۲۱ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۲۵

مهر گزارش می دهد/

مرواربافی ملایر در انزوای حمایتهای مالی/ صنایع دستی ضامن اشتغال پایدار

مرواربافی ملایر در انزوای حمایتهای مالی/ صنایع دستی ضامن اشتغال پایدار

ملایر - خبرگزاری مهر: در حالیکه مرواربافی هنری در غرب کشور و مختص شهرستان ملایر است و فعالترین کارگاه غرب کشور در این شهرستان وجود دارد اما این هنر از حمایت مسئولان بی بهره است در حالی که این مهم نیازمند توجه و تاکید بیشتری در راستای ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مروار نوعی ترکه از خانواده درخت بید است که فقط در ملایر و در روستاهای داویجان، جوراب و توجغاز و حرم آباد و برخی دیگر از روستاها کشت می شود که تا چند سال پیش این هنر مختص شمال کشور بود.

مرواربافی در ملایر قدمتی 50 ساله دارد

مرواربافی در ملایر قدمتی 50 ساله دارد و از سال 78 به بعد هنر مرواربافی به طور جدی در ملایر دنبال شده که با استقبال خوبی نیز همراه است.

در همین زمینه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از مبل و منبت ملایر، هنر مرواربافی به عنوان دومین هنر فعال صنایع دستی این شهرستان محسوب می شود.

مواد اولیه صنعت مرواربافی در ملایر تامین شده است

محمدرضا بشری با بیان اینکه در حال حاضر مواد اولیه صنعت مرواربافی در ملایر تامین شده و هیچ نیازی به مواد اولیه از جایی به جز شهرستان وجود ندارد ابراز داشت: ترکه مروار در روستاهای ملایر به دو صورت مکانیزه و سنتی کشت می شود که کشت مکانیزه بیشتر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و بیشتر به این روش مروار را کشت می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اظهار داشت: توجه به صنعت مرواربافی در شهرستان که باعث اشتغال پایدار در ملایر است در اولویت کاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ملایر قرار دارد.

بشری اهمیت و حمایت از صنایع دستی شهرستان به ویژه مبل و منبت و مرواربافی را در ایجاد صنعت توریست و جذب گردشگر مهم برشمرد و گفت: در این زمینه اشتغال جوانان مهمترین مزیت توجه به صنایع دستی ملایر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چندین کارگاه مرواربافی در ملایر فعال است بزرگترین و فعالترین این کارگاه ها را کارگاه هنرمندی بنام داود مجیدی برشمرد و عنوان داشت: با همکاری فنی و حرفه ای، کانون بسیج خواهران، زندان ملایر و در چندین روستا هنر مرواربافی در حال گسترش است.

100 نفر از زندانیان ملایر آموزش مرواربافی دیده اند

بشری گفت: تاکنون حدود 100 نفر از زندانیان در داخل زندان و خانه مصدقی این آموزش ها را دیده و به این هنر مشغول شده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ابراز داشت: همچنین با همکاری کانون بسیج خواهران ملایری تعدادی از خواهران بسیجی آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند که برای آموزش به سایر افراد خود را آماده می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: به خاطر این که هنر مروار بافی به عنوان یکی از مشاغل خانگی اشتغال زا برای بانوان در منزل محسوب می شود در برخی روستاهای ملایر نیز طی سالهای گذشته بسیاری از بانوان در این زمینه فعالیت داشته که در صدد هستیم آموزشهای لازم را در روستاهای دیگر داشته باشیم.

بشری اظهار داشت: برای تنوع بیشتر در کار هفت نفر از هنرمندان متبحر شمال کشور نیز امسال به شهرستان ملایر دعوت شده و روشهای و مدل های جدید هنر مروار بافی را به هنرمندان این شهرستان آموزش داده اند.

اشتغال زنان به مرواربافی سبب رونق اشتغال می شود

وی افزود: اشتغال زنان خانه دار به این کار علاوه بر در آمدزایی باعث رونق اقتصادی این هنر در شهرستان شده و بسیاری از افراد در قالب هنر مروار بافی از وام و تسهیلات مشاغل خانگی نیز بهره مند شده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در ادامه با اشاره به این که  گسترش این صنعت ارز آوری خوبی را عاید شهرستان می کند بیان کرد: تا سال گذشته چوب فرهای تزئینی که مواد اولیه آن از مروار بود ار کشور چین با هزینه بالا وارد می شد که در حال حاضر این چوب فرها در ملایر تولید و به بازار سراسر کشور عرضه می شود.

وی بیان داشت: این چوب فرها که به عنوان تزیین در هتل ها، رستورانها و ساختمانهای اداری و منازل استفاده می شود با بهترین کیفیت در ملایر تهیه و به بازار عرضه می شود.

بشری گفت: با تهیه این چوب فرها در ملایر از خروج سالانه یک میلیون دلار ارز جلوگیری شده و این ارزآوری نسیب کشور و شهرستان شده است.

اشتغال بیش از 500 ملایری به هنر مرواربافی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان داشت: هنر مرواربافی به عنوان دومین هنر شهرستان ملایر بعد از منبت کاری بوده و در حال حاضر بیش از 500 نفر در بیش کارگاههای شهرستان ملایر به این هنر اشتغال دارند.

"داود مجیدی" مسئول بزرگترین کارگاه مرواربافی ملایر نیز  در زمینه این هنر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هدف ما از تاسیس این کارگاه هنری و صنایع دستی اشتغال زایی مستمرو پایدار برای جوانان به ویژه زنان و دختران در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 100 نفر آقا و خانم در دو مرکز کارگاهی مروار بافی در ملایر فعالیت دارند افزود: مرکز کارگاهی بانوان در میدان امیر کبیر و مرکز برادران نیز در محل فنی و حرفه ای جوش تخصصی فعال است.

وی اظهار داشت: مروارها از زمینهای کشاورزی روستاهای جوراب، حرم آباد و داویجان این شهرستان برداشت می شوند.

هنرمندان مروار باف ملایر نیازمند حمایتند

وی عنوان کرد: باید توجه ویژه ای به مرواربافان برای توسعه و گسترش این هنرشود چرا که سود آوری آن برای شهرستان زیاد است.

مجیدی گفت:هنر مروار بافی از جمله ظرفیت هایی است که با کمترین میزان سرمایه می تواند بیشترین سود را به دنبال داشته باشد.

وی بیان داشت:ما به دنبال این هستیم که مناطق و روستاهای مستعد در این زمینه را شناسایی و نسبت به ارائه آموزش های لازم اقدام کنیم.

مجیدی با بیان اینکه سود آوری و اشتغال جوانان در زمینه صنایع دستی مروار بافی از اهداف اصلی وی در تاسیس کارگاه ها بوده است، ابراز داشت: کسانی که به دنبال هنر مروار رفته و این هنر را آمورزش می بینند علاوه بر سود آوری برای خود نیز اشتغال ایجاد می کنند.

وی به بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: این افراد با دیدن آموزش می توانند در دوره های فنی و حرفه ای شرکت و بعد از  قبولی در آزمون از خدمات و  بیمه در راستای ایجاد مشاغل خانگی استفاده کنند.

کارهای تولیدشده از مرواربافی در ملایر به دو کشور عراق و آذربایجان صادر می شود

وی با اشاره به اینکه کارهای تولید شده از مرواربافی در ملایر به دو کشور عراق و آذربایجان صادر می شود، گفت: ماهانه بین 10 تا 15 میلیون تومان صادرات از ملایر به این دو کشور داریم.

وی گفت: تقاضای بیشتری برای صادرات مروار به این دو کشور داریم اما به علت کمبود تولید و پایین بودن کیفیت برخی سبدهای و محصولات تولید شده از مروار نمی توانیم همه نیازها را پاسخگو باشیم.

مجیدی افزود: اگر ما بتوانیم ظرفیت تولیدات خود را بالا ببریم سالانه یک میلیارد صادرات از شهرستان ملایر خواهیم داشت اما متاسفانه در حال حاضر به علت کمبود ظرفیت تولید این میزان در سال حدود 200 میلیون تومان است.

مجیدی گفت: همچنین صادرات محصولات تولیدشده از مروار به سایر استانهای کشور از ملایر به خاطر کیفیت کار انجام گرفته و در حال انجام است.

وی محصولات تولید شده از مروار را در ملایر شامل انواع سبد میوه ، سبدهای تزیینی، اشکال پرندگان و حیوانان مانند غو و اسب، جا کفشی، جا لباسی، قفسه کتاب، استوانه، میز ومبل،  تخت خواب عنوان کرد.

وی گفت: در حال حاضر دو استاد کار ماهر نیز از شهرهای شمالی کشور در ملایر مشغول آموزشهای تخصصی از انواع سبدها در ملایر بوده که در صدد هستیم بتوانیم استادکاران بیشتری را برای آموزش در شهرستان داشته باشیم.

وی افزود: متوسط در آمد افراد در این هنر از 200 هزار تومان تا یک میلیون تومان در ماه است که بستگی به کار و کیفیت کار افراد دارد.

آموزش های مرواربافی یکماهه به پایان می رسد

مجیدی گفت:افرادی که به هنر مروار بافی علاقمند هستند ظرف مدت یک ماه می توانند آموزش های لازم را ببیند و مشغول فعالیت شوند.

مجیدی ابراز داشت: امیدواریم افرادی که آموزش دیده و مشغول به کار شدند در آموزش سایر افراد به ویژه در روستاها به عنوان مربی در این زمینه مجموعه را یاری کنند.

وی در پایان خواستار حمایت مسئولان از هنر مروار بافی در ملایر شد و  گفت: حمایت از این هنر حمایت از اشتغال پایدار در ملایر است.

_________

گزارش از: خدیجه رحمتی

کد خبر 2113773

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha