۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۲

همکاری ایران با مالاوی برای تولید سیگار

همکاری ایران با مالاوی برای تولید سیگار

مدیرعامل شرکت دخانیات با اشاره به همکاری ایران با کشور مالاوی برای تولید سیگار، گفت: این شرکت 7100 هکتار اراضی تحت کشت توتون در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصوم نجفیان در دیدار وزیر کشاورزی و آبیاری کشور مالاوی با بیان این مطلب، گفت: شرکت دخانیات دارای قدمتی بیش از 70 سال  است که قطعا حضور شما می‌تواند شرکت را وارد شرایط  بهتری کند.

وی افزود: این همکاری می تواند هم از لحاظ گفتگوهایی که در خصوص مسائل مشترک کاری و هم مذاکراتی در مورد بالاترین سطح همکاری بین شرکت دخانیات ایران و کشور مالاوی که همواره یکی از تامین کنندگان توتون ما بوده است، باشد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه شرکت دخانیات در سال 1937 راه اندازی شده است و بر اساس اساسنامه وظیفه تولید، تامین و نیاز محصولات دخانی داخل ایران را بر عهده دارد، بیان کرد: ما دارای 7 مجتمع تولیدی هستیم و تولیدات مشترکی نیز در تهران و گیلان با کمپانی‌های بزرگ تولید سیگار انجام می‌دهیم.

نجفیان با اشاره به اینکه تولیدات رسمی ما در سال 2013  رقمی در حدود بیش از 19 میلیارد نخ است که با تولیدات مشترک با کمپانیهای خارجی این رقم به رقمی بییار بالایی می رسد، اظهار داشت: ما دارای برندهای سیگار بهمن، تیر، زیکا هستیم که درخواست‌های خارجی برای برند سیگار بهمن ما بسیار بالاست  که می توانیم در خصوص بازار مصرف کشور مالاوی و سیگارهای تولید شرکت دخانیات ایران نیز گفتگو داشته باشیم.

وی افزود: کشور مالاوی همواره یکی از تامین کنندگان اصلی توتون مورد نیاز ایران برای تولید سیگار بوده است و سالانه مقادیر  زیادی توتون از کشور شما خریداری و وارد ایران می شود البته در داخل ایران با توجه به شرایط اقلیمی در برخی از استانهای شمالی و غربی ما توتون کشت می‌شود اما نیاز کارخانجات تولیدی ما را بر آورده نمی‌سازد بنابراین مابقی نیاز داخل باید از خارج تامین شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات با بیان اینکه شرکت دخانیات ایران 6000 هکتار اراضی تحت کشت توتون (با تولید حدود 10000تن) در استان های گلستان، مازندران، گیلان، کردستان و آذربایجان غربی دارد، گفت: 1100 هکتار اراضی برای کشت تنباکو در استان های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و بوشهر در اختیار دارد که این رقم باید افزایش یابد.

نجفیان تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به مصرف سالیانه بیش از 65 میلیارد نخ سیگار در کشور، نیاز به توتون برای ما مهم است که با توجه به خرمن‌های موجود و لزوم استفاده حداقل حدود 50 درصدی توتون‌های داخلی در خرمن، کشت و تولید حدود 30 هزار تن توتون در کشور ضروری است.

وی افزود: در حال حاضر تنها 3.1 میزان اعلام شده در کشور تولید می‌شود که امیدوارم با حضور شما بتوانیم در خصوص واردات توتون از مالاوی شرایط بهتری را فراهم آوریم و در بخش کشاورزی توتون نیز توافقات سازنده ای داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات با بیان اینکه آمادگی داریم در زمینه تولید سیگار به صورت مشترک با شما گفتگو کنیم، گفت: شرکت دخانیات دارای شرایط بسیار ایده آل و توانمندی بالایی در خصوص تولیدات سیگار دارد تنوع برندهای تولید سیگار در شرکت ما نشان از این توانمندیها هست که می‌تواند در کشور شما نیز به عنوان یک سرمایه گذاری مد نظر قرار گرفته شود.

وی افزود: باید بگویم که صنعت دخانیات ایران وارد تولید سیگار با فناوری نانو شده است که حرکتی بسیار مهم در راستای ارتقای کیفیت تولیدات است که با تولید و ارتقا کمی و کیفی محصول با فناوری نانو در صدد بستر سازی و ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی باشیم تا بتوانیم با تکیه بر الگوها و فناوری های نوین تولیدی در ارتقاء صنعت دخانیات نقش اساسی و محوری را در بازار دخانیات جهان  ایفا کنیم.

نجفیان با بیان اینکه فناوری نانو ، فناوری زیستی و فناوری اطلاعات سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می دهند، اظهار داشت: خوشبختانه شرکت دخانیات نیز وارد این قلمرو علمی کارآمد در تولید سیگار شده که می تواند نقش بزرگی رادر مبارزه با قاچاق کالای دخانی داشته باشد در واقع توسعه تولید محصولات دخانی با فناوری نانو می تواند ضمن گسترش تجارت خارجی صنعت دخانیات کشورو متنوع سازی بازارهای هدف سیگار ایرانی بر اساس استانداردهای روز دنیا تاثیر به سزایی در مقابله با پدیده قاچاق داشته باشد .

مدیرعامل شرکت دخانیات با اشاره به اینکه سالانه 5 هزار و 600 میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می‌شود که تجارتی معادل 330 میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص می‌دهد،  بیان کرد: اگر فروش نفت‌ کشورما سالانه 70 میلیارد دلار درآمد داشته باشد تجارت جهانی سیگار معادل با درآمد پنج سال فروش نفت کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: حدود 100 میلیون نفر در جهان به کسب و کار در صنعت دخانیات مشغول هستند، بنابراین، برای درک بهتر مسئله  سرمایه گذاری در صنعت دخانیات باید به همه جنبه های آن توجه نمود. کشورهای آمریکا، ژاپن کره و برخی کشورهای دیگر با سرمایه گذاری در صنعت دخانیات و حمایت از صادرات کالاهای دخانی سالانه درآمد بسیار هنگفتی را کسب می کنند و به صورت یک صنعت سود آور بر آن نگاه ویژه دارند.

نجفیان افزود: بنابراین ما نیز به عنوان دو کشور دوست باید نگاهی مهمتر و اساسیتر به صنعت دخانیات داشته باشیم .برخی از کارشناسان بر این باورند که صنعت دخانیات  یک صنعت خاکستری و یک تجارت بسیار پر سود است که باید در قبال آن برنامه ریزی های گسترده ای صورت گیرد .

 

کد خبر 2351023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha