۲۰ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۰

مهر منتشر کرد/

اسامی و تصاویر 16 نویسنده‌ای که شانس دریافت نوبل ادبی 2012 را دارند

اسامی و تصاویر 16 نویسنده‌ای که شانس دریافت نوبل ادبی 2012 را دارند

حدود 20 نویسنده شانس دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی جهان را دارند که مهر، به فاصله کم‌تر از نیم ساعت از اعطای نوبل، نام و تصاویر 16 تن از آنان را به ترتیب شانس موجود و گمانه‌زنی‌های سایت‌های گوناگون کنار هم قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آکادمی نوبل تا ساعتی دیگر نام برنده نوبل ادبی 2012 خود را اعلام می‌کند. به راستی نام کدامیک از این نویسندگان ممکن است اعلام می‌شود؟

1. ‌هاروکی موراکامی، نویسنده ژاپنی متولد 1949 شانس نخست دریافت نوبل ادبی 2012 است. احتمال انتخاب او از دیروز از 50 درصد هم بالاتر رفته است.

هاروکی موراکامی، نویسنده ژاپنی و دارنده شانس نخست نوبل امسال

2. جایگاه دوم در اختیار پتر ناداس نویسنده مجار متولد 1942 است. او که از دیروز شانس 2 به 5 را به خود اختصاص داده، یکی از نویسندگان مشهور اروپایی از دوره مجارستان کمونیست است. رمان «کتاب خاطره» او به عنوان یکی از شاهکارهای قرن بیستم شناخته می‌شود. رمان «داستان‌های موازی» از دیگر آثار مطرح اوست.

پتر ناداس، نویسنده مجارستانی

3. ویلیام تروور استاد داستان‌سرایی ایرلند برای نخستین بار در این حد مطرح شده و هیجانی عمومی ایجاد کرده است. او که متولد 1928 است، از احتمال یک به 100 که ابتدا داشت، اکنون از شانس یک به 7 برخوردار شده است. وی که زمانی معلم فیزیک و تاریخ ایرلند بود، برای مجموعه داستان‌های کوتاهش شناخته می‌شود. جدیدترین اثر او با نام «عشق و تابستان» سال 2009 منتشر شد.

ویلیام تروور، نویسنده آمریکایی

4. مو یان نویسنده چینی متولد 1955 پس از تروور از شانس یک به 8 برخوردار است. او که با مجموعه «ذرت سرخ» به شهرت رسید، با فیلمی که سال 1988 از این داستان ساخته شد و جایزه خرس طلای برلین را گرفت، شهرت خود را بین المللی کرد.مو یان نام مستعار این نویسنده و به معنی «سخن نگو» است.

مو یان، نویسنده چینی

5. آلیس مونرو با شانس یک به 8 جایگاه کانادا را در این فهرست ارتقا داده است. این نویسنده داستان کوتاه متولد 1931 و برنده جایزه بوکر بین‌المللی است. او هم از چهره‌هایی است که در چند ساعت اخیر در این فهرست سطح خود را ارتقا داده است.

باب دیلن

6. باب دیلن ترانه‌سرا، خواننده و آهنگساز آمریکایی متولد 1941 نیز یکی از شانس‌های امسال نوبل است. این شاعر سبک فولک، ابتدا به عنوان دومین شانس امسال نوبل مطرح بود، اما بتدریج چهره‌های دیگر از او پیشی گرفتند.

آلیس مونرو

7. سه نویسنده شانس یک به 12 را به خود اختصاص داده‌اند که سز نوته بوم هلندی یکی از آن‌هاست. او که متولد 1933 است، نویسنده رمان، داستان کوتاه و شعر است. او در سرزمین مادری اش برای رمان «تشریفات» و رمان کوتاه «داستان بعدی» به شهرت رسید.

8. نویسنده مشهور کنیایی نگوگی وا تیونگو متولد 1938 و ساکن آمریکا با رمان «گریه نکن، بچه» در اواسط دهه 60 قرن بیستم شناخته شد. او در کتاب‌هایش اغلب مسایل آفریقایی‌های تحت سلطه استعمار انگلیس را مطرح کرده است. او در هفتم عمرش توسط رژیم پرزیدنت جومو کنیاتا دستگیر شد و در زندان روی دستمال توالت رمان «شیطان بر صلیب» را نوشت. رمان «ارباب کلاغ‌ها» یکی از مشهورترین رمان‌های نوآورانه معاصر آفریقایی است. او از شانس یک به 12 برخوردار است. 

9. توماس پینچون، نویسنده آمریکایی متولد 1937 با شانس یک به 12 به عنوان یکی از نویسندگان تاثیرگذرا معاصر شناخته می‌شود. او از زمانی که نخستین رمانش را در سال 1976 با عنوان «وی» منتشر کرد تنها 7 رمان دیگر نوشته است. او که هرگز نمی‌گذارد عکسی از وی گرفته شود در صورت برنده شدن احتمالا خودش برای دریافت این جایزه حضور پیدا نمی‌کند.

توماس پینچون

10. چهار نویسنده در موقعیت یک به 14 قرار دارند که یکی از آن‌ها اسماعیل کاداره است. این نویسنده آلبانیایی متولد 1936 برای رمان «ژنرال ارتش مرده» به شهرت رسید. او که در آثارش به مسایل دوره رژیم کمونیستی می‌پردازد، به دلیل حساسیت‌های حکومت کشورش از سال 1900 در فرانسه زندگی کرد اما سال 1999 به زادگاهش بازگشت. 

اسماعیل کاداره

11. آسیه جبار، نویسنده الجزایری متولد 1936 که سال پیش امید سوم دریافت نوبل ادبی محسوب می‌شد، امسال شانس یک به 14 را دارد. او رمان‌هایش را به زبان فرانسوی می‌نویسد و مهم‌ترین اثرش «چهارگانه الجزایری» است که به بررسی گذشته و حال الجزایر می‌پردازد.

آسیه جبار

12. آدونیس، شاعر سوری با شانس یک به 14 همچنان یکی از گزینه‌های اصلی نوبل است. علی احمد سعید، متولد 1930 به عنوان یکی از مهم‌ترین شاعران عرب دوران ما شناخته می‌شود. او تاکنون چندین بار به عنوان شانس نخست نوبل مطرح شده و شاید به دلیل آنچه «مرکزیت اروپایی» نوبل شناخته می‌شود، تاکنون انتخاب نشده است.

آدونیس، شاعر سوری

13. تا سه‌شنبه جان بنویل، نویسنده ایرلندی از شانس یک به 66 برخوردار بود اما دیروز چهارشنبه او در فهرست احتمالات بالا آمد و شانس یک به 14 را برای خود رقم زد. او که معمولاً به انزوا متمایل است و شخصیت‌های اسرارآمیز و اغلب مردان پا به سن گذاشته را تصویر می‌کند، برای سه‌گانه «کتاب گواهی»، «روح» و «آتنا» شناخته می‌شود. او به تازگی کتاب «نور باستانی» را که یکی از جلدهای یک سه گانه جدید است، منتشر کرد. وی متولد 1945 است.

جان برانویل

14. با احتمال یک به 16 داسیا مارایینی، نویسنده ایتالیایی متولد 1936 یکی از چهره‌های محبوب امسال برای نوبل ادبیات است. او در آثارش به مسایل اجتماعی زنان توجه دارد و موضوع‌هایی چون خشونت علیه زنان را مطرح می‌کند. او بیش از دو دهه زوج همراه آلبرتو موراویا نویسنده، نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس فقید و برجسته ایتالیایی بود. 

داسیا مارایینی

15. مثل هر سال فیلیپ راث، یکی از پاهای ثابت نوبل ادبیات است. این نویسنده آمریکایی متولد 1933 یکی از نویسندگان مطرح امسال نیز هست و شانس یک به 16 برای او درنظر گرفته شده است. او که پشت سر هم رمان منتشر می‌کند، سال 2010 «انتقام» را به عنوان سی و یکمین اثرش به بازار فرستاد.

فیلیپ راث

16. کورمک مک کارتی آمریکایی متولد 1933 یکی دیگر از امیدداران هر سال نوبل ادبیات است. او که برای رمان آخرالزمانی «جاده» جایزه پولیتزر 2007 را دریافت کرد، شاهد ساخته شدن فیلم موفق« پیرمردان سرزمینی ندارند» بر مبنای رمان دیگری از آثارش نیز بود.

مک کارتی

کد خبر 1717559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha