۲۷ تیر ۱۳۹۱، ۷:۳۱

گزارش مهر/

ایلام تولیدکننده اصلی نفت و گاز غرب کشور/به اسم ایلام به کام دیگران!

ایلام تولیدکننده اصلی نفت و گاز غرب کشور/به اسم ایلام به کام دیگران!

ایلام - خبرگزاری مهر: در حالی که بیش از 90 درصد منابع نفتی و گاز غرب کشور در استان ایلام قرار دارد ولی دفتر اداری شرکت نفت و گاز غرب کشور در استان کرمانشاه است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام از 11 درصد منابع نفت و گاز کشور برخوردار است که می توان نقش بسیار تعیین کننده در توسعه و اشتغال استان داشته باشد.

ایلام در دوران جنگ تحمیلی و سالهای پس از آن همواره به بهانه ناامن بودن استان و نبود زیرساختهای توسعه هیچگونه سرمایه گذاری کلانی در ایلام صورت نگرفته است. 

این استان با دارا بودن ذخائر ۱۴ تریلیون مترمکعبی گاز، استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی نظیری دارد به طوری که همه باید با توجه به برخورداری استان از نیروهای متخصص بومی و کارآمد منطقه برای تولید و برداشت بیشتر از ظرفیت نفت و گاز استان تلاش کنند.

استان ایلام دارای بیش از 17 میلیارد شبکه ذخائر نفتی است و با توجه به این میزان ذخائر نفتی باید مقدمات ساخت پالایشگاه در این استان را هر چه زودتر فراهم شود تا تولیدات نفتی در همین استان پالایش و عرضه شود.

نفت

واحد بهره برداری چشمه خوش واقع در 52 کیلو متری شهرستان دهلران از توابع استان ایلام است که با ظرفیت اسمی 55 هزار بشکه در روز نفت تولیدی میادین چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله یک خط لوله 18 اینچ به طول 153 کیلومتر به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز و تلمبه خانه شهید چمران ارسال می کند.

نفت ارسالی واحد چشمه خوش در نهایت به منظور تأمین خوراک پالایشگاه ها و یا صادرات از طریق پایانه نفتی به جزیره خارک ارسال می شود.

همچنین واحد نمک زدایی چشمه خوش در سال 1385 با ظرفیت اسمی 75 هزار بشکه راه اندازی شده است و ‌خوراک واحد نمک زدایی چشمه خوش از نفت نمکی میادین دهلران، دانان، پایدار غرب و سایر چاه های نمکی تأمین می شود.

گاز در استان ایلام

مرکز بهره برداری تنگ بیجار و کمانکوه در فاصله 70 کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد.

فاز اول این مرکز در سال 1386 به بهره برداری رسیده است و دارای ظرفیت فعلی فرآورشی هفت میلیون متر مکعب گاز را در روز دارا ست.

 گاز مرکز بهره برداری تنگ بیجار پس از فرآورش، به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و همچنین میعانات گازی نیز توسط یک خط لوله شش اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می شود.

در استان ایلام ایجاد پالایشگاه‌های گازی و پالایشگاه‌های نفتی و در کنار آن صنایع پتروشیمی و در مراحل بعد صنایع پایین دستی این صنعت باید مد نظر قرار گیرد تا هم زمینه ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد ملی و هم سطح اشتغال و درآمد و رفاه اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی در این استان محروم تقویت شود.

میدانهای نفتی مشترک

طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله  که مرز ایلام قرار داند از مهمترین طرحهای در دست اقدام وزارت نفت است.

 در مرحله اول بهره برداری 36 ماهه، 30 هزار بشکه  و در مراحل بعدی 65 هزار بشکه از میادین آذر تولید خواهد شد که در مجموع با احتساب میدان نفتی چنگوله از هردو میدان 130 هزار بشکه نفت خام و تولید از طریق خط لوله به به دهلران انتقال می یابد.

 کل ذخائر نفتی میدان آذر 2.5 میلیارد بشکه و میدان نفتی چنگوله  3.5 میلیارد بشکه نفت بوده و برای اجرای طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله دو میلیارد دلار اعتبار اختصاص یافته است.

میدان های نفتی آذر و چنگوله با 22 هزار هکتار وسعت در 20 کیلومتری جنوب شرقی مهران واقع شده است.

90 درصد تولید در ایلام، دفتر شرکت نفت و گاز غرب کشور در کرمانشاه!

یکی از مهمترین مسئلی طی سالهای گذشته مطرح بوده این است چرا  در حالی که 90 درصد تولیدات نفت و گاز غرب در  استان ایلام تولید می شود ولی دفتر نفت و گاز غرب کشور در استان کرمانشاه است.

این نمونه بارز بی عدالتی برای به وجود آمدن تبعیض است به دلیل اینکه این استان ایلام است که باید از وجود این دفتر و مزابای آن جهت توسعه استان بهره ببرد.

در استان ایلام که بیکاری به عنوان یک مشکل اساسی به شمار می رود باید از جوانان این استان در طرح های نفتی و گازی استفاده شود که البته این کار منوط به تکمیل دانشکده نفت و گاز استان ایلام برای تربیت نیروی متخصص است.

وجود دفتر نفت و گاز غرب کشور هم برای توسعه فعالیت های نفتی به خصوص در بخش میادین مشترک و هم برای ساماندهی نیروی های بومی ایلام در صنعت نفت و گاز استان و پروژه های دست ضروری است.

رایزنی برای انتقال دفتر نفت گاز غرب کشور به استان ایلام

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: بِیش از 90 درصد نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام وجود دارد ولی دفتر اداری این شرکت در استان کرمانشاه قرار دارد.

احمد شوهانی اظهار داشت: استان ایلام دارای قابلیت‌های مختلفی در حوزه نفت و گاز است که می‌توان با عنایت به این دو ظرفیت در راستای توسعه همه‌جانبه ایلام گام برداشت.

وی افزود: با پِیگیری های لازم نظر مساعد در خصوص انتقال این دفتر به مرکز استان صورت گرفته است.

شوهانی ادامه داد: تمامی امکانات برای انتقال دفتر به ایلام آماده است و مجموعه مدیران استان نیز آماده هرگونه همکاری هستند.

این نماینده تصریح کرد: سهم دو درصدی مناطق نفت خیز که از محل درآمدهای استحصال نفت به این مناطق از جمله ایلام تعلق می‌گیرد برای توسعه این بخش کافی نیست.

وی تصریح کرد: باید در راستای سرمایه‌گذاری با استفاده از این درآمدها در مناطق نفت خیز گام های موثری برداشته شود. 

وی با اشاره به اینکه با پیگیری نمایندگان و مسئولان استان، طرح‌های نفت و گاز در ایلام اجرا و زمینه اشتغال سه هزار جوان جویای کار در استان ایلام فراهم خواهد شد، اظهار داشت: مجتمع پتروشیمی ایلام یکی از طرح‌های موردنظر است که در حال حاضر درحال احداث بوده و باید در نخستین فرصت تکمیل شود.

‏شوهانی ادامه داد: وجود میادین نفتی آذر و چنگوله در مرزهای استان ایلام با کشور عراق می طلبد به ‏منظور استفاده بهینه از ثروت ملی، ‌هرچه سریعتر نسبت به ایجاد پالایشگاه نفت در منطقه اقدام شود.‏ 

از نظر محصول ناخالص داخلی سرانه با نفت، ایلام چهارمین استان کشور و حتی بالاتر از تهران پایتخت کشوراست اما از نظر محصول ناخالص داخلی سرانه بدون نفت بیست و چهارمین استان کشور است که این آمار هم تاکیدی بر نقش پر رنگ ایلام در ارزش افزوده نفت و گاز در سطح ملی است.

کد خبر 1651850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha