۱۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹

علیمردانی در نشست خبری:

«مردن به وقت شهریور» هشدار اجتماعی است/ گله از رفتار اهالی رسانه هنگام پخش فیلم

«مردن به وقت شهریور» هشدار اجتماعی است/ گله از رفتار اهالی رسانه هنگام پخش فیلم

هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» در نشست رسانه ای این اثر با اشاره به اینکه ضعفها و نقص های کارش را قبول دارد عنوان کرد که این فیلم قصد به نمایش گذاشتن مشکلات نوجوانان را دارد و به مخاطبان هشدار اجتماعی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» شب گذشته 13 بهمن ماه بعد از نمایش فیلم در سالن اهالی رسانه در برج میلاد با حضور کارگردان و عوامل فیلم برگزار شد. در این نشست خبری هاتف علیمردانی کارگردان فیلم، افشین عزیزی آهنگساز، علی افشین راد دستیار کارگردان و صبا گرگین پور، ترلان پروانه، ملیسا ذاکری، نوید لایقی مقدم بازیگران این فیلم سینمایی حضور داشتند. عزیزالله حاجی مشهدی اجرای این برنامه را در تالار سعدی مرکز همایش های برج میلاد برعهده داشت.

در ابتدای این نشست علی مردانی با عذرخواهی از اینکه فیلم با یک ساعت و نیم تاخیر آغاز شده و نسخه اتانولاژ نشده نمایش داده شده است، گفت: این فیلم داستان افرادی است که کنار ما نفس می کشند. از حمید فرخ نژاد و هانیه توسلی ممنونم که پشت جوان های فیلم ایستادند و از آنها حمایت کردند. بازیگران جوان فیلم از میان صدها فردی که برای تست بازیگری آمده بودند انتخاب شدند.

وی افزود: توسلی و فرخ نژاد سیمرغی های پارسال بودند و بازی کردن جلو آنها جسارت زیادی می طلبد که صبا گرگین پور و نوید لایقی مقدم به خوبی از پس بازی مقابل این دو برآمدند. این فیلم قصه جوانها و مشکلاتی است که با آن روبرو هستند. سرعت زیاد مدرنیته و دو فرهنگی شدن جوانان ما اهمیت بسیاری دارد که معتقدم باید به آن پرداخت شود. «مردن به وقت شهریور» به مخاطبان آلارم اجتماعی می دهد.

وی با اشاره به اینکه نام فیلم از شعر سید علی صالحی گرفته شده است، گفت: پایان فیلم نیز با شعری از سید علی صالحی به پایان می رسد که متاسفانه در این نسخه ناقص پخش نشد. معتقدم که نسل جوان ما با مشکلاتی روبرو است و هجوم مدرنیته که ما آن را تهاجم فرهنگی می نامیم بسیار روی جوانان ما تاثیر می گذارد.

علیمردانی در این باره که مفاهیم و مضمون اثر به دلیل ریتم ضعیف فیلم از دست رفته اند توضیح داد: تماشاگران به دلیل تاخیری که در نمایش فیلم به وجود آمد خسته و عصبی بودند و برخی هم که به خاطر دیدن فیلم بعدی که «ملبورن» بود به سینما آمده بودند ترجیح دادند سالن را ترک کنند. من با اعتقاد تمام خودم را خرج فیلم می کنم. منکر بی تجربگی هایی که در فیلم وجود دارد نمی شوم چون این همان چیزی است که ما بلدیم اما موافق این نیستم که فیلم ریتم کندی دارد. البته نسخه اصلی 2/5 دقیقه کوتاهتر از نسخه نمایش داده شده بود و در این نسخه نیز تصحیح رنگ صورت نگرفته بود. همه این مسائل باعث شد فیلم مورد پسند عده ای قرار نگیرد.

کارگردان «به خاطر پونه» ادامه داد: خوشبختانه فیلم در نمایش های مردمی با استقبال روبرو شده و تا امروز پنجمین فیلم پرمخاطب بوده است. ما با چند بازیگر ناشناخته جوان به سمت گیشه رفتیم. سال گذشته «قاعده تصادف» نیز همین ریسک را کرد و با شکست روبرو شد. من با این همه ریسک استفاده از جوانان را پذیرفتم. بنابراین با علی افشین راد دستیارم 4 ماه تمام با این بچه ها تمرین کردیم. ضعفهای کار را می پذیرم اما ما از سینمای مستقل می آییم که با بودجه اندکی فیلمی را ساخته است. 70 درصد بچه های کار کمترین دستمزد را گرفتند و حتی بسیاری از آنها پولی بابت حضور در این فیلم دریافت نکردند.

علی افشین راد دستیار کارگردان فیلم نیز در ادامه گفت: علیمردانی یک تنه پای این کار ایستاد و از ابتدا تا انتها بار مسئولیتها را بر دوش کشید. اگر فیلمسازان ما دغدغه مالی نداشته باشند می توانند بیشتر روی کارشان تمرکز کنند امیدوارم وی بتواند فیلم بعدی اش را با فراغ بال بیشتری بسازد.

در ادامه مهرداد ماکویی بازیگر نقش حامد درباره ایفای نقش یک بیمار مبتلا به ام اس توضیح داد: از اعتمادی که علیمردانی به من کرد بسیار سپاسگزارم. برای ایفای این نقش چند نمونه از بیماران مبتلا به ام اس را ملاقات کردیم و حتی آقای فرخ نژاد یک روز پزشکی را برای مشاوره دادن سر صحنه فیلمبرداری آورد. تجربه عاطفی شخصی خود من برای لحظه هایی که این شخص دچار غم و ناراحتی و یا استرس می شود به من کمک کرد. امیدوارم توانسته باشم به درستی از ایفای این نقش بر بیایم. حضور فرخ نژاد به عنوان بازیگر روبرو نیز کمک فراوانی در انتقال درست حس ها به من کرد.

علیمردانی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به دوران نوجوانی اش گفت: وقتی خود من 18 ساله بودم خیلی ساده‌تر از این حرف ها گول خوردم اما جوان امروزی با ترس و تهدید عقب نشینی نمی کند و نیاز به جهان بینی بزرگتری دارد. وقتی جهان بینی جوانان ما به درستی شکل نگرفته آنها به راحتی گول می خورند. متاسفانه جوانان ما درک درستی از زندگی شان ندارند. همیشه تلاشم این بوده که شهودی بنویسم به دلیل همین نوع نگارش هم یکبار نمایشنامه کامل شده ام را دور انداختم چون احساس کردم بیشتر شبیه نوجوانی خودم است تا نوجوانان امروزی. بنابراین قبل از نگارش دوباره به سراغ جوان های امروزی رفتم تا به درستی بتوانم دغدغه هایشان را انتقال دهم.

در بخش دیگری از نشست نوید لایقی مقدم بازیگر نقش سینا در این فیلم سینمایی درباره نقشش توضیح داد: ابتدا سعی داشتم خودم را جای سینا بگذارم تا ببینم در این موقعیت او چه رفتاری می کند اما بعد به این نتیجه رسیدم که باید از بیرون به او نگاه کنم و خودم را کنار بکشم. به نظرم شخصیت سینا کاملا باورپذیر است و هرکسی می تواند در موقعیت‌های خاص واکنش های متفاوتی از خود نشان دهد.

ترلان پروانه نیز درباره این فیلم توضیح داد: می دانم خسته شدید اما چون من زحمتهای آقای علیمردانی را دیدم دوست داشتم که حداقل احترام گروه زمان نمایش فیلم نگاه داشته شود و تماشاگران سالن را ترک نمی کردند و دست نمی زدند. بهتر بود کمک می کردیم تا این کار که با محوریت جوانان ساخته شده بیشتر دیده شود.

صبا گرگین پور نیز در پایان نشست گفت: این فیلم اولین تجربه من در زمینه بازیگری بود اما امشب برایم شب بسیار سختی بود چون انتظار چنین واکنشی را از تماشگران نداشتم. از این اتفاق خیلی ناراحت هستم البته شاید این حال بد من به دلیل کم تجربگی ام باشد.

کد خبر 2227529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha