در رسانه ملی/

تبیین راهبردهای اجتماعی امام و رهبری/ 30 برنامه رادیویی دینی طراحی شد

تبیین راهبردهای اجتماعی امام و رهبری/ 30 برنامه رادیویی دینی طراحی شد

مدیر رادیو معارف با اشاره به طراحی 30 برنامه با محوریت دین در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری گفت: در محور " آگاهی" راهبردهای سیاسی اجتماعی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تبیین و برنامه‌های نمایشی رادیو با محوریت دین نیز افزایش می‌یابند.

حجت الاسلام لطفی نیاسر در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد تأکید مقام معظم رهبری بر نمود دین، اخلاق، امید و آگاهی در برنامه های صدا و سیما که سال گذشته در حکم تمدید مدیریت مهندس ضرغامی بر آن تأکید داشتند، گفت: بعد از صدور این حکم جلسات کارگاهی متعددی برگزار و بر اساس محورهای اصلی، مؤلفه هایی طراحی شد.

وی افزود: بعنوان مثال در محور دین، حدود 8 مؤلفه مشخص شد که حضور خدا در همه عرصه های زندگی، رعایت حریم عفاف و حجاب، مکافات عمل در دنیا و آخرت، نماز، تقلید و انس با قرآن را می توان از جمله این مؤلفه ها برشمرد. برای هر مؤلفه ای سیاستها و راهکارهایی نیز طراحی شد، هم در بخش انگلیسی و هم فارسی رادیو معارف براساس مخاطبان داخلی و خارجی برنامه های خاصی طراحی و درنهایت 30 برنامه طراحی شد.
 
مدیر رادیو معارف قرآن را یکی از مؤلفه های محور "دین" در برنامه های صدا و سیما عنوان کرد و گفت: با توجه به هجمه های گسترده که علیه قرآن وجود دارد و از طرفی یکی از کتابهای پرفروش در کشورهای اروپایی قرآن است برنامه "معجزه ماندگار" طراحی شد که در آن به مباحثی چون جایگاه قرآن و قرآن در زندگی پرداخته می شود.
 
حجت الاسلام لطفی با اشاره به برنامه " از دین بپرسید" رادیو معارف تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن که بر پرسش از اهل ذکر تأکید شده با اجرای این برنامه زنده خواستیم جوانان را به این سمت تشویق کنیم که سؤالات زندگی خود را از دین بپرسند و پاسخ مشکلات خود را از این طریق بیابند.
 
وی "اخلاق" را یکی از مهمترین نیازهای ضروری جامعه دانست و گفت: در برنامه" گنج سعادت" به مؤلفه های اخلاق پرداخته می شود. اما از آنجایی که راز سرنوشت انسانها بحثی بسیار کلیدی و از حیث کارشناسی بسیار سخت است، دوستان ما بحث افعال انسان و تأثیرات آن بر زندگی دنیا و آخرت را در برنامه "راز سرنوشت" مطرح می کنند، چون نشان دادن الگوهای واقعی تأثیرگذارتر است لذا بیشتر بر شخصیتهای تاریخی مثل، سلمان فارسی و زبیر کار می شود و در یک برنامه دیگر تأثیر اعمال انسانها بر عذاب یا سعادت اخروی بررسی می شود.
 
مدیر رادیو معارف بر اجرای برنامه ها در قالبهای مختلف نظیر گزارش، نمایش و گفتگو تأکید کرد و گفت: از آنجا که رسانه باید برای همه مخاطبان برنامه سازی کند لذا در همه قالبهای رادیویی پیامها را طراحی کرده ایم که براساس پایه های تاریخی اسلام زندگیهای امروز در قالب برنامه نمایشی"رضوان" بازسازی شده است.
 
وی یادآور شد: در برنامه های گفتگو محور بطور معمول مخاطب خاص را در نظر گرفته ایم که در محور " آگاهی" که مورد تأکید مقام معظم رهبری در این حکم بود، همه راهبردهای سیاسی اجتماعی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری  توسط کارشناسان ما تلخیص شده که طی یک برنامه گفتگو محور یا شبه مناظره کارشناسان با یکدیگر در این زمینه بحث می کنند تا ما به راهبردهای سیاسی اجتماعی این دو بزرگوار برسیم.
 
لطفی بر ارتباط نزدیک رادیو معارف با بدنه اصلی حوزه و دانشگاه در سیاستگذاری ها و برنامه های رادیویی تأکید کرد و گفت: علاوه بر این در برنامه سازی هم اغلب از کارشناسان حوزه و دانشگاه صاحب کرسی استفاده می کنیم به ویژه پژوهشگران زبده مراکز پژوهشی با ما همکاری خوبی دارند تا بتوانیم آخرین یافته ها را به شنوندگان ارائه دهیم.
 
وی در پایان به برنامه های آینده رادیو معارف اشاره کرد و گفت: با توجه به گرایش مخاطب عام به رادیو، قصد داریم در سال 90 یک ردیف کامل برنامه نمایشی داشته باشیم تا بتوانیم پیامها را با برنامه های روایی و نمایشی ارائه دهیم و هر روز یک برنامه 30 دقیقه نمایشی و روایی خواهیم داشت.
 
کد خبر 1233319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha