۱۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۵:۲۹

توسعه روابط سیاسی - اقتصادی؛

دیدار وزیرخارجه تایلندبا نخست وزیرمالزی/کمک برای تحقق صلح در جنوب تایلند

دیدار وزیرخارجه تایلندبا نخست وزیرمالزی/کمک برای تحقق صلح در جنوب تایلند

کوالالامپور – دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: وزیر امور خارجه تایلند که سفر دو روزه خود به مالزی را از روز دوشنبه آغاز کرده، در دیدار با نخست وزیر مالزی و همتای مالزیایی خود راههای توسعه همکاری میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های مالزی، "سوراپونگ تووی چاک چایکول" در این سفر مذاکرات خود را در خصوص افزایش روابط میان دو کشور در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری، گردشگری، آموزش و پرورش و مسایل امنیتی با مقامات مالزیایی برگزار کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه مالزی، علاوه بر مسایل تجاری و اقتصادی میان دو کشور، توسعه اجتماعی و اقتصادی مناطق مرزی مالزی و تایلند یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در دیدار های وزیر امور خارجه تایلند با مقامات مالزیایی بوده است.

وزیر امور خارجه تایلند پس از دیدار های خود به خبرنگاران گفت: تثبیت قیمت لاستیک در آینده با همکاری سه کشور مالزی، تایلند و اندونزی، برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در ماه آینده و برگزاری پنجمین نشست سالانه مشورتی رهبران دو کشور از موضوعات مورد بحث در این دیدار ها بود.

چاک چایکول در ادامه از حمایت مالزی از توسعه اجتماعی و اقتصادی در جنوب تایلند قدردانی کرد و گفت: تایلند از مالزی انتظار دارد بتواند در سازمان کنفرانس اسلامی درک صحیحی از شرایط جنوب تایلند ایجاد کرده و در جهت برقراری صلح در این منطقه کمک کند. 

مناطق مرزی در شمال مالزی و حضور و فعالیت گروههای جدایی طلب در جنوب تایلند که به طور متناوب باعث بروز خشونت ها و حملات تروریستی در این منطقه می شوند، از گذشته تا کنون یکی از مسایل مورد بحث میان مقامات دو کشور بوده است.

ایالت های جنوبی تایلند که محل زندگی و سکونت مسلمانان با نژاد مالایی است با کم توجهی دولت مرکزی در توسعه اجتماعی و اقتصادی روبرو بوده و به همین دلیل نیز شاهد ناآرامی و فعالیت گروه های جدایی طلب بوده است.

حجم مبادلات تجاری میان مالزی و تایلند با یک روند افزایشی در سال 2011 به حدود 23 میلیارد دلار رسیده است. 

کد خبر 1716074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha