۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۱۳

همایش راهکار‌های تحقق امر به معروف و نهی از منکر در قم برگزار شد

همایش راهکار‌های تحقق امر به معروف و نهی از منکر در قم برگزار شد

قم - خبرگزاری مهر: همایش راهکار‌های تحقق اجرای اصل هشتم قانون اساسی (امر به معروف و نهی از منکر) با حضور آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش راهکارهای اجرای اصل هشتم قانون اساسی (امر به معروف و نهی از منکر) ظهر پنچ شنبه با حضور اساتید و کار‌شناسان حوزه، آیت الله مصباح یزدی و حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، ارائه مقاله، میز گرد علمی و پرسش و پاسخ و سخنرانی آیت الله مصباح یزدی از برنامه‌های این همایش بود.

در گوشه‌ای از همایش پیام‌هایی از مراجع و علما در خصوص امر به معروف و نهی از منکر به چشم می‌خورد که در یکی از این پیام‌ها از قول آیت الله العظمی جوادی آملی نقل شده که بیان شده است: جریان امر به معروف و نهی از منکر غیر از تعلیم است، غیر از تبلیغ است، غیر از ارشاد است، غیر از موعظه و نصیحت و پند‌ها و اندرز‌ها است. امر به معروف فرمان است نهی از منکر هم فرمان است بکن و نکن، اگر جامعه‌ای مطلبی را نمی‌داند فرد یا گروهی از مطلب بی‌خبر است تعلیم آن‌ها واجب است و این تعلیم از سنخ امر به معروف و نهی از منکر نیست.

اگر فرد یا گروهی جاهل نیست لکن غافل است یا ساهی است یا ناسی است یا مضطرّ و مجبور و ملجأ و مانند آن است باید آن عذر‌ها را برطرف کرد. باید غافل را متنبه کرد، ناسی را متذکر، ساهی را متذکر، اضطرار مضطر رابرطرف نمود، الجاء ملجیء برطرف نمود و جبر مجبور را برطرف نمود تا مشکلات آن‌ها حل بشود.

هیچ کدام این‌ها از سنخ امر به معروف یا نهی از منکر نیستند. ممکن است گاهی با عنایت و مجاز واژه امر به معروف و نهی از منکر را در این امور کسی به کار ببرد ولی هیچ کدام از این‌ها امر به معروف و نهی از منکر نیستند.

امربه معروف و نهی از منکر در جایی است که کسی عالمأ عامدأ با اینکه می‌داند فلان کار واجب است ترک می‌کند عالمأ و عامدأ می‌داند فلان کار حرام است انجام می‌دهد در چنین جایی سخن از امر به معروف و نهی از منکر فرد و امت اسلامی است که فرد یا جامعه باید فرمان صادر کند طوری که این معروف عمل بشود وآن منکر ترک بشود.

کد خبر 2287891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha